2x PC op een dikke voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 23:51
Dit topic zal ongetwijfeld een keer zijn langsgekomen. Zoeken leverde niets op; misschien was ik niet crea-bea genoeg om een mooie searchstring te bedenken.

Is het mogelijk om 2 PC's op een dikke 350Watt Enermax voeding aan te sluiten? Reden waaromm ik dit wil doen: ruimte. Ik heb hier een custom made kast gemaakt, ingebouwd in de muur :P. Van een oude kapotte voeding heb ik de kabel naar het mobo eraf geknipt, kan ik dat gewoon met een kroonsteentje aan een andere voeding knopen?

TweakBlog

Verwijderd

theoretisch zou het moeten kunnen, maar 350watt is wel weinig, begin zowiezo met een 550watt of een server voeding

verder moet je ff zien hoe je de moederbord connector kan verdubbelen

Verwijderd

ik heb het nooit geprobeerd, maar kijk eens naar de wet van ohm:
spanning = weerstand * stroomsterkte.
hang je 2 pc's ergens aan dan zal een bepaalde lijn met constante spanning een verhoogde weerstand ondervinden. dan daalt de stroomsterkte dus evenredig en ik weet niet of elk mobo dat zo leuk vindt.

edit: ik heb het hier dus alleen over de lijnen van de atx connector, voor de rest (hd's, cd's) is het gewoon een kwestie van wattages optellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 14:05 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:05

Valkyre

Kitesurf FTW!

wat zijn de systeemen van de beide pcees.
lijkt me dat laten we zeggen CPU beneden de 1GHZ en 1 HDD en een GF2 of iets dergelijks ut wel trekt. maar voor huidige zwaren systemen trekt deze voeding het nog niet eens.

iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 juni 2003 @ 14:02:
ik heb het nooit geprobeerd, maar kijk eens naar de wet van ohm:
spanning = weerstand * stroomsterkte.
hang je 2 pc's ergens aan dan zal een bepaalde lijn met constante spanning een verhoogde weerstand ondervinden. dan daalt de stroomsterkte dus evenredig en ik weet niet of elk mobo dat zo leuk vindt.

edit: ik heb het hier dus alleen over de lijnen van de atx connector, voor de rest (hd's, cd's) is het gewoon een kwestie van wattages optellen.
(1) Dit zal ook maar pas optreden bij een voeding die het aantal ampères niet kan leveren, anders is je voeding kapot.

(2) Als je 2 pc's op een voeding aansluit dan DAALT net de weerstand!
want je gaat ze beide parallel op die voeding aansluiten => verhoging in stroom en zie dan terug (1)
Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 14:01:

verder moet je ff zien hoe je de moederbord connector kan verdubbelen
Zie begin : "Van een oude kapotte voeding heb ik de kabel naar het mobo eraf geknipt, kan ik dat gewoon met een kroonsteentje aan een andere voeding knopen?"

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08 22:39
gunhead : helemaal fout, want 't is juist andersom. De twee pc's zet je parallel op de voeding waardoor de 'weerstand' halveert, en de voeding 2 keer zoveel stroom levert (als hij het kan natuurlijk..).. 2x zoveel is prima, want 2 pc's...

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 22:45

Blaz0r

:)

Als het al zou lukken, zit je dan ook niet nog eens met de schakelaar, zodat je beide systeen uit/aan kan zetten, waarschijnlijk kan je alleen beide systemen tegelijk aan/uit zetten, en dat is nou toch niet echt ideaal.

Verwijderd

kroonsteentjes raad ik af, Je kan ze beter netjes erbij solderen en dan met krimpkousjes netjes maken.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 23:51
Uh, het gaat om 2 PC's met bijna identieke specs. komtie:
BX 92Mhz (BE-6 en ZM6, Abit),
128 MB mem
1 HD
videokaart
dikke alpha koeler
Celly 366@550

That's it.

@ Blaz0r: Heb je een goed punt. Het moet dus zo zijn, dat je die 2 PC gewoon op een voeding aansluit. Het mag dan niet uitmaken of je 1 of 2 pc's aanzet, bijvoorbeeld dat je het zo hebt aangesloten dat als je 1 pc aanzet, de voeding gaat roken ofsowiets.

@bolle: waarom niet met kroonsteentjes dan? werkt toch ook goed? 't gaat erom dat je koperdraadjes kontakt laat maken, zonder dat de verkeerde draadjes dat met elkaar doen. Is een kroonsteentje toch perfect voor?

[ Voor 68% gewijzigd door Ruudjah op 22-06-2003 14:28 ]

TweakBlog

Verwijderd

@ Senny, WVL_KsZeN: klopt, ik zat ernaast.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bij AT zou het wel gaan, maar ATX niet denk ik, omdat daar de computer via het moederbord aan- en uitgezet wordt. (en dus via de software)

Als dan computer 1 uit wil schakelen neemt hij computer 2 mee die misschien nog bezig is met een bewerking.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:23
Dan gewoon in elke bios die APM uitzetten.. Dan krijg je zo'n mededeling.. U kunt nu de pc uitschakelen

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op 22 June 2003 @ 14:39:
Dan gewoon in elke bios die APM uitzetten.. Dan krijg je zo'n mededeling.. U kunt nu de pc uitschakelen
of gewoon je powerlijntjes omleggen?

ATX voeding kan je wel aan krijgen met een paperclip, dus ook wel met een los schakelaartje,

alleen hoe die precies uitgaat weet ik niet, weer een puls over dat zelfde lijntje?

zo ja dan zal je kunnen zorgen dat de mobo's geen ATX power on / off signaaltje kunnen maken naar de voeding =]
Pagina: 1