Altijd een accesspoint nodig bij draadloos netwerk??

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 12:22

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Hallo,

Ik ben me eens aan het verdiepen in draadloze netwerken.
Kan iemand mij vertellen of ik altijd een accesspoint nodig heb?
Het gaat om het verbinden van 2 of 3 computers.

Tenx alvast

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 15:20
Bij 2 computers niet, bij 3 wel..

PS: bij sommige pci/pcmcia kaartjes kan je onder linux de kaart als accesspoint laten fungeren..

[ Voor 61% gewijzigd door stfn345 op 21-06-2003 20:45 ]

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:35

AceRimmer

What a guy...

Het is mogelijk om in adhoc mode (dus zonder access point) met meer dan 2 computers te werken, maar dat kan per type/merk verschillen.

In principe is het mogelijk, maar er zijn kaarten die maximaal 4 verschillende clients ondersteunen in adhoc.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Weet iemand ook waar ik hier een duidelijke uitleg over kan vinden?

Verwijderd

Ik weet zeker dat het kan zonder accesspoint. In feite is een accesspoint niet meer of minder dan een losse wirelesslan kaart.

Wat de beperkingen zijn kan ik je helaas tot mijn schaamte, want ik doe dit soort support sinds kort (nog) niet vertellen...

Maar kijk eens bij de fabrikant van dit soort spul. Veel info vind je bijvoorbeeld bij Orinoco.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
voor 2-3 pcs heb je echt geen accesspoint nodig. een AD-HOC netwerk voldoet prima. en die 4-pc's limiet was volgens mij alleen met die ouwe 1Mbit draadloze netwerkkaarten. Ik zelf heb een 11Mbit/s netwerk "hangen" (ad-hoc) en dat loopt als een zonnetje. Do not worry, you can do it!

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
als ik het goed begrijp kan ik dus met alle netwerkkaarten een adhoc netwerk maken?
Ik heb nl 2 usb netwerk-sticks gezien van sweex en die zijn absoluut niet duus, vandaar.

• bigfoot1942
  • Niet online
ja. koop ze & have fun!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 14:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 23:21:
Ik weet zeker dat het kan zonder accesspoint. In feite is een accesspoint niet meer of minder dan een losse wirelesslan kaart.
Accesspoint != 'niet meer of minder dan een losse wirelesslan kaart' ;).

Een Accesspoint maakt van je draadloze netwerk een 'switch' ipv een 'hub' (adhoc). En dat maakt wel degelijk verschil. Daarnaast kan je vaak beter meteen een accesspoint+router (ineen) kopen want die heeft vaak ook nog 4 switched 100MBit poorten, dus je kan hem in feiten direct aan je netwerk prikken en dat maakt de eventuele 'pc die het internet deelt' weer overbodig.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• bigfoot1942
  • Niet online
is waar, maar het verschil in snelheid tussen switch/hub is met 2 pc's 0, met 3 pc's ook nog wel mee te leven. Hoevaak komt het nou voor dat je op 2 pc's (van de 3) tegelijk bestanden over gaat pompen (en dan zo dat de 3e pc ook belast wordt).
de 'pc die het internet deelt' is met router/accesspoint id overbodig, dus dat is een argument voor een accespoint. maar dat moet je tegen elkaar afwegen.

Verwijderd

Ik heb het een keer getest door buiten bereik van een AP te gaan staan met 2 laptops. Samen met m'n broertje in de auto op de snelweg een beetje netwerken tegenover elkaar.

Wist niet eens dat je met zo'n autoconfig-IP adres (dus non-DHCP) andere PC's in dat subnet kon pingen :?

Het enige wat je moet instellen op je netwerkkaart is dat je wil AdHocken.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:38

LopeZ

Too much is never enough

Nuttige mededeling om een topic omhoog te schoppen :?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.