Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betrouwbaarheid van goedkope voedingen

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Heej hallow. :)

Kreeg vandaag weer een pc'tje binnen ter reparatie op m'n werk (computerwinkel td). Hij gaf naar zeggen geen beeld meer en er kwam rook uit, aldus de klant.
Een ram op de aanknop resulteerde in een hoop geknetter en stank, en voor zover ik heb kunnen volgen, geen beeld op de monitor ;)

Het was weer eens zover: el cheapo voedinkje had er geen zin meer in en begint licht en rooksignalen te geven en van zulke ongein ....

Weer eens zover? Yep, dit mag ik ongeveer één keer per maand wel meemaken. Tot nu toe heb ik er verder nooit echt naar gekeken, en stuk voor stuk alle hardware getest.
Bij de kapotte pc's heb ik nooit meer kunnen redden dan de floppydrive.

Moederbord: Dood.
Processor: Dood.
Geheugen: Dood. Zwarte brandplekken op de chipjes.
Harddisk: Dood. Mooie stuk gesmolten plastic aan de onderkant.
CD/DVD/CDRW: Dood.
En weinig verassend, voor de rest ook alles zo dood als het maar kan.

Dat is fijn, zo'n voeding. Omdat het nu toch wel vaak voorkomt kwam mijn collega op het geniale idee om de kapotte voeding eens open te maken, om te zien wat er nou precies fout gaat.

De oorzaak was snel gevonden. Er zitten 3 weerstanden in en deze waren alle 3 geBBQed. Ook zat daarnaast nog een kapotte zekering, ook redelijk zwart.
Het rare was dat de voeding nog gewoon aan ging, samen met een hoop geknetter en stank.
Die zekering helpt dus helemaal niet! |:(

Blijkbaar hebben die weerstanden iets te maken met de voltages die de voeding doorgeeft aan de hardware, want alles wat zat aangesloten op de voeding was verbrand, gesmolten, en in elk geval helemaal kapot.
De processor was zo heet geworden dat je hem op de onderkant van de heatsink nog kon bekijken. (Zwarte afdruk)

=================
Moraal van dit verhaal: Goedkope voedingen zijn rotzooi.
Het ging hier toevallig om een JNC 300 watt ATX voeding van naar schatting zo'n 2 tot 3 jaar oud (zat een Athlon 1000 pc'tje in).
En dit is dus niet de eerste keer dat het gebeurt, maar ik begin er aan gewend te raken. Altijd met dezelfde voedingen.
Hier praat je dan ook over midi towers met voeding die nog geen 40 euro kosten...

Daarentegen heb ik met bijv. AOpen voedingen nog nooit zoiets gehad. Ze gaan ook eigenlijk niet zo vaak stuk (heeeeel af en toe maar).
Q-tec voedingen gaan wel vaker stuk, maar laten in elk geval de rest van je hardware nog heel ....

Heb je dit ook wel eens meegemaakt?
Wel of geen cheapie cheapie goedkopie voedingen? Welke voeding koop jij? Toch maar een "merk" :?

Note!: Graag geen flamewars over welk merk nou beter is of welke niet.... Het gaat hier om goedkope voedingen met onderdelen van slechte kwaliteit.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Laatst ook een dode voeding gehad. Er kwam een rare geur uit. Gelukkig was de rest (moederbord etc) nog heel. Voor zover ik weet was het ook zo'n goedkoop ding geweest. De fan was ook al een keer kapot geweest. Nu maar een wat duurdere ingezet...

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik zie het wel eens met de voedingen uit die Sweex-kasten (de goedkopere dan van 35 euro oid), die willlen ook wel eens een moederbordje om zeep helpen.

Ik heb nog nooit gezien dat ze zoveel sloopten, behalve als er blikseminslag in het spel was.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Wij hebben op onze technische dienst ook slechte ervaringen met JNC voedingen. We hebben een tijdje deze voedingen standaard gehad, maar een paar maand voor het eind van de garantie, tot 1 jaar na einde van de garantie gaan ze allemaal stuk. gelukkig trokken ze in hun val bij ons geen andere hardware mee, maar voor ons iig. nooit meer JNC!
Moartn schreef op 22 June 2003 @ 01:02:
Ik zie het wel eens met de voedingen uit die Sweex-kasten (de goedkopere dan van 35 euro oid), die willlen ook wel eens een moederbordje om zeep helpen.

Ik heb nog nooit gezien dat ze zoveel sloopten, behalve als er blikseminslag in het spel was.
Deze kasten hebben we ook vrij veel bij ons, maar we hebben er zeer weinig uitval mee, en nog nooit gehad dat er 1 ook een moederbord om zeep hielp.

[ Voor 43% gewijzigd door DaRoot op 22-06-2003 01:04 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Vorige week nog :) Maar de rest was nog in orde dus het was een kwestie van oude er uit en nieuwe er in. Maar wat zien mensen eigenlijk als een "merk voeding"? Ik bedoel, je hebt een A-open voeding vanaf 20 euro en je hebt Enermax voedingen die tot boven de 100 euro kunnen gaan zitten. En die gaan volgens mij ook vast wel een keer dood...

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 22 juni 2003 @ 01:04:
Vorige week nog :) Maar de rest was nog in orde dus het was een kwestie van oude er uit en nieuwe er in. Maar wat zien mensen eigenlijk als een "merk voeding"? Ik bedoel, je hebt een A-open voeding vanaf 20 euro en je hebt Enermax voedingen die tot boven de 100 euro kunnen gaan zitten. En die gaan volgens mij ook vast wel een keer dood...
Elke voeding kan stuk, de een wat makkelijker dan de ander. Het ligt vaak meer aan hoe een klant met een voeding omgaat, beter gezegd, met zijn pc in het algemeen. Het valt gewoon op dat vooral voedingen er door knallen bij mensen waar de pc in een stoffige ruimte staat, of waar flink gerookt wordt, of een combinatie van beide. Die voedingen zien er van binnen vaak niet meer uit. Koellichamen bedekt met een dikke laag stof. Tja, dan vind ik het zelf niet zo gek dat ze een keer kapot gaan.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
We hebben het een keer zo erg gehad dat zelfs het aangesloten toetsenbord en muis kapot waren :D

A-merk voeding bedoel ik een voeding met een 'bekend' merk erop, ongeacht hoe goedkoop of hoe duur deze is.

B-merk voedingen denk ik aan JNC, Maxpower, en de goedkopere uitvoeringen van Sweex o.a.
Eigenlijk alles wat goedkoop is en een vaag merk draagt.
DaRoot schreef op 22 juni 2003 @ 01:07:
[...]

Elke voeding kan stuk, de een wat makkelijker dan de ander. Het ligt vaak meer aan hoe een klant met een voeding omgaat, beter gezegd, met zijn pc in het algemeen. Het valt gewoon op dat vooral voedingen er door knallen bij mensen waar de pc in een stoffige ruimte staat, of waar flink gerookt wordt, of een combinatie van beide. Die voedingen zien er van binnen vaak niet meer uit. Koellichamen bedekt met een dikke laag stof. Tja, dan vind ik het zelf niet zo gek dat ze een keer kapot gaan.
Daar heb je een beetje gelijk in, maar de voeding van vandaag had alleen maar een heel dun laagje stof. De pc zag er voor de rest niet bijzonder vies uit.
Hooguit een paar pluisjes.

[ Voor 53% gewijzigd door dreeke op 22-06-2003 01:08 ]

Verwijderd

DaRoot schreef op 22 June 2003 @ 01:07:
[...]

Het was ook duidelijk een geval van death door stof :) Echt een el cheapo voedinkje. Leek wel van blik gemaakt! Ik heb later die avond de voeding open gemaakt en inderdaad, er zaten her en der wat schroeiplekjes op. En de zekering lag er uit. Hij vroeg eerst nog of ik niet alleen die zekering kon vervangen. Dat heb ik hem toen maar snel afgeraden.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

dreeke schreef op 22 juni 2003 @ 01:07:
We hebben het een keer zo erg gehad dat zelfs het aangesloten toetsenbord en muis kapot waren :D

A-merk voeding bedoel ik een voeding met een 'bekend' merk erop, ongeacht hoe goedkoop of hoe duur deze is.

B-merk voedingen denk ik aan JNC, Maxpower, en de goedkopere uitvoeringen van Sweex o.a.
Eigenlijk alles wat goedkoop is en een vaag merk draagt.

[...]

Daar heb je een beetje gelijk in, maar de voeding van vandaag had alleen maar een heel dun laagje stof. De pc zag er voor de rest niet bijzonder vies uit.
Hooguit een paar pluisjes.
Ook dat kan. Komt bij ons ook wel eens voor, instabiele voedingen, nieuw uit doos. Wij hebben trouwens goede ervaringen met Superflower voedingen, die Highgreen bij hun towers levert. Lekker stabiel, lekker zwaar (gewicht) en mooi stil.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 01:11:
[...]

Het was ook duidelijk een geval van death door stof :) Echt een el cheapo voedinkje. Leek wel van blik gemaakt! Ik heb later die avond de voeding open gemaakt en inderdaad, er zaten her en der wat schroeiplekjes op. En de zekering lag er uit. Hij vroeg eerst nog of ik niet alleen die zekering kon vervangen. Dat heb ik hem toen maar snel afgeraden.
Nou, ik krijg regelmatig systemen binnen met zo'n goedkope Sweex voeding, die bulkt van het stof, maar stuk gaan? Ho maar... keep on running!! (like windows should be ;) ) Serieus, heb bijna geen klachten over die Sweex voedingen! Tijdje terug moesten die lui die dat spul importeren alle kasten uit elkaar halen, en de voedingen eruit, en er zelf met de hand een weerstand tussen fan en spanning in solderen, vanwege de vele klachten over het lawaai. Maar sinds die tijd, absoluut geen klachten!

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Naar wat ik heb ondervonden zijn er meerdere factoren dan het merk van de voeding.

Als je een voeding hebt die heel zwaar word belast en een hoge omgevings temperatuur dan zal deze veel sneller de geest geven dan een voeding met een lagere omgevings temperatuur of een mindere belasting.

In beide gevallen speelt warmte een rol. Bij een Hoge omgevings temperatuur kan de voeding de warmte minder snel kwijt.. Bij een hogere belasting produceerd de voeding zelf meer warmte.

Met name met dit warme zomder weer zullen vele voedingen de geest geven. De meeste mensen upgraden hun mobo, CPU, RAM, VGA, HDDs, CD/DVD-ROM maar bijna nooit hun voeding.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
DaRoot schreef op 22 juni 2003 @ 01:12:
[...]

Ook dat kan. Komt bij ons ook wel eens voor, instabiele voedingen, nieuw uit doos. Wij hebben trouwens goede ervaringen met Superflower voedingen, die Highgreen bij hun towers levert. Lekker stabiel, lekker zwaar (gewicht) en mooi stil.
Superflower PSU's ken ik niet, "wij" hebben vrijwel alleen nog maar Q-Tec, AOpen en Component Pro (wordt ook als AOpen verkocht).
Deze hebben nog niet noemenswaardig veel problemen gegeven tot nu toe. :)

Die JNC voedingen zijn bijna altijd met dezelfde hardware: Athlon 700 tot 1400, VIA KT133(A) moederbord, plus bijbehorende meuk.
Komt gewoon omdat ze allemaal ongeveer even oud zijn, toen zijn er veel van die goedkope systemen verkocht met goedkope kasten.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Er zit vaak een schakelaar op voor 230/110 volt. Die moet je niet voor de grap omzetten, dan krijg je dit soort effecten. En natuurlijk zet de klant dan eerst de schakelaar terug en gaat dan naar de winkel "hij deed ineens vreemd".

je moet je voeding gewoon elke maand even schoonmaken (stofzuiger er tegenaan doen al wonderen). En als hij ineens lekker stil is moet je controleren of de fan nog wel draait.. Er zitten gewoon mechanische onderdelen in die onderhoud nodig hebben. Juist temperatuurgestuurde fans (of fans op 7V) verzamelen meer stof.

Er bestaan natuurlijk goede en slechte voedingen, maar dat kun je aan de prijs niet afzien. Ook bij bekende namen kunnen wel eens slechte exemplaren of zelfs slechte series voorkomen. Evenzogoed kan een goedkope voeding prima zijn. Vaak worden in die dingen, juist om de prijs laag te houden, toch alleen maar lang beproefde componenten en methoden gebruikt die zich al lang bewezen hebben ipv state of the art, highly experimental spul.
Maar als een fabriek bijvoorbeeld slechte condensatoren levert dan gaat alles kapot waar die dingen in zitten, of dat nou een Yoko of een Philips is.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Die voedingen hebben niet zo'n schakelaar achterop .... :)
Naar mijn mening gebruiken goedkopere merken gewoon goedkopere onderdelen, en daarbij heb je simpelweg meer kans dat het niet zo degelijk is.

Natuurlijk heb je bij een duurdere voedingen ook niet de garantie dat deze beter is.
Iedereen kent ook inmiddels wel het verhaal van de condensators op MSI en Abit borden, dat kan je van tevoren ook niet aan zien komen en die fabrikanten zijn toch behoorlijke A-merken.

Maar het begon me nu echt op te vallen dat het altijd bij dezelfde voedingen gebeurt.

Verwijderd

M'n vorige 250W Target trok een 600MHz PC met 5 HDD/3 opticaldrives en alle AGP, PCI en ISA sloten vol wel. M'n huidige Q-tec 550W trekt een 2600+ met 8 HDD/3opticaldrives.

Moraal: je kan geluk hebben of net binnen de marges blijven. Overigens trok m'n mobo uit dat eerstgenoemde systeempje het niet: de voltage regelaar ging finaal onderuit en heeft zichzelf bijna losgesoldeerd/geknarst. Het nadeel van veel van die goedkope voedingen is wel dat ze teveel op de grenzen van de onderdelen werken waardoor ze een stuk heter worden en slechter ontstoord kunnen zijn.

JNC... volgens mij had ik er daar een aantal van weggegooit laatst. Hadden allemaal behoorlijke warmtesporen, zaten dik onder het stof en doorstarten wilde ook niet helemaal lukken (aan... klik... uit) terwijl ik toch wel vaker ATX voedingen test (powergood doorverbinden, oude harddisk eraan en 220V erop...)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 01:42 ]

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 18:38

Roel

screen -x addict

Waar ik stage loop verkopen ze ook goedkope kastje met nog goedkopere voedingen in..
Kwaliteit van de kast: Hij zakt in als je de zijpanelen eraf schroeft. :/

Die voedingen zijn nog weinig teruggekomen, af en toe eens een computertje met een dode voeding, 2 tot 3 jaar oud. En er nog nooit last van gehad dat er iets kapot was behalve de voeding zelf..

Zelfs een 250 Watt voeding op een athlon 1800+ ding netjes dood zonder iets van het systeem op de blazen. 300 Watt voedingkje erin en gaan met die banaan.

De meeste van de kapote voedingen die ik gezien heb (stuk of 10-15) kwam door stof of piekspanning in het lichtnet. Daar kunnen ze wel heeel slecht tegen, als hier in de stad de stroom uitvalt bellen de volgende dag 2 of 3 klanten op dat de computer 'ineens niets meer doet'.. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Ik had laatst ook mijn Safeway 300watt uit mn Athlon 500 gegooid, dat ding maakte de hele tijd zo'n hoogspannings geluid. Het kwam gewoon boven de fans uit. Je bedoeld zeker zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lange135/plaatjes/skroei.jpg

deze voeding deed het nog gewoon, maar heb hem gedemonteerd voor de zekerheid. Nieuw gekocht overigens. Zit nu een Norrod (geen merk) in, die doet het al jaren goed.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Heb al veel ellende gehad met die voedingen uit Norrod standaardkasten: heb met 1 zo'n ding 2 moederborden doorgefikt (MSI 6330 en een week daarop een ECS K7S6A), later nog een bedrijfspc met pcchips M810 (sis730, alles onboard, niet bijster veel hardware verder) die eraan moest geloven, gelukkig alleen de voeding naar zn grootje.

Van de ene met de doorgefikte mobos had de PSU idd de weerstandjes zwart zoals in het plaatje boven mijn post. Van die andere PC stond 1 van die grote elco's in de PSU nog boller dan alle elco's van een MSI 6330 of Abit KT7 bijelkaar.

Heb de ene vervangen door een Q-tec 350W voeding, de andere door een Astec 200W ATX voeding uit een Tulip Vision Line DT5/133 ATX systeempje. Die Astec voedingen trekken meer dan een willekeurige merkloze rommelvoeding.

Verwijderd

Ik heb met mijn systeem inmiddels al 2 voedingen naar de bliksem geholpen.(zie beneden)
een 400 watt leadman en een 350 watt starnet (is zelfde als Q-tec).De leadman voeding was niet echt kapot maar leverde gewoon onvoldoende vermogen..(mijn systeem verbruikt toch echt geen 350 a 400 watt dat maak je mij niet wijs...)Het systeem reboote vaak spontaan en de ventilatoren gingen langzamer lopen als de cpu voor 100% werd belast.De starnet voeding was weinig beter,na 3 maanden goed gewerkt te hebben kreeg ik weer spontane reboods onder hoge cpuload.Ook werd die voeding bereheet.Hij sneuvelde dus ook vrij snel.Na reparatie zit ie nu in een athlon 1200 systeem vol hdds en andere flauwekul en loopt nu 24/7.
In mijn systeem zit nu een antec truepower 330.Een dure maar goede voeding...(In mijn eerste pc een 286 had ik al een antec voeding zitten)Mijn systeem loopt nu stabiel.Voor mij geen goedkope noname voedingen meer.ik heb 1 pc naar de bliksem geholpen door een kapotte noname voeding.

Verwijderd

Ik had een jaar terug een Superflower 400 watt die is steeds minder V op de 3.3 lijn gaan geven.(was 1.5 jaar oud)
Was goed te zien met MBM5, zodra ik een spel startte zakte de spanning naar 2.6 V, met als gevolg steeds vaker voorkomende crashes.
Had toen een XP 1800+ met een GF4 4400 en nadat ik er een Q-tec 550 Watt in had gedaan geen problemen meer.
heb m nu nog steeds ( ik maak de pc eens in de 2 maanden zoveel mogelijk stof vrij anders belemmerd het de goede airflow )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks flink misbruik (van mijn kant >:) ) heb ik tot nu toe goed geluk gehad met voedingen. M'n hoofdsystemen draaien op AOpens (200W-250W) waar ik werkelijk nooit probelemen mee gehad heb, sterker nog, een Duron 1200 systeem draait met 2x VGA en 2x HDD en 2x CDRom(/RW) al 18 maanden stabiel met een 135W AOpen uATX.

Maar een voorbeeld van hoe het niet hoort was mijn 300W Target voeding. Ik had eens een monster van een VGA kaart gekregen (een HP Visualize FX4+) - een OpenGL accelerator met 4 GPU's en 18MB RAM (uit de tijd dat 4MB voor een 'normale' kaart veel was). Omdat het zoveel stroom trok had het zowel een AGP als een PCI connector :o

Enfin, ik wilde het uittesten, maar heb wel eerst de specs opgezocht van het systeem waar het uitkwam (een HP Kayak UW workstation). PSU: 265W. Ik had maar een hoger gerate voeding, de Target 300W.
Naja, systeem aangezet met mobo, CPU, RAM en deze kaart, verder niets. Hij bootte prima. Ik controleerde in BIOS de voltages en die waren allemaal normaal (+5V was met +4.8V een tikje laag, maar niet echt zorgwekkend). Na een paar minuten in BIOS klooien ging ik even koffie halen alvorens een HDD met een OS te pakken.
Opeens rook ik iets raars en voordat ik terug bij de stekker kon komen maakte de voeding een keiharde, hoorbare 'plof' geluid. Er was een condensator gesprongen. Gelukkig bleek de rest (mobo, CPU, RAM en VGA) het probleemloos overleefd te hebben- sterker nog, ik tik nu anderhalf jaar later op diezelfde CPU, mobo en RAM. Met een 250W AOpen voeding was het wel stabiel, maar ik heb het toch maar vervangen met m'n oude vertrouwde Matrox kaartje omwille van de stroomrekening :z

Ik heb niet de preciese specs van die kaart kunnen vinden, maar faliekant was dat de Target voeding volgens de specs juist zwak qua 12V was en (overbodig) veel kon leveren op de 5V lijn....

* dion_b vertrouwt sindsdien alleen op specs opgaves van een select groepje voedingsmerken :o

Oslik blyat! Oslik!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

mwah bij mijn op het werk draaien al 5 jaar +- 400 pc's (worden er elk jaar 100 vervangen, dus er zijn er +- 100 5 jaar oud, en +- 100 1minder dan een jaar oud)
die zijn allemaal voorzien van een simpele voeding die bij de kast zat
seventeam powerking en nog zo'n merk (t zijn 3 types pc)

denk dat ik dit jaar 2 kapotte voedingen heb gezien, allebei al 4-5 jaar oud
dat zijn pc's die 24 uur per dag aanstaan.........

en voor de ts. kijk eens hoeveel merk voedingen je verkocht hebt. en hoeveel c-merken.
tel daar bij op dat er nog geen 2 jaar geleden uberhaubt geen merknamen waren. er zat 1 voeding bij je kast en die was genoeg voor alles wat je wou doen...........
dan is het niet vreemd dat 99% van wat je binnen krijgt een c-merk voeding hebt

er zit echt niet zoveel verschil tussen een a en een c voeding. ook bij een a-voeding kan er een regel weerstand doorbranden. weerstanden worden per miljard gebakken en dan heb je altijd kans op een slechte in de batch.............

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heuveltje schreef op 22 June 2003 @ 15:34:
mwah bij mijn op het werk draaien al 5 jaar +- 400 pc's (worden er elk jaar 100 vervangen, dus er zijn er +- 100 5 jaar oud, en +- 100 1minder dan een jaar oud)
die zijn allemaal voorzien van een simpele voeding die bij de kast zat
seventeam powerking en nog zo'n merk (t zijn 3 types pc)

denk dat ik dit jaar 2 kapotte voedingen heb gezien, allebei al 4-5 jaar oud
dat zijn pc's die 24 uur per dag aanstaan.........

en voor de ts. kijk eens hoeveel merk voedingen je verkocht hebt. en hoeveel c-merken.
tel daar bij op dat er nog geen 2 jaar geleden uberhaubt geen merknamen waren. er zat 1 voeding bij je kast en die was genoeg voor alles wat je wou doen...........
Pertinent onwaar :o

Ook 2 jaar terug waren er a-merk voedingen en c-merk voedingen. Doe maar eens hier op GoT een search :z

Dat de gemiddelde eindgebruiker er geen benul van had is een ander verhaal, maar dat heeft hij nog steeds niet (Tweakers zijn geen gemiddelde gebruikers).
dan is het niet vreemd dat 99% van wat je binnen krijgt een c-merk voeding hebt
Dat hangt sterk af van welke PC bakkers die dingen komen. Veel merkPCs worden ook met merk-voedingen geleverd (vaak Antec en AOpen) omdat de service&&support afdelingen dondersgoed weten wat voor gezeik je kunt krijgen met slechte voedingen (tast bedrijfsimago aan)
er zit echt niet zoveel verschil tussen een a en een c voeding. ook bij een a-voeding kan er een regel weerstand doorbranden. weerstanden worden per miljard gebakken en dan heb je altijd kans op een slechte in de batch.............
Als je dezelfde weerstanden gebruikt en identiek koelt wel ja. Maar waarom zijn betere voedingen zwaarder :? Juist, omdat grotere heatsinks gebruikt worden, zwaarder gerate weerstanden, FETs en condensatoren. Zie onder andere deze guide die een duidelik verband legt tussen gemeten output en gewicht van PSU (wat meer zeggend is dan 'specs' op die dingen). Kortom er is WEL fors verschil (al is er de laatste tijd een neiging in PMG/OH om voor werkelijk alles de voeding de schuld te geven, wat ook onterecht is)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 22 juni 2003 @ 16:18:
[...]

Pertinent onwaar :o

Ook 2 jaar terug waren er a-merk voedingen en c-merk voedingen. Doe maar eens hier op GoT een search :z

Dat de gemiddelde eindgebruiker er geen benul van had is een ander verhaal, maar dat heeft hij nog steeds niet (Tweakers zijn geen gemiddelde gebruikers).

[...]

Dat hangt sterk af van welke PC bakkers die dingen komen. Veel merkPCs worden ook met merk-voedingen geleverd (vaak Antec en AOpen) omdat de service&&support afdelingen dondersgoed weten wat voor gezeik je kunt krijgen met slechte voedingen (tast bedrijfsimago aan)

[...]

Als je dezelfde weerstanden gebruikt en identiek koelt wel ja. Maar waarom zijn betere voedingen zwaarder :? Juist, omdat grotere heatsinks gebruikt worden, zwaarder gerate weerstanden, FETs en condensatoren. Zie onder andere deze guide die een duidelik verband legt tussen gemeten output en gewicht van PSU (wat meer zeggend is dan 'specs' op die dingen). Kortom er is WEL fors verschil (al is er de laatste tijd een neiging in PMG/OH om voor werkelijk alles de voeding de schuld te geven, wat ook onterecht is)
en je kan nog eens ongelovelijke pech hebben met je dure merk voeding, dat die als nog eens doorbrand,

/me kijkt naar zun Powermax goeikopie voeding, blijf maar lekker werken >:)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb gemengde ervaringen met goedkope voedingen. Bij mij waren de kabels gaar, slechte contacten enzo. Van de week heb ik oa daardoor dus mijn cd-rw en hdd opgeblazen.

Maar in mij server zit ook een goedkope voeding, deze zat bij de kast (zo'n rainbow ding). Ding heeft >1 jaar 24/7 gedraaid en werkt gewoon perfect.

Overigens komen beide voedingen weg bij de winkel van de TS. Ik zie er geen merken op staan, maar misschien weet dreeke die wel :?

Heb nu dus ook een Antec 430watt besteld, kost wat, maar dan heb je ook wat, iig geen gezeik. Tenminste dat hoop ik :+

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:41

JWO

hier draait er ook zo'n rainbow voedinkje in mijn server 250w volgens mij, draait een duron 900 op 24/7 draait prima, heeft zelfs een maand zonder fan gedraait :X

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb in maart de pc van m'n pa overgenomen (P4 1.6) en daarin zat ook een 250watt voeding. Vaak had ik op bijv lanparties het probleem dat de PC niet meteen wilde starten als je op de powerknop drukte. Meestal ging dat na een paar minuten wel, maar vrijwel nooit meteen. Als hij eenmaal afgesloten was en je wilde weer opstarten, ging hij weer gewoon in 1 keer aan. Maar toen kwam ik een keer thuis en wilde de PC opstarten (hij was btw NIET van het lichtnet geweest, dus er zou niks fout moeten gaan) deed hij dat niet. Dus ik nog wat testen met een andere mobo-batterij maar dat maakte niks uit. Dus ik die voeding eruit gehaald en even 'los' getest door de powergood-lijn kort te sluiten, en hij wilde inderdaad helemaal niet opstarten. De voeding was dus al verrot na iets langer dan een jaar, terwijl hij niet eens intensief gebruikt was (bij mijn pa niet iig). Gelukkig had ik nog een andere liggen en daarna deed hij het weer goed, ook geen gezeik meer op lanparties etc.

Het was btw een Seasonic 250 w voeding. Ik kan er niks vreemds aan vinden, de zekering is echter wel wit maar volgens mij hoort dat zo (de stof die erin zit is wit).

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:29
mijn ouders hebben het ook gehad, met hun P3,
voeding was al eens een keer geploft, en veel rook
maarja niets tegen mij zeggen hoor want hij deedt het gewoon nog :+
tja toen plofte hij een maand daarna nog een keer maar toen was dus ook gelijk echt alles kapot, alleen de floppy drive en cdromspeler nog heel :(

opengemaakt om te kijken, 2 condensatoren doorgeknalt :)

die PC was nog uit de tijd dat ik nog niet zelf bouwde,
dus er zat een of ander vaage voeding in :(

• BaRF
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Op mn vorige werk hadden we ook een reparatie dienstje waar ik ook wel eens wat deed (nouja, weleens ;)) en 1 keer is zon cheape voeding in het gezicht van mn baas kapot gespat! Gelukkig mistte de meeste delen z'n vitale onderdelen, maar dat was geen prettige gewaarwording! Als compensatie heeft ie toen 50 gratis voedingen opgestuurd gekregen :P

Maar goed, ik heb nog maar 1 of 2 keer een cheape voeding bij kennissen ofzo ingebouwd en kapot zien gaan, en beide keren was het gelukkig alleen de voeding zelf die overleed :)

editje, maar als zon voeding binnen de garantie kapot gaat en je mobo etc molt, heb je dan recht op vergoeding?

[ Voor 11% gewijzigd door BaRF op 22-06-2003 20:25 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

eh, bedoel je nadat die arme baas van je bijna 'getweaked' was door zo'n ploffende voeding ze er nog eens 50 van die voedingen gestuurd hebben?! Volgens mij heeft die leverancier iets tegen die vroegere baas van jou, hoeveel van die 50 zijn er inmiddels in zijn gezicht geploft?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 23:56 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 22:05
oej, in de pc van me pa zit een JNC voeding :/

En ik heb me pc zelfgebouwd en al automatisch voor een goede voeding gekozen: enermax 350watt

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 16:56
Iedereen moet gewoon een windows in z'n pc zetten, dan moeten ze het iig een beetje schoon houden. Ik heb ook een keer een kapote AT voeding gehad. (weet niet wat er echt kapot was). maar daar was een zekering gesprogen, rest deed het nog. Nieuwe zekering erin, hetzelfde verhaal. (toen wel zonder hard ware). toen een nieuwe gehaad. ding is daarna geen 10x meer aangeweest wegens aankoop nieuwe pc zonder monitor.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Pastasaus schreef op 22 June 2003 @ 19:26:
Ik heb in maart de pc van m'n pa overgenomen (P4 1.6) en daarin zat ook een 250watt voeding. Vaak had ik op bijv lanparties het probleem dat de PC niet meteen wilde starten als je op de powerknop drukte. Meestal ging dat na een paar minuten wel, maar vrijwel nooit meteen. Als hij eenmaal afgesloten was en je wilde weer opstarten, ging hij weer gewoon in 1 keer aan. Maar toen kwam ik een keer thuis en wilde de PC opstarten (hij was btw NIET van het lichtnet geweest, dus er zou niks fout moeten gaan) deed hij dat niet. Dus ik nog wat testen met een andere mobo-batterij maar dat maakte niks uit. Dus ik die voeding eruit gehaald en even 'los' getest door de powergood-lijn kort te sluiten, en hij wilde inderdaad helemaal niet opstarten. De voeding was dus al verrot na iets langer dan een jaar, terwijl hij niet eens intensief gebruikt was (bij mijn pa niet iig). Gelukkig had ik nog een andere liggen en daarna deed hij het weer goed, ook geen gezeik meer op lanparties etc.

Het was btw een Seasonic 250 w voeding. Ik kan er niks vreemds aan vinden, de zekering is echter wel wit maar volgens mij hoort dat zo (de stof die erin zit is wit).
Heb op dit moment een PC van iemand thuis die exact dezelfde kuren vertoont en heb inmiddels ontdekt dat de voeding de boosdoener is. Raad eens wat voor voeding? JUIST een Seasonic 200 W. Morgen een nieuwe halen dus. Zal wel geen dure worden (rond de 50 euro), tenslotte is het niet mijn PC en de gebruiker ziet niet eens het verschil tussen een wc-rol en z'n compu.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Disciplus-Simplex schreef op 23 juni 2003 @ 00:47:
[...]

Heb op dit moment een PC van iemand thuis die exact dezelfde kuren vertoont en heb inmiddels ontdekt dat de voeding de boosdoener is. Raad eens wat voor voeding? JUIST een Seasonic 200 W. Morgen een nieuwe halen dus. Zal wel geen dure worden (rond de 50 euro), tenslotte is het niet mijn PC en de gebruiker ziet niet eens het verschil tussen een wc-rol en z'n compu.
Niet waar- hij geeft degene die z'n pleerol geleverd heeft vast niet iedere keer de schuld als hij aan de racekak is :+

On-topic:
EUR 50 is ZAT voor een kwaliteitsvoeding- voor dat geld heb je een prima Enermax budget model of AOpen of Superflower- 300W ofzo, maar wel gewoon betrouwbaar :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een brave kantoor-PC en een VET overgeklokt systeem van een Tweaker. En hou er ook rekening mee dat een merk als Enermax voor het Athlon/GF2 tijdperk ook een anoniem C merk was.

De enige garantie, voor wat het waard is, krijg je met een heus Kema en/of TUV waarmerk op de voeding. Maar waterdicht is dat niet.

(En daarmee doel ik NIET op waterkoeling.. :P )

Het kan helpen om te kijken wat fabrikanten als Dell e.d. gebruiken, en wat grotere PC winkel-ketens of gerenommeerde bedrijven in hun eigen systemen stoppen.

Maar ik ben het er mee eens dat een superkoop op een beurs (van een anonieme Duitse leverancier b.v.) wat risico mee kan brengen, om het maar voorzichtig uit te drukken. ;)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Aikon schreef op 22 juni 2003 @ 17:51:
Ik heb gemengde ervaringen met goedkope voedingen. Bij mij waren de kabels gaar, slechte contacten enzo. Van de week heb ik oa daardoor dus mijn cd-rw en hdd opgeblazen.

Maar in mij server zit ook een goedkope voeding, deze zat bij de kast (zo'n rainbow ding). Ding heeft >1 jaar 24/7 gedraaid en werkt gewoon perfect.

Overigens komen beide voedingen weg bij de winkel van de TS. Ik zie er geen merken op staan, maar misschien weet dreeke die wel :?

Heb nu dus ook een Antec 430watt besteld, kost wat, maar dan heb je ook wat, iig geen gezeik. Tenminste dat hoop ik :+
Die rainbow kast die jij hebt dat zijn dus de beroemde en beruchte JNC voedingen ;)

2 jaar geleden verkochten we trouwens ook al AOpen kasten en soms Antec kasten en die hebben zelden een kapotte voeding. :)
Met die Antec truepower voedingen heb ik ook goede ervaringen. :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 10:55:
Het kan helpen om te kijken wat fabrikanten als Dell e.d. gebruiken, en wat grotere PC winkel-ketens of gerenommeerde bedrijven in hun eigen systemen stoppen.
In Highscreen PC's (Vobis) zit 9 van de 10x een Seasonic voeding. Die vind ik niet echt noemenswaardig goed ofzo, maar het kan er mee door.

In Compaq en Dell systemen zit vaak een hele nette voeding met een grote 12cm fan erin, met een kapje naar de processor toe. De proc wordt dan gekoeld door de voeding.
Ben alleen ff de naam kwijt die er altijd op staat :( Zijn vaak ook dezelfde voedingen, en erg stil ook.

• Woppie1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 16:32
Ongelovelijk ! Mijn 2e Thermaltake 410watt in 11 maanden naar de klote ! Wat moet ik hier nu mee ? Die dingen kosten echt een vermogen voor een voeding. De laatste die ik kocht was maarlieftst 150 euro. Ik had alleen maar lof over Thermaltake in het algemeen maar kwa voedingen ga ik nu heel erg hard twijffelen. Met Enermax had ik hier echt geen last van. Ik denk dan toch maar een ocz 600watt voor mij.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Straffe dingen heb ik eerder meegemaakt met voedingen uit oude Compaq's of Fujitsu Siemens computers. Zo heb ik eens een Compaq meegekregen waarvan de zekering er was uitgeklapt.. het glas lag overal in de behuizing van de voeding verspreid en er zaten grote brandplekken rond een aantal weerstanden. De voeding had in zijn val twee harde schijven en de optische drives meegenomen.

De voeding van de FS computer daareentegen kende rare stroompieken en vallen op de 12V lijn (van 8V tot 17V!) waardoor de eigenaar zijn harde schijven altijd stuk gingen. Netjes vervangen door een andere voeding en opgelost :)

Ik koop eigenlijk nooit (meer) goedkope voedingen. Alleen die in Aopen kasten zitten zijn goedkoop maar van een degelijke kwaliteit voor een standaard systeem. Ze worden gebouwd door Codegen en ik ben er goed van te spreken (vooral de nieuwe met 24 pins ATX stekker). Een keer heb ik een Q-Tec gekocht en die draait nu nog eigenlijk altijd goed in m'n AMD XP 1700+. Maar toch, na een tijdje op GoT rondgehangen te hebben weet ik dat voedingen belangrijk zijn en Sweex/Q-Tec/weetikveelwat wilt dikwijls nogal eens raar doen.

Verwijderd

voeding van mijn broertje heeft het ook begeven vorige week. (300 watt, weetni welk merk). hardware is gelukkig niets aan. hij zat in een case van Supercase voor maar 38 euro... nuja, bij mij heeft net dezelfde anderhalf jaar, +12u/dag stabiel gedraait. bij hem was vooral de warmte een probleem denk ik. nu heb ik de mijne erin gestopt, aangezien ik pas ééntje in mn chieftec heb bijgekregen (410 watt). heeft iemand ooit met deze slechte ervaringen gehad? er zit 3 jaar garantie op dus ik verwacht wel wat kwaliteit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 00:39 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb in extreme omstandigheden een Antec Truepower 550W (duur ding!) opgeblazen.

Ik heb een Abit BH6 mobo van de verkeerde revisie, achteraf gezien heb ik gelezen dat de spanningsregulators op het mobo te zwak zijn om snelle processors van stroom te voorzien. Het was een 440BX, dus Tualatin moddeeuuh. De spanningsregulators hielden vol totdat ik een GeForce 4400 Ti instak. Toen knallen de mosfets op het mobo door, een regelrechtige kortsluiting op de voeding dankzij het mobo. Computer begon te stinken, dus afzetten en proberen te starten. Het lukt niet, dan maar de voeding testen met een ander mobo. De voeding draaide nog, dus terug aansluiten op die opgeblazen mobo en testen, hey dat gaat niet. Dan terug op die andere mobo, gaat wel en uiteindelijk op de opgeblazen mobo. De voeding knalt door, het gaf vuurwerk en de zekeringen & het licht viel uit.

Mijn voeding heeft de problemen normaal gezien overleefd, maar ik had teveel geprobeerd met die opgeblazen mobo, dan vroeg ik wel om mijn voeding op te blazen.

don't try this at home (en andere lokaties/plaatsen)

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 14-09-2005 00:47 ]

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Misschien beetje late opmerking voor de TS, maar waarom zet je überhaupt de computer aan als je melding krijgt van rook en dergelijke? Dan maak je toch eerst de kast open en controleer je of niets los zit dat kortsluiting veroorzaakt ofzo, en onderwerp je de onderdelen aan een visuele controle.

Door stomweg eerst aan proberen te zetten heb je kans nog wat extra onderdeeltjes opgeblazen te hebben...

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

In mijn oude Real-pc zat een no-name 250w voeding. (AMD 2000+, 768DDR, 4HD's, Radeon 9600XT)
Na een jaar of drie begon m'n pc uitzichzelf te herstarten. Na een paar weken gebeurde dit steeds vaker. (vooral tijdens gamen.) Op het laatst viel ie helemaal uit en ging ie ook niet meer aan. wat bleek: De voedingsfan was vastgelopen en daardoor de voeding overleden. De rest heeft t zonder problemen overleefd.

Omdat deze pc toch nog maar 2 weken hoefde mee te gaan omdat een nieuwe pc besteld was heb ik in die ouwe maar een spotgoedkope Q-tec ingegooid. Deze heeft die 2 weken gelukkig overleefd. :p

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Erg jammer, werk zelf ook in een shop als verkoop, en als iemand komt voor een voeding (doorsnee huis tuin en keuke user) is men vaak niet zo happig om veel geld in een voeding te stoppen. "ik zag ze bij de mediamarkt voor 2 tientjes" is de algemene reactie. En probeer dat soort mensen maar eens uit te leggen dat de voeding echt zwaar onderschat wordt bij levensduur en stabiliteit.

En dan bij reparaties nog het lef hebben om te vragen "Kan dat nou zomaar? Dat zo'n voeding kappot gaat?"

Verwijderd

We verkopen rond de duizend budget pc's per jaar waarvan 95% met een Sweex 300 watt voeding. In de afgelopen drie jaar hebben we er precies NUL teruggekregen. Ik vind dat Sweex spul dus perfect, zeker als je de prijs ook nog meetelt!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 16:11

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Ik had een dure Enermax die ongeveer 2,5 jaar heeft gedraaid. Op een gegeven moment is een elco gesmolten (waarschijnlijk van de leverancier die ook elco's voor MSI-borden leverde).

Heb deze vervangen voor een 350 Watt Huntkey van 30 euro. Relatief hoog gewicht en een 14 centimeter fan (een hele deksel vol). Zeer stil, mooie waardes, tot nu toe echt een aanrader. Er wordt gezegd dat ze uit dezelfde fabriek komen als waar ook de A-Opens vandaan komen (Fortron ?).

Heb 5 A-Open kasten van verschillende ouderdom en nog nooit een probleem mee gehad, behalve bij de kast waar de Enermax in zat.
Pagina: 1