[studio]welke apparatuur?

Pagina: 1
Acties:

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 16:30
Ik werk bij een jongerencentrum waarbij een oefenruimte zit voor beginnende bandjes. Nou hebben we van een niet nader te noemen stichting 10.000euro subsidie gekregen om een studio in te richten. Er is al een hol voor met dubbele ruit etc. Wat ik nu hier kom vragen is: Wat kan en moet ik absoluut doen voor dat geld? We willen het liefste zelf alles kopen en het moet voor dat geld helemaal compleet zijn. We zijn maar een jongerencentrum, meer dan dit kunnen we niet uitgeven.

We hebben nu in de ruimte zelf (om mee te repeteren).

3x shure sm-58
3 k&m statieven
2 marshall gitaar versterkers
1 bas gitaar versterker waarvan ik het merk niet weet

Lijkt me niet dat de microfoons bruikbaar zijn maar toch :)

Ik ben benieuwd ;)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat ga je in die studio doen??
alleen geluid verzorgen?.. opnemen?..lichtshows?? eeh begeleiden.???

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Uiteraard een mengpaneel, veel kabels (XLR, jack, tulp enz.)
En nog veel meer,
* Denker hopend op nog meer reacties :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

laten we even stellen op recording..dan moet je volgende afvragen :

-Mengtafel : hoeveel inputs??
-Recording : harddisc recording of via computer
-zo ja computer, dan .. : welk platform? welke hardware ? welke software? evt externe controllers ?
-zo ja harddiskrecorder .. : hoeveelheid inputs? bedieing ?
-automatisering?
-midi?
-compressors
-voorversterkers
-monitoren
-versterker voor monitoren evt
-goeie stoel
-masting hardware

vergeet ik nog iets??

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Het lijkt me heel verstandig om eens met iemand te gaan praten (en daar te laten kijken) die er voldoende verstand van heeft voordat je daadwerkelijk geld uit gaat geven. Als je het een beetje goed speelt krijg je misschien een lokale studio / PA bedrijf zo gek om jullie gratis en voor niets te helpen (mooie plaat met zijn naam erop als het klaar is).
Maak eerst voor jezelf een duidelijke analyse van wat je nu precies wil hebben, wil kunnen en wat voor kwaliteit daar aan moet hangen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Koop een computer, met professionele geluidskaart dan kom je al een heel eind. Zet er een programma als Cubase op. Koop een goede condensator mic voor zang, mics voor drums, gitaren gaan direct de computer in... Paar koptelefoons... Je kunt ook zonder computer doen, maar ik zie steeds meer muzikanten die over gaan op de computer, omdat de kwaliteit een stuk beter is. Kijk/Ga eens naar feedback, daar hebben ze veel, en verkopers die er wel verstand van hebben. Met die 10.000 kom je denk ik een heel eind :P

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 19:31:
Koop een computer, met professionele geluidskaart dan kom je al een heel eind. Zet er een programma als Cubase op. Koop een goede condensator mic voor zang, mics voor drums, gitaren gaan direct de computer in... Paar koptelefoons... Je kunt ook zonder computer doen, maar ik zie steeds meer muzikanten die over gaan op de computer, omdat de kwaliteit een stuk beter is. Kijk/Ga eens naar feedback, daar hebben ze veel, en verkopers die er wel verstand van hebben. Met die 10.000 kom je denk ik een heel eind :P
dat is makkelijk gezegd..
kunnen de mensen achter die tafels met een computer omgaan? zo ja cubase ?? :D

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 21 June 2003 @ 19:34:
[...]

dat is makkelijk gezegd..
kunnen de mensen achter die tafels met een computer omgaan? zo ja cubase ?? :D
Jah daar heb je gelijk in, had ik niet over nagedacht. Dan is een workstation met ingebouwde cd brander misschien een beter idee. Alhoewel je daar ook mee moet leren omgaan?! Ik bedoel die heb je ook niet een twee drie onder de knie... Het lijkt me dat er als er opnames gemaakt moeten worden, dat er wel iemand moet zijn die verstand heeft van de apparatuur die aanwezig is...

• Freek
ik denk dat ik wel met een computer om kan gaan ;)

ff serieus. Een computer zal het waarschijnlijk niet worden, waarschijnlijk een hard-disk recorder. Het is de bedoeling dat bandjes er demo'tjes en dergelijke mee kunnen opnemen. Zeg maar dat we ongeveer 16 kanalen nodig zullen hebben. We hebben nu een simpel allen&heath 12 sporen tafeltje wat we gebruiken voor live optredens. Dat werkt opzich wel fijn. Het nadeel is alleen dat we dat daar niet voor kunnen gebruiken.

Kijk het hoeft geen state of the art studio te zijn, maar het moet wel compleet genoeg zijn om simpel wat muziek op te kunnen nemen :)

Verwijderd

thacow schreef op 21 juni 2003 @ 21:34:
ik denk dat ik wel met een computer om kan gaan ;)

ff serieus. Een computer zal het waarschijnlijk niet worden, waarschijnlijk een hard-disk recorder. Het is de bedoeling dat bandjes er demo'tjes en dergelijke mee kunnen opnemen. Zeg maar dat we ongeveer 16 kanalen nodig zullen hebben. We hebben nu een simpel allen&heath 12 sporen tafeltje wat we gebruiken voor live optredens. Dat werkt opzich wel fijn. Het nadeel is alleen dat we dat daar niet voor kunnen gebruiken.

Kijk het hoeft geen state of the art studio te zijn, maar het moet wel compleet genoeg zijn om simpel wat muziek op te kunnen nemen :)
maar je hebt 10.000 pleuro's gekregen :7 !!!! Daar kun je een hoop mee doen hoor :9

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:39

Movinghead

ing.

Als mengtafel denk ik dat je dan wel een Yamaha 01V kan nemen.

Deze is volledig digitaal en je kan presets opslaan.
En effecten zitten ingebouwd dus een aanrader.

Mocht je een computer nemen is denk ik een MAC geschikt voor jou.

[ Voor 18% gewijzigd door Movinghead op 21-06-2003 21:42 ]

Verwijderd

De yamaha o2r is ook een aanrader.
Interne automatisering voor fader, aux en eq.
redelijke effecten zeker goed voor beginnende bands.
Afbeeldingslocatie: http://www.10outof10.co.uk/acatalog/Yamaha-02R.jpg

Als je drums apart wilt miken dan heb je 4 of 5 stereo compressors nodig van bv alesis of behringer.

bv de alesis 3630; de studiostandaard

Afbeeldingslocatie: http://www.alesis.com/products/3630/3630_large.jpg

drummicrofoons van senheiser evolution serie. Lekkere microfoons die weinig last hebben van overspraak mits goed geplaatst. Het grote voordeel is dat de mic's lekker klein zijn. Ik moet soms zelf nog wel eens spelen met sm57 op de toms :'(

Hieronder de evolution 604 tom clip

Afbeeldingslocatie: http://www.electromusic.co.uk/Shop/media/e_604.gif

Voor hi-hats gebruik ik zelf liefst een condensatorpijpje omdat deze minder agresief klinken bij slechte hihats. Maar je kunt ook gewoon dynamische pakken en dan iets meer eq'en

Voor zang kun je een rode NT1 pakken of als je veel geld wilt uitgeven een neuman. Voor beginnende bands is een NT1 misschien al te veel van het goede. Een grootmembraan condensator pikt alles op ook de mindere dingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.audiomidi.com/audiostore/images/nt1_sm.jpg

Verder heb je een harddisc recorder nodig bv een mackie SDR2496.
intuitieve bediening, goed geprijsd.

Afbeeldingslocatie: http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/154463.jpg

Een stel goede monitors is belangrijk om niet te veel de speakerset in de mix te draaien.

de genelec 1031 is een zeer goede monitor met veel power. 120 dB op 1 meter. 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.kruunuradio.fi/sivut/kuvat/genelec1031a.jpg

Dynaudio geeft altijd een mooi ruimtelijke klank neer, zeer subtiel.
BM06:
Afbeeldingslocatie: http://www.musikland-online.de/pix/onlineshop/stumon880354016.jpg

Success met uitzoeken van de spullen voor 10.000 euro :Y)

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 01:35 ]

• Freek
In ieder geval iedereen alvast bedankt voor de moeite _/-\o_
Dit is zeker wel mooie apparatuur, ben alleen bang dat je voor die yamaha tafel alleen al de helft van ons budget kwijt bent :)

edit:
Als alles zometeen is aangeschaft enz. zal ik wel wat pics maken :Y)

[ Voor 75% gewijzigd door Freek op 21-06-2003 22:59 ]

Verwijderd

Het zijn maar een stel voorbeelden van apparatuur waarmee ik wel eens gewerkt heb waarvan ik weet dat ze goed functioneren. En die o2r is idd 2e hands mischien voor 4000 euro te krijgen. Die genelec's zijn ook niet echt goedkoop helaas.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kleine aanmerking op de mics...
Ik heb de nt1 naast een superlux (ja..nu denk je zo een japans dingetje ofzow :D )
maar deze is echter een stuk beter..

deze kost 270 euro (shc-H08 ofzo :X )

deze vond ik net wat lekkerder, dynamischer, even transparant klinken, had een minder scherp randje dat toch wel enigzins vervelend kan zijn bij zang (mannen iig.. )

de superlux is net even wat all-rounder

• Freek
Ik denk dat we zowiezo maar eens een paar bedrijven die dit soort dingen bouwen aan moeten schrijven. Laten we ze gewoon wat offertes maken, en dan maar eens ff kijken wat ze te bieden hebben :)

Verwijderd

Ja superlux hebben ook best wel goede drummic setjes voor echt weinig. Superlux timmert aan de weg....
Pagina: 1