[gentoo]Geeft bij installatie crc error

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
middag,

elke keer als ik gentoo probeer te installeren stopt die na het decompressen van de rescue.gz met de melding crc-error system halted. Nou was ik gentoo daarop aan het installen omdat de windows xp install die erop stond alleen nog maar rebootte, en deze niet meer wilde installeren. Nu begin ik het ergste te vermoeden voor mijn systeem.... weet iemand van jullie wat die crc error te betekenen heeft? Verder kwam ik @ gentoo forum deze tegen maar het aansluiten van de cdrom op het andere ide-kabletje, het proberen van een andere cd etc werkte dus niet....

Sysspec:
Atlhon XP 2000+
512 mb ram
Gigabyte S462 7VRXP KT333
80 gig hdd (ide kabel 1, master)
cdrom (ide kabel 2, master)
cd-rw (ide kabel 3, op promise raid onboard, master)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Is je systeem niet overgeclocked?
Heb je al memtest86 gedraaid?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

- MD5 sum van de gentoo-iso gechecked?
- opmerkingen van Balou ^
- Ernstige HDD-problemen (rounded cables? te lange kabels? etc.)

Zoef

• Zwerver
  • Niet online
sys is niet overgelokt, en memtest86 kan ik niet draaien, heb geen werkend sys meer, omdat xp alleen reboot, en elke live cd die ik heb stokt op die crc error
over die md5 sum: cd's doen het op andere sys's goed *o.a. lapdoos* en de md5's kloppen. Ernstige hdd problemen, uhmz, goede vraag, maar wat bedoel je met rounded cables? Te lang zijn ze iig niet.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Memtest86 draai je niet vanuit XP, maar boot je vanaf een aparte diskette. Geloof dat het zelfs op de Gentoo boot cd staat, maar dat ik niet zeker.

• Zwerver
  • Niet online
nee weet het, maar hij komt de cd niet in... vandaar.... en op diskette heb ik hem niet :(

***UPDATE: ***
bootdisk geeft 0x10 error, raad eens:

0x10 = CRC error volgens google

[ Voor 34% gewijzigd door Zwerver op 22-06-2003 17:21 . Reden: update ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

zwerver schreef op 22 June 2003 @ 16:36:
Ernstige hdd problemen, uhmz, goede vraag, maar wat bedoel je met rounded cables?
http://www.mikhailtech.com/articles/other/cmcables/ , maar als je niet weet wat 't is zul je ze ook vast niet hebben ;)

Zoef

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je geheugen is RUK :) Daar moet je geen memtest voor draaien omdat te weten, dus pak even op een andere pc een cdtje van www.memtest86.com en confirmeer dat ff :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Of er is iets stuk aan je CPU of mobo, maar dit is *echt* niet goed nee (duhh...zover was je zelf ook al wel gok ik :P )

Zou eerst even een kleine hoeveelheid ander geheugen proberen, als dat niet werkt de hele boel eens losschroeven en goed bekijken, voordat je met een kapot mobo wellicht nog andere hardware naar z'n grootje blaast!

Verwijderd

Het kan ook iets simpels als te aggressieve settings in de BIOS zijn.

Verder kan het ook een wat zwakke voeding, of te lage spanning (Vsd dacht ik) op het geheugen zijn.

Of nog suffer, 2 verschillende geheugen reepjes die elkaar niet verdragen.

PS ... Bij nader inzien, kan er zelfs een probleempje met die Promise RAID zijn, misschien dat een BIOS update helpt..?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 11:31 ]

Verwijderd

Zpottr schreef op 22 June 2003 @ 16:33:
- MD5 sum van de gentoo-iso gechecked?
- opmerkingen van Balou ^
- Ernstige HDD-problemen (rounded cables? te lange kabels? etc.)
ik kreeg het ook met een ide kabel met 5 aansluitingen =)

• Zwerver
  • Niet online
mwah memtest geeft nu al een hele stapel errors :( Dat wordt dus ander geheugen... ff kijken wat dat kost atm

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Dat memtest een stapel errors geeft wil niet meteen zeggen dat het geheugen kapot is. Zet je BIOS eens op fail-safe instellingen en probeer het opnieuw.

• Zwerver
  • Niet online
Wilke schreef op 23 June 2003 @ 10:02:
Of er is iets stuk aan je CPU of mobo, maar dit is *echt* niet goed nee (duhh...zover was je zelf ook al wel gok ik :P )

Zou eerst even een kleine hoeveelheid ander geheugen proberen, als dat niet werkt de hele boel eens losschroeven en goed bekijken, voordat je met een kapot mobo wellicht nog andere hardware naar z'n grootje blaast!
hmz, en enig id hoe ik dat ga testen? Behalve weer 256 meg *minimale wat ik heb liggen* er doorheen jassen?

• LollieStick
zwerver schreef op 23 juni 2003 @ 15:40:
[...]

hmz, en enig id hoe ik dat ga testen? Behalve weer 256 meg *minimale wat ik heb liggen* er doorheen jassen?
Is het zo moeilijk om eerst even je timings voor geheugen (in je BIOS) op standaard te zetten? Als het dan nog niet werkt kan je het altijd nog op een ander mobo (of systeem) kijken.

Als je dit al gedaan hebt, heb ik niets gezegd maar dan moet jij het er wel even bij zetten volgende keer ;)

• Zwerver
  • Niet online
LinuxUser schreef op 23 June 2003 @ 18:04:
[...]

Is het zo moeilijk om eerst even je timings voor geheugen (in je BIOS) op standaard te zetten? Als het dan nog niet werkt kan je het altijd nog op een ander mobo (of systeem) kijken.

Als je dit al gedaan hebt, heb ik niets gezegd maar dan moet jij het er wel even bij zetten volgende keer ;)
Mwah ik ging er vanuit dat als ik stelde dat mijn sys niet ge-OC't was dat het wel duidelijk was dat dit ook niet zo was met mijn geheugen? No hard feelings ;) Helaas heb ik geen extra mobo liggen, dus zal dat bankje maar meenemen naar een vriend van me van t weekend, kunnen we even kijken. Ziet er wel naar uit dat die reep helemaal brak is, want de laatste 112 meg geven nu errors in memtest

• LollieStick
Ik had gelezen dat je je systeem niet overgeclocked had. Daardoor kan je (onbewust) je geheugen timings wel te hoog gezet hebben. Als je echter zeker weet dat je timings kloppen heb ik niet gepost.

In dat geval zal ik voor de zekerheid je bankje nog even in een andere pc zetten en de instellingen exact overnemen vanuit jouw BIOS :)

In ieder geval veel succes met je systeem.

[off-topic]
Mijn post was niet persoonlijk bedoeld dus trek daar geen conclusie uit :)
[/off-topic]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

OK, het blijkt dus geen linux only probleem te zijn, m.a.w.: geen software probleem.
Ik gooi dit topic dicht. Probeer memtest86 te draaien.
Mocht dat niet lukken, dan kun je een nieuw topic openen in een forum waar er meer HW-figuren rondlopen (bijv. Processors, Mobo's & Geheugen )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.