Toon posts:

[Ervaringen] IBM/Hitachi 180GXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het tegenwoordig nog mogelijk om navraag te doen naar de ervaringen naar een bepaald produkt?

Zo ja post hier dan alsjeblieft je ervaringen met deze HD. Of hij soms resonantiegeluiden kan maken, of ze weleens defect ziijn gegaan, of ze lekker stil zijn, temperatuur etc.

Ik sta op het punt er zoeentje te kopen. Weet nog niet of het een 120 of 180 Gig versie zal worden. De 180 is een stuk duurder wel en heeft 3 platters,... waardoor misschien ook weer meer kans op resonantiegeluiden die die IBM's weleens kunnen maken.

Ik heb wel al wat reviews gezien en daar komt ie er goed uit wel, maar ben benieuwd wat men er hier over te zeggen heeft.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jahoor, mits het niet op loos geblaat uitloopt ;)
Belangrijk: wijziging beleid t.o.v. "Grote topics"

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb zelf 1 180GXP 120GB schijf en 6 120GXP 80GB schijven. DE 180GXP heb ik nu iets van 3 maanden. Hij is snel en redelijk stil. Ik ben er tevreden over. Met de 120GXP ligt dat wat anders. Na ca een jaar gaan deze veel meer geluid maken (een hoge janktoon) wat erg irritant is. Er is nu een groot verschil in geluid tussen de diverse 120GXP's. Of dat ook gaat gebeuren met de 180GXP weet ik dus nog niet.
Ook valt er regelmatig een 120GXP uit: je hoord dan de koppen rammelen en ook de speaker van het moederbord geeft dan een piep (gewoon in windows, dus niet tijdens het booten). Ik heb al vanalles geprobeerd (andere voeding, kables controller, moederbord, volgorde, master-slave, etc) maar niets helpt. 99% van de keren gaat de schijf gewoon door, een enkele keer is hij "weg" uit windows en moet ik opnieuw booten.
Al mijn schijven zijn dus IBM/Hitachi. Of dat zo verstandig is weet ik nu niet meer zeker, maar ook een 80GB WD en een 40GB Samsung die ik had begonnen steeds meer lawaai te maken.
In de PCM of ComputerTotaal stond een duurtest met HD's en daar kwam de IBM/Hitachi 180GXP er goed uit. Misschien iblijft hij ook goed of was de duurtest toch tekort.

offtopic: BalusC, zo goed? :)

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er zo weinig die deze schijf hebben??

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

bitshape heeft een IBM 180GXP die helaas net overleden is. :'( :'( :'( :'( :'(
HDD is net 6 maanden oud geworden.

De schijf (120GB 2MB) wordt niet meer herkent in het BIOS, en hij maakt een soort van 'Initialisation Failure-geluid' (krrr...Klik...........krrr...Klik...... ..enz, 30x en dan is het stil)

Binnenkort dus een RMA-tje naar Hitachi. :|

Overigens vind ik de schijf in idle-modus niet bijzonder stil, je blijft een hoge fluit/zoem-toon horen ondanks de FDB-motors, en af en toe lijkt het wel of er een 'mug' langs je vliegt > dit geluid wordt veroorzaakt door het regelmatig kalibreren van de 'Koppen' in de schijf.
Qua 'seek' geluid vind ik deze schijf vrij stil (AcousticManagement Disabled).

Verder was hij zeer snel qua datadoorvoer en accestime's.

;(

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 19:11:
Zijn er zo weinig die deze schijf hebben??
Nee hoor ik heb hem ook, sinds een week, dus ik kan nog niet veel zeggen over de duurzaamheid. Ik heb een IBM/Hitachi 180GXP, 120 GB(8 mB, 119 euro). Hij is stil en snel.

Ik heb ook nog twee 60 GB IBM's, maar dat zijn 160 GXP geloof ik: nooit problemen mee gehad, prima schijven. Heb ook nog een 18 GB IBM liggen, heeft het ook altijd goed gedaan.

Ik vond en vind IBM altijd een topmerk en het heeft ook een bepaalde uitstraling vind ik, hoewel ik weet dat er problemen met harde schijven van iBM zijn geweest.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 14:24
Ik heb een 180GXP 120 GB en een 180GXP 180 GB en ze bevallen me best. Ik hoor ze amper, op het kalibreren van de koppen na. Ze zijn lekker snel en ik heb er nog geen problemen mee gehad :)

Verwijderd

Ik heb ook een IBM 180GXP 120 Gb nog nooit problemen mee gehad. Hij is lekker stil mijn ouwe was echt een prut ding een kabaal maar dat was ook een ding van Marktplaats :( . Maar over deze heb ik geen klachten.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk! Nou komt ie een beetje op gang!

Kijken of er nog meer ervaringen zijn, vast wel.

Op de een of andere manier ben ik ook wel een klein beetje IBM fan.

Ondanks dat ik ze even heb verfoeid omdat 1 van mijn schijfjes (75gxp) kapot ging en een 60gxp bij aankoop al defect was. 50% vd IBM schijfjes die ik in mijn handen had gehad op dat moment (2 vd 4) waren dus kapot.

Maar de 2 die ik nu in mijn pctje heb hangen vind ik echt heerlijk. Een (40G) 60gxp en een (80G) 120gxp. Je hoort ze gewoon nooit die dingen, en daar hou ik nou net van. Gewoon best lekker snel ook, en aangezien je ze niet hoort komt het ook sneller/soepeler over he dan dat je steeds van dat geratel zou horen. En ze zitten er al een tijdje in ook, die 60GXP denk ik een jaar of 2 en de 120gxp 1 jaar ofzoiets.
Nog meer mensen misschien waarvan hun 180gxp al defect is gegaan?

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb recentelijk de 180GXP 120 GB versie met 8 mb cache gekocht. Hij bevalt uitstekend en haalt uitstekende scores (36000 in SiSoft tegen 27000 v.w.b. mijn Maxtor) maar hij maakt af en toe wel een wat schurend geluid en ratelt uberhaupt harder dan mijn Maxtor.

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Iedereen heeft het overigens over IBM maar inmiddels is het Hitachi geworden. Op de sticker op mijn schijf staat ook alleen Hitachi vermeld. Alleen een klein chippie op de printplaat vermeld nog de naam IBM.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ja, maar de serienummers/typenummers van die Hitachi schijven zijn nog hetzelfde als die van IBM eerder, dus in feite zijn het gewoon IBM schijven.
Een Compaq muis is ook gewoon Logitech, alleen met een ander plaatje er op.

Door een Ferrari logo op mijn Volvo te plakken wordt het nog geen Ferrari hoor.

Maar goed, het is wel zo. IBM verkoopt geen HDD's meer in de IDE-sector, ze houden zich enkel nog bezig met de servermarkt. Hitachi heeft de distributie van die schijven op zich genomen, maar het zou me niets verbazen als ze nog steeds uit dezelfde fabriek komen rollen.

[ Voor 48% gewijzigd door Brede P op 24-06-2003 21:07 ]

• KBDE
  • Laatst online: 14-03 21:56
BredeP schreef op 24 June 2003 @ 21:05:
...... het zou me niets verbazen als ze nog steeds uit dezelfde fabriek komen rollen.
Jip dit is dus ook nog zo.

Verwijderd

Ik heb ook een 180GXP 120 Gb staat hier al 3 maanden minstens 14 uur per dag op en vrij intensief te werken en heb er geen problemen mee. Over geluid kan ik niet veel zeggen, hoor namelijk het geldui van de schijf niet boven die stomme koelerfan van mijn voeding bovenuit.

Verwijderd

Sinds een maand in het bezit van een 180GXP 120 GB 8MB. Afgezien van het schurend geluid van het calibreren van de leeskoppen in idle mode (klinkt een beetje eng) hoor ik hem nauwelijks, wellicht dat het daarom juist zo opvalt. Kortom een stille maar vooral ook snelle schijf en hij blijft nog een stuk koeler dan m'n Maxtor D740X ook ! Ben dik tevreden !! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 18:50 ]

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Heb nu al een paar maanden een 120GB 8MB 180 GXP, snel en stil, heb nog geen probs gehad.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Verwijderd

Ik heb nu vanaf februari een 120GB 2MB 180GXP 24/7 aan. Nog nooit problemen mee gehad. Geluid valt ook mee. Ik heb daarnaast ook nog 2 60GB 120GX schijven. Die zijn wel iets luidruchtiger.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:37

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik heb al een tijdje een IBM 180GXP 60 GB, en dat ding hoor je vrijwel niet :) En is nog eens lekker snel ook, sneller als mijn oude 60GXP 40 GB(die na 6 maanden overleed).

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Ik heb nu bijna 2 maanden een 120GB 180GXP IBM/Hitachi met 8MB cache
Ik vind het een lekker snelle schijf en ten opzichte van mijn FAN's en de Maxtor 80GB 7k2 2MB is het een super stille disk.

Ik weet dat de 60GXP en 120 GXP snel rot of gaar zijn door oververhitting. Ik heb 2 80mm fans voor de disken zitten en ieder heeft zo'n dual fan onder hun disk hangen om de warmte sneller te dissiperen.
Wat wel grappig is dat met het uitlezen van SMART, de 80GB nu 35 graden (idle) en 120GB is nu 29 graden. Ik vind het dus heel erg cool ten opzichte van de Maxtor.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
NEE HE!

Dit is minder leuk. Wil ik zaterdag naar de RAI om een 180gxp te halen lees ik net dat er een Deskstar 7K250 aan zit te komen met 80G platters en 8mb cache en dus de opvolger van de 180gxp is! Dat is niet zo leuk want nu wil ik daar natuurlijk op wachten (zal wel niet zo lang meer zijn, maar misschien wel nog een maand of 2 voor ze hier te koop zijn?)!
Is het enige waar ik voor naar die beurs ga een spindeltje CD-R's ... ook een beetje suf.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb je inmiddels zo'n 7k250 schijf? Ik wil een schijfje voor een tweede systeem kopen, en mijn oog viel op een 30 GB 180GXP, maar die is niet leverbaar. Nu staat er opeens een 40 GB 180GXP die volgens de website van Hitachi niet bestaat (alleen 30,60,90,180,250), maar ook een 40 GB 7k250. Die 7k250 schijf lijkt mij nog wel een stukje sneller, alleen lijkt het erop dat hij geen FDB heeft. :? Het staat niet in de specsheet, wat wel het geval is bij de 180GXP.

• aOk
  • Niet online

aOk

Heb net ibm dekstar 180gxp 180 gig gekocht, maar nu met hitachi merk d'r op ipv ibm.

Dezelfde dag dat ik eerste keer windows installeerde enkele files kwijt en hij kon zelfs niet eens meer zien dat windows op schijf was (kan virus zijn geweest maar zeer toevallig nog nooit eerder gehad (iig bewust))

Alles opnieuw geinstalleerd en test uitgevoerd van http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm maar geen fout ontdekt.

HD maakt beetje schurend geluid en zo nu en dan kleine tikjes, maar werkt verder zeer snel sneller dan m'n WD800jb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen 7k250 nee, als ik er eentje vind in de buurt tegen een nette prijs wil ik zeker nog steeds een hebben. Maar aangezien je ze neit veel ziet, in pricewatch alleen la bv maar een paar zaken eigenlijk. En laten die nou net niet in de buurt zijn. Ach ik heb inmiddels een DVD brandertje, ik hou het nog wel even uit zo,... maar eerste upgrade gaat binnen een aantal maanden wel een nieuwe HD worden schat ik zo in,... en dan zit ik nog steeds te denken aan bij voorkeur die 7k250!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Ik heb ook 2 x 180GXP 120 gb 8 mb,
ze zijn snel, goedkoper dan andere merken en je hebt 3 jaar garantie.
Ze maken niet zoveel idle noize en als ze werken valt het geluid goed mee, stiller dan maxtor vind ik.

• Aham brahmasmi
Ik heb inmiddels een Hitachi 180GXP 40 GB schijfje en ik ben behoorlijk onder de indruk van de snelheid. Hij is nauwelijks hoorbaar bij het lezen en schrijven en de idle noise lijkt ook laag te zijn. Hij is idd merkbaar iets sneller de de WD800JB die ik ook heb. :)

• smvs
  • Niet online
ik heb laatst mijn 120gig 8mb barracuda 7200.7 gekloond naar een hitachi 180gxp 120gig 8mb. jesus wat scheelt dat in snelheid. ik weet niet hoe het in de benchmarks is, en het interesseert me ook geen fuck, maar ik weet wel dat qua snelheidsgevoel ibm nog steeds king is. en zoals eerder vermeld: lekker goedkoop, en altijd 3 jaar garantie, ook op de goedkoopste modellen.

over crashen: qua betrouwbaarheid ben ik altijd het meest te spreken geweest over maxtor. hoewel de uitval op termijn een beetje tegenvalt, gaan ze naar mijn ervaring meestal niet in 1 keer dood. als je het aan voelt komen kun je nog wat saven. mijn ervaring is dat bij bijvoorbeeld wd gelijk de motor affikt, dan kan je het wel schudden natuurlijk. maar al met al interesseert me de betrouwbaarheid niet zoveel meer. ze kunnen allemaal crashen. en dat doen ze ook geregeld. ik ga er niet op zitten wachten tot die van mij crasht, ik draai gewoon een backup tegenwoordig. nu ik die backup heb maakt het merk me niks uit. gaat ie stuk dan gaat ie maar stuk.

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Aham brahmasmi schreef op 03 november 2003 @ 19:53:
Ik heb inmiddels een Hitachi 180GXP 40 GB schijfje en ik ben behoorlijk onder de indruk van de snelheid. Hij is nauwelijks hoorbaar bij het lezen en schrijven en de idle noise lijkt ook laag te zijn. Hij is idd merkbaar iets sneller de de WD800JB die ik ook heb. :)
Volgens mij bestaat de Hitachi 180GXP niet in 40 GB versie.
http://www.hgst.com/hdd/support/d180gxp/d180gxp.htm
Jij hebt waarschijnlijk een 120GXP.

[ Voor 56% gewijzigd door psychodweep op 04-11-2003 00:27 ]

• Aham brahmasmi
psychodweep schreef op 04 november 2003 @ 00:26:
[...]

Volgens mij bestaat de Hitachi 180GXP niet in 40 GB versie.
http://www.hgst.com/hdd/support/d180gxp/d180gxp.htm
Jij hebt waarschijnlijk een 120GXP.
Hij staat niet in de lijst op de site van Hitachi, weet ik. :) Het typenummer geeft ook aan dat het een 60 GB model is, maar er is maar 40 GB beschikbaar. Hij wordt toch in verscheidene shops verkocht dus goed nagekeken heb je het niet. Ik heb dus wel een 180GXP. :P

• KBDE
  • Laatst online: 14-03 21:56
Aham brahmasmi schreef op 05 november 2003 @ 23:07:
[...]
Hij staat niet in de lijst op de site van Hitachi, weet ik. :) Het typenummer geeft ook aan dat het een 60 GB model is, maar er is maar 40 GB beschikbaar. Hij wordt toch in verscheidene shops verkocht dus goed nagekeken heb je het niet. Ik heb dus wel een 180GXP. :P
ALS het echt een GXP180 is, heb je dan al eens geprobeerd om hem te "uncappen"....

Dus via ibm util proberen de volle 60gb beschikbaar te maken ?

• Aham brahmasmi
De firmware zegt ook dat het een 180GXP is, dus daar twijfel ik niet aan. :)

Ik heb de Feature Tool van Hitachi gedownload, maar ik weet niet of ik het (nu) wel ga gebruiken; ik heb de schijf namelijk helemaal gepartitioneerd en er al een installatie op staan. Als ik de volledige 60 GB echt beschikbaar kan maken, lijkt mij het niet onwaarschijnlijk dat ik de schijf ook opnieuw moet partitioneren enzo...

Ik heb wel een image van de XP installatie maar dan moet ik dat en de overige data eerst naar een andere schijf overzetten voordat ik iets kan gaan proberen.
Pagina: 1