Toon posts:

[N00b] Linux bekijken en besturen vanaf winXP systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen met Linux, omdat ik vind dat het tijd is dat ik dat eens ga leren. Ik heb daarvoor een apart systeem aangeschaft (ik weet dat het niet nodig is, maar dat was in mijn geval echt handiger).
Nu heb ik dus naast mijn winXP systeem dat ik nog niet kwijt wil een linux bak staan, met daaraan gekoppeld een oude 14" monitor, maar de enige manier om nu met linux te werken is ervoor te gaan liggen met keyboard en muis en dat is niet echt comfortabel. Helaas heb ik ook geen ruimte voor een extra bureau.

Nu had ik bedacht (en ik denk ooit weleens opgevangen) dat het wellicht mogelijk is om vanaf mijn windows systeem in een window in te loggen op linux (incl xfree) en dus vanaf mijn bestaande bureau te volledig te linuxen, incl. mijn huidige muis en keyboard).

Vraag 1. Is dit inderdaad mogelijk, dus het complete linux systeem runnen vanaf windows? (vergelijkbaar met bijv PCAnyware o.i.d.)
Vraag 2. Zo ja, wat voor verbinding heb ik daarvoor nodig (ik heb 100mbit netwerk, is dat voldoende?)
Vraag 3. Is het haalbaar voor een totale linux newbie om dit alles te installeren en aan het werk te krijgen (ik ben wel behoorlijk thuis in windows)?
Vraag 4. Welk programma adviseren jullie hiervoor (liefst niet te duur natuurlijk).

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van mijn (misschien wel domme(?)) vraag!

Groet, Maarten

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
je kan via ssh inloggen, maar dan kan je alleen de console gebruiken. dus alleen dingen vanaf de prompt uitvoeren.

daarvoor moet je op je linuxbak een ssh-server installeren, en op je windows xp bak een ssh-client. PuTTy is voor windows het meest gebruikt :)

Maak je eigen poll

Verwijderd

Je kan X forwarden naar je windows computer, en hier staat dan een programma op dat X in een window laat zien zeg maar.
Ben alleen ff vergeten hoe het programma voor windows heet :(

• Donny K.
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Probeer anders VNC eens. Dat werkt bijna hetzelfde en je krijgt het er gratis bij Linux (Het hangt er wel vanaf welke distributie je gebruikt)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dus > Als je je Linux grafisch wil besturen moet je VNC gebruiken; is de tekst modus voldoende kun je via puTTY over SSH inloggen. Een SSH server is redelijk standaard op de distributies van tegenwoordig. Dit had je overigens zelf ook wel kunnen vinden :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
Use the search, Luke!

Virtual Network Computing
Hummingbird Exceed
Starnet X-Win32

Sommige daarvan kosten wel geld, maar goed.

Anyway, dit topic gaat dicht, aangezien dit bepaald een zoekvraag is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.