Toon posts:

Kan niet booten van CD-ROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een installatie CD van windows 2000... origineel zelfs hoe is het mogelijk... anyway, ik heb een Plextor SCSI cdrom speler met een Adaptec SCSI pci kaartje...

Maar welke bootable cd ik er ook instop (behalve Mandrake Linux 8.0) wil booten, en dus wil die CD van W2k ook niet... heeft iemand enig idee??
Grootste probleem hier is dat ik GEEN A: drive station in de PC heb zitten, en dus enkel een cdrom speler en wat harddisks.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 17:42:
Ik heb een installatie CD van windows 2000... origineel zelfs hoe is het mogelijk... anyway, ik heb een Plextor SCSI cdrom speler met een Adaptec SCSI pci kaartje...

Maar welke bootable cd ik er ook instop (behalve Mandrake Linux 8.0) wil booten, en dus wil die CD van W2k ook niet... heeft iemand enig idee??
Grootste probleem hier is dat ik GEEN A: drive station in de PC heb zitten, en dus enkel een cdrom speler en wat harddisks.
Zoveer ik herinner waren er wat BIOS foutjes met sommige BIOS versies vd Adaptec kaartjes, kijk eens of er een nieuwe versie is. Ik kan met een 2940UW en een 19160 prima booten van zovel een 40x reader als een 8x en 12x brander, allen Plextor. Met verschillende ASUS mobo's. Aannemend dat je in je BIOS van de SCSI-kaart booten van CD en het juiste ID hebt ingesteld...

En natuurlijk in je mobo BIOS instellen dat je van SCSI wilt booten ;)

Verder zouden we graag nog ff weten welk kaartje van Adaptec je hebt, ze maakten en maken er namelijk erg veel ;).

[ Voor 21% gewijzigd door _XipHiaS_ op 21-06-2003 17:54 ]

Verwijderd

ctrl -a voor bios
en als je geen bios hebt dan heb je pech want dan werkt het niet

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

wat mobo gebruik je? (asus? )
ik krijg dan "press a key te reboot" als je em op de normale manier laat booten

mij oplossing was dat je op esc drukt als de bios scant voor hdd's en na het vinden van de scsi apparaten krijg je een grijs bootmenu "op was apparaat wil je bote"zeg maar
dan selecteer je SCSI device

[ Voor 13% gewijzigd door ThaHandy op 21-06-2003 17:49 ]

Verwijderd

Pfff scsi wat ik daar van vroeger nog van weet is dat je niet van cdrom kon booten omdat ie je cdrom nog niet herkende

:-)

zal inmiddels al wel veranderd zijn, oftewel ik lul uit mijn nek

8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik op ctrl-a druk, kom ik inderdaad in zo'n adaptec setup, daar heb ik alles aanstaan, en ook de Boot Target ID op 1 staan (daar m'n scsi id van de cdrom speler id 1 is).

Bij het opstarten zegt ie vervolgens ook dat ie een bootable CD ziet, maar hij doet er vervolgens nix mee, en gaat gewoon van HDD verder booten.

Het vreemde is dus ook, dat als ik de CD van linux mandrake 8.0 erin stop, dat het ook gewoon werkt, en ik dus netjes in de installatie van linux terecht kom... ik zat echter voor deze pc niet zo op linux te wachten eigelijk. Redhat doet het overigens ook niet...

Verwijderd

Topicstarter
mobo?? uhm.. Asus P2B 440BX (heel oud dus) zit een Pentium 2 350MHz op.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 17:50:
Nou, als ik op ctrl-a druk, kom ik inderdaad in zo'n adaptec setup, daar heb ik alles aanstaan, en ook de Boot Target ID op 1 staan (daar m'n scsi id van de cdrom speler id 1 is).

Bij het opstarten zegt ie vervolgens ook dat ie een bootable CD ziet, maar hij doet er vervolgens nix mee, en gaat gewoon van HDD verder booten.

Het vreemde is dus ook, dat als ik de CD van linux mandrake 8.0 erin stop, dat het ook gewoon werkt, en ik dus netjes in de installatie van linux terecht kom... ik zat echter voor deze pc niet zo op linux te wachten eigelijk. Redhat doet het overigens ook niet...
Stel in je mobo BIOS eens in dat je een 1.44 driveje erin hebt zitten, ook al is dat niet zo, check eens of het dan werkt ;).

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik dat doe, dan komt ie zover niet eens, omdat ie dan begint te klagen dat ik lieg.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 17:55:
Nou, als ik dat doe, dan komt ie zover niet eens, omdat ie dan begint te klagen dat ik lieg.
Alleen type aangeven, controller mag dan dacht ik gewoon uit. Wilde hier op verschillende boarden nog wel 's uitmaken, dus probeer eens wat combinaties daarvan. (fdd: 1.44)

Inmiddels weten we nog steeds niet welke Adaptec kaart je hebt met welke BIOS ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _XipHiaS_ op 21-06-2003 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Adaptec AHA 2940 Ultra/Ultra Wide BIOS 1.23

--
BIOS: Award Modular BIOS 4.51PG
MOBO: Asus P2B, met intel 440BX chipset..

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 18:00:
Adaptec AHA 2940 Ultra/Ultra Wide BIOS 1.23

--
BIOS: Award Modular BIOS 4.51PG
MOBO: Asus P2B, met intel 440BX chipset..
http://www.adaptec.com/wo...S&cat=/Product/AHA-2940UW

Da's wel een erg oud BIOS ja, was ik al bang voor :).
Mocht je een flash overwegen, let er dan op dat bovenstaande link naar controler echt 100% de jouwe is en dat je een retail/officiele Adaptec controler hebt, het gaat namelijk wel 's fout bij sommige OEM controlers.

[ Voor 26% gewijzigd door _XipHiaS_ op 21-06-2003 19:00 ]

Pagina: 1