Toon posts:

BIOS flashen, nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het nut van BIOS flashen, en is het verstandig voor mij om te flashen?

Onderstaande informatie opgevraagd met SiSoftware Sandra

General Information
Manufacturer : American Megatrends Inc.
Version : 62710
Date : 07/15/97
Plug & Play Version : 1.00
SMBIOS/DMI Version : 2.30
ID : FC 01 00
(EE)PROM Size : 256kB (2Mbit)

General Capabilities
Can be Updated/Flashed : Yes
Can be Shadowed : Yes
Is Socketed : Yes
Supports Plug & Play : Yes
Supports ESCD : Yes
Supports Enhanced Disk Drive : Yes
NEC PC-98 Spec Compatible : No

Power Management Features
Supports APM : Yes
Supports ACPI : Yes
Supports Smart Battery : No

Boot Features
Supports Selective Booting : Yes
Supports CD/DVD Boot : Yes
Supports PCMCIA/CardBus Boot : No
Supports LS-120 Boot : Yes
Supports ZIP Boot : Yes
Supports i2o Boot : No
Supports FireWire/1394 Boot : No
Supports BIOS Boot Block : Yes
Supports Interactive Network Boot : No

Performance Tips
Tip 201 : System BIOS is old. Check for an update.
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Tip 212 : BIOS can be shadowed so check whether it is.
Tip 211 : BIOS is flash-able and socketed so it can be upgraded when needed.
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Wat is het nut van BIOS flashen, en is het verstandig voor mij om te flashen?
Is er momenteel iets aan de hand waarom je je BIOS moet flashen? Zoniet dan heeft het geen zin en moet je het dus ook niet doen. :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Als er niets aan de hand is heeft het niets geen zin. ;) Of je moet het leuk vinden om te kunnen zeggen dat er BV een Barton 3000+ in je moederboord kan. :P

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, ik dacht dat de comp er beter van zou worden.
Dan doe ik er niks aan.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 17:19:
ok bedankt, ik dacht dat de comp er beter van zou worden.
Dan doe ik er niks aan.
Als alles goed werkt, en het is niet persé noodzakelijk NIET doen dan. Want als het om één of andere reden mis gaat, ben je verder van huis..

Zie hier bv: Bios Update ECS K7VTA3 mislukt

[ Voor 11% gewijzigd door Br@m op 21-06-2003 17:21 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Een bios flashen is een piece-of-cake als je gewoon de instructies volgt. Maar meestal doe je dit alleen als er nieuwe dingen aan een bios zijn toegevoegd door de fabrikant die je graag wilt gebruiken.

Zo heb ik mijn bios geflashed omdat ik een Barton core wilde gebruiken op mijn mobo.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wel, indien je serieuze problemen hebt die middels een BIOS flash opgelost kunnen worden, dan moet je dat vooral doen :) Check hiertoe gewoon de BIOS-update info/history op de site van de mobofabrikant wat elke BIOS-update eigenlijk met zich meebrengt qua features, fixes, etc. Verder zijn er legio andere redenen om de BIOS te flashen: na BIOS modding, BIOS logo aanpassen, ROM's aanpassen, defaults aanpassen, etc.

Verder kan flashen heus geen kwaad, behalve dan als je een behoorlijk instabiel systeem hebt. Wanneer je PC vastloopt op het moment van het flashen en de bootblock daarna ook niet meer werkt, dan is je moederbord in principe afgeschreven. Maar dat is dan weer simpel te herstellen met behulp van BIOS hotswap/hotflash :Y) Zelf heb ik de BIOS van mijn gouwe ouwe BP6 zeker minstens 100 maal geflasht (ik doe aan BIOS modding), waarvan het flashen slechts éénmaal serieus is mislukt. Na een hotswap met de BIOS chip van een mede-BP6'er werd mijn BIOS chip alsnog gered ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Met BIOS upgrades ben ik altijd heel rechtlijnig: biedt het me iets extra's als in bepaalde issues waar ik last van heb die worden opgelost of iets meer performance(opties) dan doe ik een upgrade. Staat er in de release note's niets wat op mij van toepassing is dan laat ik het flashen lekker achterwege. Imo moet je nooit upgraden om het upgraden :) (never change a working concept)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
is een aardig oud pc'tje zo te zien ;) Het kan wel handig zijn als je es een grotere harde schijf wilt kopen, want oudere biossen ondersteunen vaak maar tot 8GB of 32GB oid (is ook wel weer iets anders op te vinden, maar bios update is dan het makkelijkst) of als je meer geheugen wilt bijplaatsen dan tot nu toe ondersteund wordt.
Maar zoals al gezegd, als je het niet nodig vindt moet je het niet doen, want het brengt toch wel enige (kleine maar nare) risico's met zich mee.. en bij zo'n ouder moederbord is het ook wel es wat lastiger om het juiste bios te vinden. Vooral als het een wat onbekender merk is. Je moet nl. wel zeker weten dat je het juiste bios voor het juiste type/revisie moederbord hebt.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik ben het op zich eens met Abbadon dat je alleen zou moeten flashen als er in de release notes wijzigingen staan vermeld die ook voor jou een voordeel zouden kunnen zijn, alleen leert de ervaring mij dat veel fabrikanten (ook de A-merken zoals Asus en Gigabyte) niet altijd alles vertellen in hun release notes. Zo bleken er stiekem dingen te zijn veranderd toen ik op mijn oude mobo (GA-7VRXP) het bios updatete. Een optie ontbrak opeens en de temperaturen werden opeens minder hoog (oftewel: het bios pastte zijn waardes aan).

Vooral dat van een verbeterde tempuitlezing zie je vaak terug bij bios-updates. Ik date dan ook altijd up, maar dan wel alleen op mijn eigen systemen of die van andere tweakers. Normale Word/IE gebruikers hebben eigenlijk nooit baat bij een biosupdate (behalve misschien de ondersteuning van een grotere schijf), dus bij hen date ik dan ook alleen up als het noodzakelijk is.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46

timovd

Voorsprong door techniek

Ik had mijn AOpen AK72 gaflashd. Had ik beter niet kunnen doen.. Volgens de review op reviews: AOpen AK72, KX133 Athlon bord was dit een ontzettend snel bordje. hijs alleen maar langzamer geworden.. en jah.. extra functies, etc heb ik niet nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

In mijn geval had ik een voordeel, mijn moederbord kwam uit de tijd dat PC3200 net uit was en..moederborden vaak tot maar PC2700 ondersteunde, mijn gekochte moederbord dus ook!

MAAR na een update, die nodig was omdat ik anders mijn plexwriter niet kon flashen, kon ik plotseling de geheugen frequentie zetten op 200 inplaats van maar tot 166. En zoals je weet is DDR een simpel sommetje dus inplaats van 2x 166 = 333 = PC2700, kon ik nu met gemak 2 x200 = 400 = PC3200 aan!

Maar ja, ...over het algemeen is een bios update pas nodig zodra...iets niet lekker werkt of iets wordt niet goed ondersteund!

There is no place like ::1

Verwijderd

Ik had m'n GigaByte Socket7 geflasht met de 2 weken oude bios van de fabrikant (voor >32GB HDD ondersteuning), maar helaas bleek deze niet in orde. M'n PC wilde niet meer opstarten, bootblock werkte niet etc. 1 dag later was de bios verdwenen van de fabrikant zijn site en 3 dagen later stond er weer een andere. Moraal: bij het woordje "vaak" vergeten mensen veelal ook te denken aan "soms" - de sommige keren dat een update gewoon niet werkt/geen zin heeft/fout kan gaan en als laatste: dat zelfs een fabrikant soms de mist in kan gaan.

Tip voor als het fout gaat: http://www.flashbios.org/

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

timow schreef op 21 June 2003 @ 23:57:
Ik had mijn AOpen AK72 gaflashd. Had ik beter niet kunnen doen.. Volgens de review op reviews: AOpen AK72, KX133 Athlon bord was dit een ontzettend snel bordje. hijs alleen maar langzamer geworden.. en jah.. extra functies, etc heb ik niet nodig.
offtopic: mwoah, zo'n gaaf bordje lijkt het me niet in verhouding tot de KA7, met 4 DIMM sloten, 6x PCI en toch nog 1 ISA. En overclocken ging daar op een stuk beter (128 stabiel met een K75 700, en 1050@100 ook stabiel).

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

EntonoX

Team leider

timow schreef op 21 juni 2003 @ 23:57:
dan flash je de oude bios toch gewoon terug :?... ik zie het probleem niet....

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Pagina: 1