Opzetten jabbernl.org

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 21:39
Ik heb een paar dagen geleden jabbernl.org geregistreerd en ben van plan daar een Nederlandstalige site op te zetten met info over Jabber.

Ik ben er heilig van overtuigd dat er een grote toekomst weg is gelegd voor Jabber, zeker als XMPP dadelijk een officiele IETF standaard wordt. Maarrrrrr... Om te zorgen dat Jabber ook daadwerkelijk gebruikt wordt moeten mensen eerst een aantal redenen hebben om over te stappen en het moet doodsimpel zijn om te beginnen met Jabberen. Op het eerste punt is al een hoop bereikt en daar wordt nog steeds hard aan gewerkt, aan het tweede punt kan nog wel e.e.a. verbeterd worden. We zijn nu bezig met het opzetten van jabbercentral.org voor engelstalige info maar het zou ook leuk zijn als er een Nederlandstalige site (en evt Jabber server?) zou zijn.

Wat is er nodig? Ik heb een aantal machines bij Proserve staan en verder een machine op het universiteitsnetwerk (TU/e). Het zou op zich leuk zijn als iemand contacten heeft met Proserve die wat bandbreedte zou kunnen regelen bij Proserve.

Verder zijn er vooral mensen nodig die goed zijn in het schrijven van wat teksten/documentatie als:
- Wat is Jabber
- Waarom Jabber
- Wat is XMPP
- Hoe start ik met Jabber
- Welke clients zijn er, welke is de 'beste'
- Hoe stel ik mijn client in?
- Ik ben een developer, wat kan ik allemaal met Jabber?
- etc, be creative ;)

Ik ben een complete 0 als het over grafische dingen gaat, het zou dus leuk zijn als er wat mensen zouden kunnen helpen met het maken van een leuke layout/logo/etc.

Dit is dus allemaal puur een vrijwilligers project, het enige financiele dat er misschien bij komt kijken is wat sponsoring van de hosting/bandbreedte maar that's it. Het is allemaal in de naam van open standaarden, een betere wereld en world peace...

Mensen die zouden willen helpen, meld u _/-\o_

Mijn JID: jabber at vanbragt.com

[ Voor 6% gewijzigd door bartvb op 21-06-2003 22:33 ]

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 17:57

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ben je ook van plan een Jabber-server te draaien?

[edit: (offtopic) ben jij een van de ontwikkelaars van phpBB toevallig?]

[ Voor 44% gewijzigd door CopperCAT op 21-06-2003 22:37 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• bartvb
Ja, ben 1 van de phpBB developers :)
Opzetten van een eigen jabber server is inderdaad wel iets dat in de planning zit maar ligt nogal aan het feit of we bandbreedte kunnen regelen. Heb nu al een (te) grote site die me iets van 150GB/maand kost die me bijna niets oplevert, dat vind m'n bankrekening wel genoeg op het moment ;)

Verwijderd

ja cool idee man !

voeg me ff toe op msn ;) joost@snowavalanche.net

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:08
Goed plan dit IMO. Ik gebruik al wel jabber, maar heb gewoon een eigen server(tje) opgezet. Is ook niet goed voor meerdere users achter een kabelaansluiting, maar hey, ik gebruik iig jabber! Trouwens, in NOS zijn er nog wel meer mensen die Jabber gebruiken.

offtopic:
alleen ligt die server door een HD crash + gebrek aan tijd sinds een paar weken plat, maar zodra het zomervakantie is ben ik terug, met jabber!!

* Wilke is er ook een groot voorstander van dat het gebruik hiervan eens wat meer gepromote gaat worden.

Als je 'ff makkelijk' een accountje kunt reggen op een snelle server met lage ping en weinig gedoe, dan gaan een stuk meer mensen het een keertje proberen. Vanaf publieke op jabber.org genoemde servers werkt ICQ vaak niet (omdat Mirabilis dit blokt |:( ), helft van de berichten verdwijnt in het niets, mensen die offline zijn lijken online en andersom, etc. etc. - daarom heb ik zelf maar een servertje op m'n eigen compu gezet :)

• bartvb
Om die reden heeft jabber.org geen transports meer draaien, AOL heeft jabber.org idd geblocked ;) Maar via b.v. amessage.de werkt het nog wel. De oude ICQ transports waren idd vrij slecht, idd vaak mensen die offline leken terwijl ze online zijn e.d. Dat is met JIT (de nieuwe ICQ transport) een heel stuk beter geworden gelukkig...

Maar, zoals ik al zei, als ICQ/MSN/etc erg belangrijk voor je is dan is het waarschijnlijk het verstandigst om Trillian te gebruiken...

Maar heb je zin/tijd om wat Nederlandstalige docs te schrijven? Of te helpen met het bouwen van software? Of wat te doen aan de layout? Of.. Of... ? :)

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 22-06-2003 13:38 ]

• bartvb
Overigens voor de overige geinteresseerden:

http://www.jabbernl.org/forum/

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
maurice @ twistedmods = com .. voeg mij ook maar toe. msn

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• mellowpimp
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik wil ook wel helpen, weet alleen niet of ik wat kan doen.

[ Voor 25% gewijzigd door mellowpimp op 25-09-2003 20:32 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als het gaat om het simpelweg vertalen van engelse documentatie naar het nederlands, dan moet je mij maar ff mailen/msn'en. MSN-account bredep@hotmail.com, gewone mailadres staat wel in mijn profile. Ben werkloos, dus moet redelijk wat werk kunnen verrichten an sich. Geef maar een gil als je mijn hulp nodig hebt.

Verwijderd

• bartvb
Oops, sorry :D Die bedoelde ik idd ;)

Eeeh, we zijn eigenlijk vooral op zoek naar mensen die ervaring hebben met Jabber.. Zie nu vooral mensen die aan komen zetten met MSNM ID's ;) Hehehe.

Anyway. Als je iets bij wilt dragen neem dan een kijkje op het forum, meld je even aan en roep wat je kan/wil doen.

Op zich hebben we al redelijk wat content bij elkaar, o.a. van:
http://matthias.therry.free.fr/jabber/
http://users.pandora.be/cobnet/ict/jabber.html
http://home.hccnet.nl/willem.penninckx/jabberintro/

Ben eigenlijk vooral op zoek naar iemand met connecties bij ProServe ;)

• supakeen
  • Laatst online: 09-09-2025
Vet man, ik ga me er ook wel even meelezen :)

• Wilke
  • Laatst online: 08:08
bartvb schreef op 21 June 2003 @ 23:17:
Maar, zoals ik al zei, als ICQ/MSN/etc erg belangrijk voor je is dan is het waarschijnlijk het verstandigst om Trillian te gebruiken...
(trage reactie)

Hint: * Wilke is Linux-gebruiker. Geen Trillian voor mij dus :)
Gebruik de Psi jabber-client; werkt zowel in Windows als Linux, ideaal dus, in beide dezelfde contact list etc.! Werkt prima in combinatie met een eigen servertje.
Maar heb je zin/tijd om wat Nederlandstalige docs te schrijven? Of te helpen met het bouwen van software? Of wat te doen aan de layout? Of.. Of... ? :)
Voorlopig heb ik geen tijd iig, anders leek het me zeker een goed idee, ik ken wel mensen die het best zouden willen gebruiken als het geen ontzettend geklooi zou zijn met eigen servers e.d. , en als er gewoon een betrouwbare Nederlandse server zou bestaan.

• bartvb
De kans is redelijk groot dat er idd een Jabber server gaat draaien op jabbernl.org, al helemaal als ik wat sponsoring kan regelen bij Proserve. Verder nog even kijken hoe ik de userdatabase van phpBB aan jabberd kan plakken :D Moet op zich wel te doen zijn met xdb_sql, vooral even kijken hoe het zit met het checken van wachtwoorden aangezien phpBB die opslaat als MD5.

Het lijkt er op dat het helemaal goed gaat komen met jabbernl.org, hebben al redelijk wat content (van de makers van bestaande sites), de server is er al, het is nu vooral nog een kwestie van het installeren van een fatsoenljik CMS, content bijschaven, sponsoring regelen en iemand zoeken die een leuke layout kan maken. Daarna kunnen we verder met de wat 'geavanceerdere' dingen als b.v. een fatsoenlijk overzicht/reviews van de clients, lijstje met servers, info voor 'gevorderde' users en developers...

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 17:59
Anders doe je het toch andersom? Mensen schrijven zich in op de 'main page' en worden daarmee automagisch geregistreerd op de jabber server en het forum. Dan kan je zelf bepalen welke (delen van) records MD5 worden en welke niet enzo.

• bartvb
Dat is een optie ;) Maar dan heb je 2 afzonderlijke userdatabases en daar heb ik echt een heeeeeel erg grote hekel aan. Die dingen moet je dan in sync proberen te houden en dat gaat gegarandeerd mis. Mijn voorkeur gaat dus absoluut uit naar een systeem met 1 userdatabase.

Als MD5 echt een probleem is is het erg eenvoudig om phpBB zo aan te passen dat de wachtwoorden anders worden opgeslagen, dan moet ik alleen nog even zorgen dat de huidige gebruikers even opnieuw hun wachtwoord invullen.

Als er overigens nog mensen zijn die goed zijn in het maken van een leuk design voor de site dan zijn die mensen erg welkom ;)

• angl2k
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 10:53
hmm ik ben eventueel wel geinteresseerd om aan de layout mee te werken

voeg me maar toe met MSN angl2k@hotmail.com

Verwijderd

ik ook, !
007@adres.nl

• bartvb
Update.. Ben op het moment bezig met het installeren van een CMS op jabbernl.org (Mambo Open Server) en we hebben al behoorlijk wat content klaar staan en een team van mensen die de site in kunnen gaan vullen en bij kunnen gaan houden :) Met Jabbernl.org gaat het dus erg goed.

Verder een paar dagen geleden http://www.jabbercentral.org/ weer nieuw leven ingeblazen. Deze site was altijd al de Jabber site voor newbies maar de eigenaar (Justin Mecham) had veel te weinig tijd om de site te onderhouden. De site is dan ook offline gehaald en zijn functie is voor een (klein) deel overgenomen door www.jabber.org Het is echter vrij eenvoudig om te zien dat jabber.org niet bepaald geschikt is voor de beginnende gebruiker, al helemaal niet als deze gebruiker niet mega gemotiveerd is om met Jabber te beginnen of als hij/zij enigzinds clueless is ;)

Daarom dus JabberCentral.org in de remake ;) IMO is Jabber echt een enorm mooi stukje protocol, zou zonde zijn als het alleen maar technisch mooi zou zijn en niemand het zou gebruiken :) Dus voor de Jabberusers, als je iets mee kunt/wilt helpen met jabbercentral.org dan nodig ik je bij deze hartelijk uit.

Verder ben ik nog steeds hard op zoek naar een fatsoenlijk CMS. Mambo is wel leuk maar toch wel vrij beperkt, al helemaal als we jabbercentral.org meertalig willen maken. Dus als iemand daar suggesties voor heeft: graag!

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-08 23:11

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Iets handigs toe te voegen:
Jabber Gebruikershandleiding NL

[ Voor 24% gewijzigd door Cmdr_Satan op 22-02-2005 18:37 ]

System specs

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat betreft het CMS: Typo3 is hier erg geschikt voor. Dat is net even wat uitgebreider dan Mambo met meer mogelijkheden om dingen naar je eigen hand te zetten.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jabber is wel een mooi concept, maar ik ben nog geen stabiele jabber daemon tegengekomen. Zelfs de jabberserver van xs4all vertoond regelmatig problemen.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Is dit project nog alive of is het gewoon aflopende zaak? Ik heb voor de gein gisteren even snel een site in elkaar getikt als test voor een multi-language site. Dit vormt werkelijk geen enkel probleem. Een simpel testje staat op http://jabbernl.djluc.nl Dit is met Typo3 gedaan. Ik heb geen tijd besteed aan layout en andere onzin. Alleen even wat content gekopieerd.

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

Zie forums aldaar.

The more you know, the more you know you don't know.

Pagina: 1