[Moederbord] Voor bepaald systeem,

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 22:13
Ik ga binnenkort samen een systeempje bouwen en dan komt natuurlijk de vraag na voren.

Welk moederbord, want ik zie duidelijk door al deze bomen het bos niet meer.

Om te bepalen welk moederbord je wilt, lijkt me eerst handig om te bepalen welke processor je wilt. Om dat te bepalen moet je natuurlijk weten wat je met zo'n systeem wilt. Over het algemeen is het toch gamen.

Als er voor Intel gekozen wordt dan zal het om de volgende processor gaan:

P4 2.4B S478 533FSB 512KBC Met koeler € 196,00

Als er voor AMD gekozen wordt dan:

XP 2600+ 2,133GHZ SOCKET-A box

Nu is de vraag, welk moederbord(en) past er nou goed bij deze Intel en AMD ? Ik wil geen AMD vs Intel topic opennen maar ik wil gewoon een aantal moederborden weten die hier bij passen.

Het moet wel minimaal:

- 5 PCI slots hebben
- 1 AGP ( 8x )

Het hoeft geen onboard LAN te hebben of onboard Sound. Ik heb geen 'kennis' over chipsets.

Het prijskaartje moet rond de 150 euro liggen. Dat ovrigens best veel is, denk ik. Het overige systeem zal er zo uitzien:

- Radeon 9700 PRO
- Creative Audigy 2.0
- 512 RAM geheugen
- Maxtor DiamondMax Plus 8 40 Gb 7200 rpm 1

Het geheugen type zal (waarschijnlijk) DDR ram worden, maar dat hangt natuurlijk van het moederbord af.

Ik zat te twijfelen tussen enkele moederborden, bij sommige krijg ik het idee? zijn ze niet te oud? of mist er iets ?

(AMD) reviews: AOpen AK72, KX133 Athlon bord
(Intel) Las ik @ tomhardware de volgende 'test', maar volgens mij zijn dit allemaal moederborden die voor snellere processoren bedoeld zijn. http://www6.tomshardware.com/motherboard/20021209/index.html
(Intel) http://www.escomputers.in...ba39f72803287902e69e6cc6f

Ik had zelfs gekeken bij de most popular moederbord @ pricewatch etc.
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/47/top

pricewatch: Abit IC7, i875 (Sound, Sata)

deze leek me ook zeer intressant..

Ienegeval, ik hoop dat dit topic niet gesloten wordt.. Ik hep echt rondgekeken op internet( vooral GOT )maar zie door de bomen het bos niet meer :(

Iemand die me bij deze keuze kan helpen?

Verwijderd

Ik vind het asus p4p800 (http://www.asus.com/produ...478/p4p800-d/overview.htm) moederbord wel wat.. verder denk ik dat we van de p4 processor maar ff "P4 2.40C S478 800FSB 512KBC Met koeler" moete maken, en de 40 GB HD wordt 80 ;)

Amd is wel een stukje goedkoper maar daar kan ik nie echt een goed moederbord bij vinde..

Lxn

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Haast ieder mobo voldoet aan die eisen, hoef je niet eens 150 Euro voor uit te geven. Maar je geeft niet helemaal goed aan wat voor eisen je écht stelt. Die 5 pci sloten en 1 AGP8x slot vind je echt op haast ieder mobo terug : Asrock K7S8XE, ECS L7S7A2, ieder willekeurig nForce2 atx mobo. Het ene mobo heeft meer overclocking features dan de andere, de ander heeft weer extra USB poorten oid.

Je zult toch beter moeten bedenken welke eisen je stelt. Wil je overclocken, extra USB poorten, of toch goede onboard sound? In zo veel reviews is er echt veel over terug te vinden, ook in topics op GoT.

Begin : bedenk je welke cpu je wil. Niet "zal ik die of die nemen?" maar gewoon kiezen. Als voorbeeld een XP2600+. Als je een keuze hebt gemaakt zoek je erbij welke chipset je wil hebben, b.v. de nForce2. Dan zoek je een mobo erbij wat je bevalt, daarvoor moet je gewoon op de sites van mobofabrikanten kijken. Als je één of meerdere mobo's hebt gevonden die er wel goed uitzien zoek je een review op om te kijken of het mobo verder ook in orde is (vrijwel ieder mobo is tegenwoordig wel stabiel e.d., reviews zijn dan nog wel goed om overclockability te bepalen). Als je niet zeker bent over welk mobo kun je ook een review opzoeken waarin verschillende mobo's met dezelfde chipset tegenover elkaar worden gezet.

Als features, OCen e.d. je eigenlijk niet boeien moet je gewoon een simpel goedkoop mobo "zonder fratsen"© nemen.

Sja, het blijft iets wat je zelf uit moet zoeken. Begin met het uitzoeken van welke cpu je wil, er is voldoende info/reviews te vinden waarin Intel cpu's tegenover AMD cpu's worden gezet.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Dit topic is gesloten.