Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop uit elkaar halen

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een oude toshiba tecra 550CDT laptop gaan aanpassen voor het gebruik in de auto, nu heb ik een paar vraagjes:

1: Heeft iemand een reparatie handleiding ofzo, ik weet niet precies hoek ik eea uit elkaar krijg (bijvoorbeeld het scherm) en wil natuurlijk niks vitaals beschadigen.

2: Is het mogelijk om de monitorkabel van een laptop te verlengen naar een paar meter zonder problemen te krijgen met de signaalsterkte??

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Ik heb geen handleiding maar wel een goede tip: zie de schroefjes waar de HD mee in elkaar zit niet aan voor schroefjes waar de HD mee vast zit ;)
(weet ik uit ervaring :P)

Verwijderd

tip1:
onder dopjes enzo willen over het algemeen schroefjes zitten.

2)
monitorkabel is al niet makkelijk te verlengen. en dan hoogstens voor een paar centimeter. zeker geen meter. dan houd je geen signaal meer over

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 08:57
Hier kun je je handleiding downloaden. Wil je zelf nog ander spul over de laptop vinden ga je naar www.toshiba.com > support > Tech Support Centre > daar kies je je laptop :)

Bij mijn eigen oude laptop is het zeer moeilijk deze uit elkaar te halen. Eerst moest handpalm ding eruit, dan toetsenbord, vervolgens scherm, het is zegmaar grote legpuzzel bij mij.

Bij de Toshiba zou ik het niet weten, maar misschien zegt de manual wel meer.

Maakt soms wel eens een foto ...

Verwijderd

1) Gebruik je logica: dopjes, stickers, schuifjes, kliksystemen (en gebruik naslagwerken, zoals Google/fabrikant -> zie Mr.B zijn reply).

2) meestal is wegens het korte signaalpad gekozen voor onafgeschermde draadjes, nu gaat dat op 10cm wel goed, voor >50cm moet je toch echt wel afgeschermde monitorkabel hebben (en evt iets meer versterken)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

sterker nog. bij een laptop heb je meestal geen monitor kabel maar een soort van 100 polig lint. daar kun je dus echt niks mee :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
bij deze zit een stekkertje met 20 flinterdunne kabeltjes... lijkt me wel megelijk om te verlengen, maar ik moet dus veel rekening houden met de lengte van de kabel?? Maar eens kijken of ik de rest van de laptop in 't dashboardkasje kwijt kan...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

laptop schermen zijn digitaal aangestuurd in tegenstelling tot de (meeste) monitoren. dus verlengen zal in een laptop niet echt een probleem worden maar verwacht niet teveel ervan

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Meesten laptops zitten ook nog eens in elkaar geklikt. Wat vreselijk irritant is om het fatsoenlijk uit elkaar te krijgen.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Ik repareer laptops elke dag. Heel simpel gesteld,

- haal eerst het dunne stukje plastic boven je KB weg. Schoef je KB los.
- Aan de onderkant alle schroeven eruit
- onder het kb alle schroeven eruit
- dan kan de bovenkant met scherm eraf.
- Op de voorkant van je scherm zitten stickers vierkant, hier achter zitten schroeven, en ook hetzelfde geld voor de zijkant.

En als laatste je kan je monitor kabel niet verlengen. Het signaal wordt dan te zwak, de kabel is nu slecht een 30 cm lang, daarvoor is het signaal ook ontworpen. Een laptop moet zo zuinig mogelijk zijn.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Oxigun schreef op 22 June 2003 @ 13:47:
laptop schermen zijn digitaal aangestuurd in tegenstelling tot de (meeste) monitoren. dus verlengen zal in een laptop niet echt een probleem worden maar verwacht niet teveel ervan
pardon ?
ook digitaal signaal (bestaat niet over een kabel) kent data verlies.
als dat te veel word zal ook een digitale decoder er geen kaas van kunnen maken.

let er ook op dat alle kabels *PRECIES* even lang zijn. als er 1 een cm langer is kan dat al het hele signaal omzeep halen.......

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

fleppuhstein schreef op 22 June 2003 @ 14:07:
En als laatste je kan je monitor kabel niet verlengen. Het signaal wordt dan te zwak, de kabel is nu slecht een 30 cm lang, daarvoor is het signaal ook ontworpen. Een laptop moet zo zuinig mogelijk zijn.
Dat ligt eraan, als je de kabel 2x zo lang maakt dan moet je hem 2x zo dik maken. Dan blijft de weerstand gelijk:

R = lengte*rho/A

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

Yep, maar de storing wordt dan wel groter omdat de kabel langer en dikker is. Er wordt dan relatief gezien meer ruis opgevangen!

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 08:57
Hou het er gewoon op dat je de kabel niet wilt verlengen.

Over het inbouwen van de laptop in de auto zou het gaaf zijn, als de laptop in z'n geheel ingeklapt in een sleuf in het dashbord past. En dat je deze er dan uit kan schuiven en kan draaien.

Maakt soms wel eens een foto ...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
PC-Reactive schreef op 22 June 2003 @ 16:59:
[...]

Dat ligt eraan, als je de kabel 2x zo lang maakt dan moet je hem 2x zo dik maken. Dan blijft de weerstand gelijk:

R = lengte*rho/A
Niet helemaal 2x zo dik want die A in je formule staat voor de oppervlakte van de doorsnede van de kabel. Deze is pi * r2, oftewel de kabel hoeft maar SQRT(2) keer zo dik te zijn :)

Persoonlijk denk ik dat de weerstand van de kabel in het niet valt bij de weerstand van de stekker, dus dat zal geen issue zijn.
Reflecties van het signaal zullen wel meespelen als je de kabel wilt verlengen.

Kun je het scherm niet 180 graden draaien en achter op de laptop monteren?
Je keyboard kun je namelijk wel vrij makkelijk verlengen (zijn minder daadjes en ook een stuk minder kritisch) eventueel kun je een PS/2 of USB boardje eraan hangen.
Zo wil in namelijk mijn Toshiba in de auto bouwen.
Ik zit nog wel met de ophanging.

Mijn eisen zijn namelijk:
- moet removable zijn ('s winters met -10 zal niet goed zijn voor het LCD)
- Moet wegklapbaar zijn, anders heb ik in no-time geen ruitjes meer in de auto zitten, als junks een laptop zien zitten
- Moet een kapje omheen kunnen (met veel zon zie je niet veel meer op je scherm)
- Moet tegen rammelen kunnen (ik heb een Citroën AX)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

TD-er schreef op 22 June 2003 @ 17:13:
[...]

Niet helemaal 2x zo dik want die A in je formule staat voor de oppervlakte van de doorsnede van de kabel. Deze is pi * r2, oftewel de kabel hoeft maar SQRT(2) keer zo dik te zijn :)

Persoonlijk denk ik dat de weerstand van de kabel in het niet valt bij de weerstand van de stekker, dus dat zal geen issue zijn.
Reflecties van het signaal zullen wel meespelen als je de kabel wilt verlengen.

Kun je het scherm niet 180 graden draaien en achter op de laptop monteren?
Je keyboard kun je namelijk wel vrij makkelijk verlengen (zijn minder daadjes en ook een stuk minder kritisch) eventueel kun je een PS/2 of USB boardje eraan hangen.
Zo wil in namelijk mijn Toshiba in de auto bouwen.
Ik zit nog wel met de ophanging.

Mijn eisen zijn namelijk:
- moet removable zijn ('s winters met -10 zal niet goed zijn voor het LCD)
- Moet wegklapbaar zijn, anders heb ik in no-time geen ruitjes meer in de auto zitten, als junks een laptop zien zitten
- Moet een kapje omheen kunnen (met veel zon zie je niet veel meer op je scherm)
- Moet tegen rammelen kunnen (ik heb een Citroën AX)
Ik had eigenlijk moeten zeggen als de oppervlakte 2x zo groot wordt ;)

En trouwens, misschien zijn die kabels wel vierhoekig!! :P

Codedivision | Freedom Internet

Pagina: 1