[Luidspreker kabel] 1 Dikke koperen ader vs veel dunne aders

Pagina: 1
Acties:
  • 770 views sinds 30-01-2008

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een vraagje betreft luidspreker kabels.

Ik ben hier in het bezit van de volgende set:
Rotel RC-980BX voorversterker,
Rotel RB-980BX Eind versterker,
B&W P6 speakers.

Nu heb ik bij mijn speakers 2x 2,5 Meter Audioquest Indigo+ -> solid PFC copper and sollid LGC copper hyperlitz.
Dit draad bestaad uit 8 dikke koperen draden. (biwired).

Nu heb ik altijd geleerd dat hoge tonen zich in de buitenste randen van een koperen draad verplaatsen... Wanneer je gebruik maakt van veel dunnen draadjes is het buitenste oppervlak groter dan wanneer je 1 dikke koperen ader gebruikt. Dit is de rede dat het dikke koperdraad wat gebruikt wordt in leidingen in het huis niet geschikt is. Athans... dit is wat mij verteld is...

Nu is de audioquest eigenlijk net iets te kort en het valt mij op dat doordat het zo dik is, het heel moeilijk onder de contacten past bij de speakers en versterker. Het maakt dus niet ideaal contact naar mijn idee.

Nu zit ik een beetje te twijfelen...
Wat is beter... deze audioquest kabel... of een normale merkloze speaker kabel met veel dunne draadjes die lekker dik is... uiteraad leg ik die dan ook dubbel aan zodat ik uiteindelijk 8 draden heb per box...
Ik creer zo dus een hele dikke koperen kabel die bestaat uit vele kleine draaden...

Wat is beter volgens jullie en waarom ?

(Is deze audiquest kabel van normaal koper gemaakt of van speciaal (heel zuiver) koper ? )

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 01:03
Natuurkundig gezien is een dikkere kabel beter omdat deze een (veel) lagere weerstand heeft en het singaal dus minder zal verzwakken..

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58
Nu heb ik altijd geleerd dat hoge tonen zich in de buitenste randen van een koperen draad verplaatsen...
Da's bij radio en magnetron-frequenties het geval. Bij audio frequenties is dat volkomen niet aan de orde.

Lees voor de grap even deze topics door:
Bestaan tijdcorrectiekabels toch??
Beste keuze luidspreker kabel ??

search linkje

Dit topic gaat dicht, omdat het een uitnodiging is tot flamen en trollen......
(ligt niet aan jou, maar dit onderwerp ligt gewoon wat te gevoelig, dat is in de vele vorige topics wel gebleken.)

Dit topic is gesloten.