Toon posts:

Welke soundkaart kan ik het beste nemen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om Dali New Blue serie 3003 speakers aan te schaffen en een NAD C350 versterker te kopen.

Ik wil dit aan sturen met een Creative soundblaster live 1024, kan ik beter een andere (lees betere) soundkaart kopen of is het verstandig om hier een goeie cd speler bij te kopen ?.

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 15:30

JQR

Hoi,

Als ik heel eerlijk ben, is het een beetje zonde om muziek alleen maar vanaf je computer naar zo'n mooie set te spelen.. natuurlijk wil je wil eens mp3tjes afspelen, maar cd vanaf een aparte cd-speler, kan ik je verzekeren, klinkt altijd beter.. (dat is aan de prijs al een beetje af te lezen ook.. )

een soundblaster live player kost nog geen 50 euro, een beetje NAD speler (bijvoorbeeld de 521i) kost al gauw EUR 350..

Zelf heb ik Marantz PM7000 / B&W DM603s2 / NAD T562 en een cd gespeeld vanaf de NAD klinkt beter dan welke bron (mp3 / cd) vanaf mijn pc met een sblive platinum..

suc6

Verwijderd

Topicstarter
JQR schreef op 22 June 2003 @ 01:51:
Hoi,

Als ik heel eerlijk ben, is het een beetje zonde om muziek alleen maar vanaf je computer naar zo'n mooie set te spelen.. natuurlijk wil je wil eens mp3tjes afspelen, maar cd vanaf een aparte cd-speler, kan ik je verzekeren, klinkt altijd beter.. (dat is aan de prijs al een beetje af te lezen ook.. )

een soundblaster live player kost nog geen 50 euro, een beetje NAD speler (bijvoorbeeld de 521i) kost al gauw EUR 350..

Zelf heb ik Marantz PM7000 / B&W DM603s2 / NAD T562 en een cd gespeeld vanaf de NAD klinkt beter dan welke bron (mp3 / cd) vanaf mijn pc met een sblive platinum..

suc6
Bedankt voor je reactie :D .

In verband met mijn budget kan ik niet meteen een goeie cd speler aan schaffen, maar als het zeker veel uitmaakt ben ik wel van plan om na een maand een goeie cd speler aan te schaffen.
Ik vind het idd ook belangrijk om mijn mp3's af te speelen op de set (heb een redelijk grote colectie mp3's).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 02:07 ]

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 15:30

JQR

:) ach ik heb ook een tijd met een discman cdtjes geluisterd voordat ik een iets serieuzer apparaat kocht.. meestal kun je beter even doorsparen, anders krijg je later spijt van je aankoop..

Verwijderd

ik vind het een heel mooi begin, zou alleen wel een terratec geluidskaart aanschaffen.
zelf heb ik mijn set ook niet in een keer gekocht, eerst de reciever, daarna boxen en later pas de dvd/cd speler

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 08:45
Waarom zou je zo ontzettend veel geld uitgeven voor een goede stereo, als je er MP3's mee afspeelt!!!

Dat is toch te belachelijk voor woorden!
De kwaliteit van een mp3 op 192kbps is voor mij op mijn normale sony oordopjes al hoorbaar slecht. Een gesuis van hier tot ginder (nee ligt niet aan de oordopjes, bij een "echte" cd is dit niet).

Ik neem niet aan dat jou mp3 collectie allemaal rechtstreeks is opgenomen van "echte" cd's >:) en met een kwaliteit van 320kbps ofzo...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DaManiac schreef op 22 June 2003 @ 10:33:
Waarom zou je zo ontzettend veel geld uitgeven voor een goede stereo, als je er MP3's mee afspeelt!!!

Dat is toch te belachelijk voor woorden!
De kwaliteit van een mp3 op 192kbps is voor mij op mijn normale sony oordopjes al hoorbaar slecht. Een gesuis van hier tot ginder (nee ligt niet aan de oordopjes, bij een "echte" cd is dit niet).

Ik neem niet aan dat jou mp3 collectie allemaal rechtstreeks is opgenomen van "echte" cd's >:) en met een kwaliteit van 320kbps ofzo...
ik heb zelf niet zoveel verstand van al die geluidsdingen, maar heb altijd gedacht dat cd's 128kbps waren. hoe kan het dan dat een mp3tje op 192kbps slechter klinkt?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• DaManiac
Nee, cd's zijn geen 128 kbps.

De makers van mp3 noemen dit "vergelijkbaar met cd-kwaliteit"
Which is, obviously, NOT THE CASE! :)

Je kunt het zien als je naar de filesize van een Raw-wave kijkt.
die is pak 'em beet 50 mb voor een nummer van 4 minuten

dit komt neer op 50/4=12,5 mb per minuut oftewel 208 kilobyte per seconde

128kbps == 16 kilobyte per seconde

dus mp3 is een stuk gecomprimeerd

320kbps == 40 kilobyte per seconde en tevens de hoogste kwali die mp3 aankan.

Dit is dus nog steeds minder dan een cd, maar het geluidsverschil is nauwelijks nog hoorbaar.

[ Voor 65% gewijzigd door DaManiac op 22-06-2003 10:44 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DaManiac schreef op 22 juni 2003 @ 10:39:
Nee, cd's zijn geen 128 kbps.

De makers van mp3 noemen dit "vergelijkbaar met cd-kwaliteit"
Which is, obviously, NOT THE CASE! :)
hoeveel kbps is een cd dan?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• DaManiac
ow, zie bovenstaande post, ik was die ander al aan het editten :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaManiac op 22-06-2003 10:44 ]

Verwijderd

minstens 320Kbps, alhoewel ik ook persoonlijk genoegen neem met 192Kbps.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

aha, die kwaliteitsverlies zit natuurlijk in de compressie... !!

een leermoment op een zondagochtend... het moet niet gekker worden ;)

• DaManiac
Juist, just spreading my knowledge....

Alhoewel ik me beter bezig kan gaan houden met het tentamen van morgen :'( :O

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 18:25

bloasfist

Slot-A Crew

Tja, mp3 compressie haalt ook een deel van de tonen weg die een mens niet _kan_ horen. Dus een cd mag dan wel 208*8=1664kbs zijn, maar dat is inclusief overbodige tonen. Verder hoor ik het verschil tussen een 192kbps mp3tje en een cd niet, maar dat zou ook kunnen liggen aan mijn cheapo geluidsinstallatie.... Het verschil tussen 128 en 192 kbps mp3 hoor ik dan wel weer....

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Ik heb zelf een Creative Extigy met HB 10 speakers (hans baan), en dat klinkt allemaal echt erg mooi hoor. we hebben een paar testjes gedaan met deze extigy en de speakers van mijn pa, KEF refrance series ( http://www.kef.com/history/1990_2/reference/Reftwo2.htm _/-\o_ , heeft dus ook die Uni-Q technology), en dat klink ook allemaal helemaal heel goed. we hebben dan wel een wave bestand van de cd op de pc gezet (geen mp3) om kwaliteitsverlies tegen te gaan...

Verwijderd

Nu we het er toch over hebben heeft het zin om een Audigy 2 in combinatie met een Logitech z340 2.1 te nemen?

Die logitech heb ik al maar ik zit nu met een brakke onboard geluidskaart..

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah sorry maar ten eerste begint die hele kansloze MP3 discussie weer van voorafaan (yeah right 192 kpbs met je standaard sony dopjes), ten tweede is de hele "welke kaart moet ik kopen" nu wel bekend. Lingod, heb je problemen met je kaart? vind je het geluid in spelletjes niet goed? Ja dan wel. Zoniet, dan natuurlijk niet (maar had je zelf ook kunnen bedenken).

Voor audio en geluidskaarten is een heel leuk topic, ik zal hem even opzoeken, zodat de topicstarter er ook wat aan heeft :)
kwalitatief goede geluidskaart voor hifi

en deze is nog erg recent:
[rml][ MP3] op High End - welke geluidskaart beste?[/rml]

Dat is wel zo'n beetje hetzelfde topic, waar je je antwoord dus kan vinden :)S

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 22-06-2003 12:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.