Toon posts:

[JS] Goede debugger gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het scripten is het wel eens handig zeg maar om te zien waar die standaard "Object expected" op regel ### waar niet eens Javascript code staat nou vandaan komt.

Aangezien ik VS.Net geinstalleerd heb, pakt die de standaard debugger. Wat een troep is dat. Wil je een "break" doen, kan die dit niet doen. Knake dus.

Met welke debuggers wordt er gewerkt, en wat kun je aanbevelen?

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Sja, de javascript console van mozilla.

Trouwens wel handig om te weten dat IE bij het aangeven op welke regel het misgaat de externe javascriptjes gewoon meetelt in de pagina.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 02:40

Pelle

🚴‍♂️

Inderdaad... je kunt volgens mij gewoon het aantal regels van de externe javascripts meetellen, en inserten in je rowcount.

Verwijderd

Pelle schreef op 22 June 2003 @ 01:41:
Inderdaad... je kunt volgens mij gewoon het aantal regels van de externe javascripts meetellen, en inserten in je rowcount.
en IE begint ook pas vanaf de eerste regel echte code te tellen... als er dus lege regels tussen staan, telt hij die niet mee volgens mij....

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

De microsoft debugger is ook niet slecht. als je die installeert krijg je ipv alleen je "Object expected" Direct de regel code gehighlight (mits dit geen anonieme functie is oid).

Ff zoeken bij de downloads op de MS-site :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is wel zo, maar ontzettend onhandig. Ik heb nu bijvoorbeeld dat ik 10+ javascripts include. Om die bij elke bug nu allemaal af te gaan is niet zo handig.

De javascript console van Mozilla is wel handig onder, maar als je IE only ontwikkeld kom je daar ook niet ver mee.

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 22 June 2003 @ 13:33:
De microsoft debugger is ook niet slecht.
Ja klopt, maar die krijgt het voor elkaar om je Vs.Net installatie te verkrachten :) Werkt de hele debugger in Vs.Net niet meer :)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

kunnen we niet een flexe DHTML JS debugger bouwen??

* SchizoDuckie kijkt eens schijnheilig naar Clay O-)

Stop uploading passwords to Github!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

DHTML JS debugger :?
lijkt me stug dat je de JS debugger kunt overloaden... met JS ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op 22 June 2003 @ 13:44:
DHTML JS debugger :?
lijkt me stug dat je de JS debugger kunt overloaden... met JS ?
window.onerror en de array die die returned gebruiken :) Denk wel dat het mogelijk is, alhoewel het heel lastig is.

Je zou dan de innerHTML moeten vergelijken met de array van window.onerror, en ook alle JS moeten meepakken. Vervolgens highlighten op de positie.

Heel veel werk imo

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Dat kan natuurlijk nooit, dan zou je in weze de javascript door zichzelf uitgevoerd moeten laten worden.

Verwijderd

k zou deze vraag beter stellen bij Programming & Webscripting

Verwijderd

Als je IE only ontwikkeld is de Microsoft debugger helaas de enige optie die ik ken. De mozilla debugger is erg goed maar zolang ik m'n code er niet in kan editen nog iets te omslachtig.

Ik zou het al fijn vinden als ik een tool tegenkwam die m'n JavaScript syntax parsed a la een W3C validator. Moet volgens mij ook niet zo moeilijk te bouwen zijn.

Verwijderd

Als je Visual Studio 6 (InterDev) installeert heb je ook wel een aardige debugger. Het vreemde is, hij breidt de standaard js-debugger ook uit, op't werk heb ik meer opties dan thuis (waar ik geen VS6 heb geïnstalleerd).

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

2:
Dat kan natuurlijk nooit, dan zou je in weze de javascript door zichzelf uitgevoerd moeten laten worden.
offtopic:
Da's geen argument ;) Iedereen weet dat javascript dat kan :) Jouw argument gaat alleen op als je de debugger met zichzelf zou gaan debuggen ;)

* drm probeert zoveel mogelijk met de Mozilla javascript console op te lossen, maar als je IE-only stuff aan 't maken bent heb je er weinig aan....

alerten als een idioot, daar komt het meestal op neer... Ik heb verder geen ervaring met ontwikkel-tools die een js-debug omgeving bieden :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

drm schreef op 23 juni 2003 @ 13:30:
[...]
offtopic:
Da's geen argument ;) Iedereen weet dat javascript dat kan :) Jouw argument gaat alleen op als je de debugger met zichzelf zou gaan debuggen ;)
Dat is volgens mij precies wat ze met de Mozilla JavaScript debugger (Venkman) doen :P
alerten als een idioot, daar komt het meestal op neer... Ik heb verder geen ervaring met ontwikkel-tools die een js-debug omgeving bieden :)
Inderdaad; alerten als een idioot, je eigen debug-output windowtjes creeeren en daarin document.write()-en, Object-inspector functies schrijven. Daar red ik het meestal wel mee...

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Wat op zich goed te doen zou moeten zijn is onload gewoon de innerHTML van alle <script> tags bekijken. Met regexp checken of alles valid is, en alerten waar het niet klopt. Maar dan moet niet toevallig al het script overlijden door een fout ergens.
Wat zelfs mogelijk moet zijn is een hele berg functies zien te achterhalen en te overschrijven met een meer uitgebreide versie ervan die ook wat meuk voor je trackt/alert, maar afgezien van het nut gaat dat ook snel in de soep lopen of iig erg moeilijk worden denk ik.

Gewoon zelf wat alerts hier en daar neerzetten is denk ik toch het makkelijkst :) Meestal "ken" je je eigen scripts ook wel, maar als je er met meerderen aan moet werken gaat dat al snel niet meer op.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Pagina: 1