Vreemde temperatuur bij MBM5

Pagina: 1
Acties:

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik bij MBM5 kijk zie ik daar een vreemde temp staan, namelijk 1 van 60 graden als de pc net is opgestart (12 uur ofzo uitgeweest) dit loopt al snel op naar 69 graden waar hij lang op blijft staan, komt daar ook wel eens over heen naar bijvoorbeeld de 74 graden. De sensor die gemeten wordt is: Asus 2 (CUSL2).
Weet iemand wat hier gemeten word want met zo'n hoge temperatuur zit er toch iets niet lekker lijkt me. Ik heb alleen mijn videokaart overgeklokt maar dat is al heel lang geleden dat ik dat heb gedaan (zit volgens mij ook geen tempsensor in) en ik heb wel eens vaker met MBM5 gekeken naar de temps maar deze stond er nog nooit bij. De CPU of het mobo is het niet want die worden volgens de BIOS en Asus Probe 52 graden (CPU) en 34 graden (mobo).
Weet iemand wat hier gemeten word?

Specs:
AMD Athlon XP 2000+
Asus A7V8X
512MB DDR PC2700 RAM
MSI Geforce4 MX440 64 MB DDR (+64MB Shared)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
ASUS heeft sowieso bijna altijd afwijkende temperatuursensoren dus ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken. En van Asus Probe klopt trouwens al helemaal niks, dus die zou ik niet vertrouwen.
Misschien moet je eens SiSoft Sandra 2003 proberen, daar zie je ook de temperaturen en tenminste ook duidelijk van welk onderdeel :) De trialversie is van Sisoftware.net.

En anders kan je natuurlijk altijd nog in je BIOS kijken of je nog extreem hoge temperaturen tegenkomt, de BIOS is vaak het meest betrouwbare als het aankomt op metingen van temperaturen zonder directe apparatuur.

The devil is in the details.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm... Die tempraturen kloppen inderdaad niet altijd.. Verder moet je ff gaan zoeken op GoT want hier zijn al een hoop meer topic's over geweest.. Verder zou het ook je proc kunnen zijn :?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Dick
  • Niet online
heb al gezocht op GoT maar kon niks dat hierop lijkt vinden. ik weet 100% zeker dat het niet mijn processor is want die is volgens de BIOS 52 graden. In de BIOS zijn maar 2 temperaturen te vinden, die van de proc en die van het moederbord.

Zal sisoftsandra even proberen

edit:

dit komt eruit bij SisoftSandra:

Temperature Sensor(s)
Board Temperature : 35.0°C / 95.0°F
CPU Temperature : 66.0°C / 150.8°F
Power / Aux Temperature : 15.0°C / 59.0°F
staat er niet bij. mischien een fout in MBM5?

[ Voor 61% gewijzigd door Dick op 22-06-2003 17:49 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
kingrichard47 schreef op 22 juni 2003 @ 17:37:
dit komt eruit bij SisoftSandra:

Temperature Sensor(s)
Board Temperature : 35.0°C / 95.0°F
CPU Temperature : 66.0°C / 150.8°F
Power / Aux Temperature : 15.0°C / 59.0°F
staat er niet bij. mischien een fout in MBM5?
Dan denk ik toch dat die 74°C gewoon van je CPU afkomt hoor, ookal verschilt het 8°C, afwijkingen in verschillende programma's komen nou eenmaal vaak voor.
Het zou misschien wel slim voor je zijn als je je CPU wat meer/beter koelde, 66°C is namelijk niet laag te noemen :)

The devil is in the details.

• Dick
  • Niet online
MaRc0 schreef op 22 juni 2003 @ 17:51:
[...]
Dan denk ik toch dat die 74°C gewoon van je CPU afkomt hoor, ookal verschilt het 8°C, afwijkingen in verschillende programma's komen nou eenmaal vaak voor.
Het zou misschien wel slim voor je zijn als je je CPU wat meer/beter koelde, 66°C is namelijk niet laag te noemen :)
Is wel warm ja, maar zelf zeg je in je vorige bericht nog dat de BIOS het betrouwbaarst is een daar word de CPU 52 graden met MBM5 scheelt dat dus ongeveer 18 graden (!)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:44

KneoK

Not in a million lightyears

kingrichard47 schreef op 22 June 2003 @ 18:15:
[...]

Is wel warm ja, maar zelf zeg je in je vorige bericht nog dat de BIOS het betrouwbaarst is een daar word de CPU 52 graden met MBM5 scheelt dat dus ongeveer 18 graden (!)
Heb je dit uitgelezen toen je de pc aanzette of na een reboot vanuit Windows ?
Als je reboot vanuit Windows heb je een aardig beeld van je temp en zou ik die 52 graden maar aannemen als idle temp.
Doe je dit als je pc net aangaat dan heb je een ZEER idle temperatuur die dus absoluut geen goed beeld schept voor de temperaturen in Windows. Reken maar dat tijdens het Windows laden bijvoorbeeld je CPU al aardig wat graadjes warmer wordt.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Inderdaad, meest betrouwbare is nadat te computer al een tijd heeft aangestaan, even rebooten en de temperaturen in je bios checken.

Verder even in MBM alle sensoren uitlezen. Dan even je computer stressen, en kun je makkelijk zien welke temperatuur welke sensor is.
Als je begint met stressen stijgt 1 temperatuur direct, dit is je processor, een andere begint na een minuutje ofzo te stijgen, dat is je kast temperatuur. De andere kun je vergeten..
Ik heb ook 1 sensor die constant 9 graden ofzo aangeeft... zou graag willen dat het zo was... Maar helaas.

Geen inspiratie

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Je videokaart kan het sowieso niet zijn, omdat het de tempsensors van je moederboard zijn niet van je videokaart.
Ik denk dat als er in je bios andere temps staan dat et wel goed zit.
Pagina: 1