Toon posts:

Nine: The last resort installatie probleem :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen!

Een tijdje geleden zocht ik het spel "nine" en heb dit via iemand gekocht

-> Waar kan ik dit spel nog vinden?

Nu probeer ik dit spel te installeren op een oud peeceetje:

Dell dimension XPS D266
Pentium 2 @ 266 MHZ (mmx technologie)
128 mb ram
4 mb Nvidia Riva 128
16 bits sound
Microsoft Windows Me

Het probleem is dat ik het spel niet geinstalleerd krijg. De minimale systeemeisen zijn veel lager dan bovenstaande specs, want het is ook een oud spel.

Ik open setup en als ik de eerste keer op next wil drukken krijg ik al een foutmelding:
"This application requires at least 8 mb of Ram to run properly" en setup word na een klik op OK gesloten.
Maar ik heb 128 mb!

Toen heb ik setup gestart op deze pc (zie specs onderschrift) en daar kreeg ik geen probleem met dat, maar heb setup niet voltooid op deze pc

Wat moet ik doen om Nine op oude computer te krijgen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Allereerst lijkt het me slim om een aantal dingen te proberen, aangezien het een oud spel is, die hier staan: Forum- en Gamefaqs (*Update 31-05*)

En dan vooral dit stukje:
FAQ: Oude DOS, 95, 98(se), Me games in combinatie met WindowsXP

Het gebeurd vaak genoeg dat een ouder spel het gewoon doet op XP maar omdat WindowsXP gebaseerd is op de NT kernel en die van windows 95, 98(se), Me gebaseerd is op de DOS kernel kan het voorkomen dat bepaalde spellen van voor het WindowsXP tijdperk het op XP niet (goed) doen, dat wil nog niet gelijk zeggen dat die spellen in z'n geheel niet kunnen, soms met behulp van wat omwegen kun je een ouder spel op WindowsXP draaiende krijgen.
Om je op weg te helpen met een ouder, niet goed draaiend spel is deze FAQ bedoeld. Deze FAQ is niet een oplossing om oude spellen draaiende te krijgen, meer een zet in de goede richting ;).

Compatibiliteits modus:
Het eerste wat je doet met een ouder spel is gewoon, standaard instaleren.
Mocht dit niet goed gaan kun je proberen om een spel in compatibiliteitsmodes te instaleren, dit berijk je door het volgende te doen:
  • ga in windows verkenner naar de plaats waar de instalatie bestanden staan, CD-rom/floppy/setup directory (het laatste mocht het voorkomen dat de instalatie bestanden op je HD staan ;))
  • zoek naar een bestand wat sugereert naar een instalatie procedure (install.exe, setup.exe, enz.)
  • klik met je rechter muisknop op het des betreffende bestand
  • selecteer in het role-down menu "eigenschappen"
  • nu opent zich een nieuw scherm, selecteer hier de "Compatibiliteit" tab
  • in de "Compatibiliteitsmodus" tabel vink "Dit programma in deze compatibiliteitsmodus uitvoeren:" aan, nu kun je in het role-down menu het OS simuleren wat je wilt, het meest verstandig is om hier "Windows 98 / Windows Me" te selecteren
  • klik nu nogmaals op het instalatie bestand
Mocht deze methode werken dan is het tot dusver geslaagt :D

Als de instalatie van een spel geslaagt is (normaal of met bovenstaande methode) dan kan er altijd nog tijdens het starten van een spel problemen ontstaan, het eerste wat je dan kunt doen is de bovenstaande methode maar dan met het te spelen spel, voor de voledigheid:
  • zoek naar het opstart bestand van het spel
  • klik met je rechter muisknop op bestand
  • selecteer in het role-down menu "eigenschappen"
  • selecteer de "Compatibiliteit" tab
  • in de "Compatibiliteitsmodus" tabel vink "Dit programma in deze compatibiliteitsmodus uitvoeren:" aan, kies wederom "Windows 98 / Windows Me" in het role-down menu
  • klik nogmaals opstart bestand
Als het werkt is het reden tot een klein feestje (e-mail maar een pilsje naar mij :9)

Patches/updates:
Het kan voorkomen dat het bovenstaan niet werkt, als dat het gaval is kun je gaan kijken of er patches/updates bischikbaar zijn die het mogelijk maken om het spel in XP te draaien, een aantal fabrikanten/uitgevers hebben patches voor hun oudere produkten gemaakt (onderaan de FAQ zal ik even een paar links geven naar bestaande patches)...

DOSBox:
Als dat niet het geval is kun je ook proberen om DOSBox (freeware altijd belangerijk voor ons nederlanders :+) te gebruiken, dit is een DOS emulator en is dus alleen bedoeld voor DOS spellen, (het bestaande Opdrachtprompt, soort gelijk aan DOSBox, in XP is niet echt goed te noemen ;)), de development site van de makers van de DOS emulator is te vinden op http://dosbox.sourceforge.net.
DOSBox is nog in Beta development, dus je kunt bugs tegen komen... Deze emulator kan helpen, maar het hoeft niet te werken.

VDMSound:
Als een oud spel wel werkt maar het geluid doet het niet/hapert dan kun je VDMSound gebruiken, dit programma emuleert DOS geluid in WindowsXP (in Windows2000 kun je dit programma ook gebruiken), wederom, dit programma is alleen bedoeld voor hulp bij DOS spellen.
De website van dit programma is http://ntvdm.cjb.net,
om de download van dit programma direct te starten, klik dan op de volgende link: VDMSound 2.0.4
Ga eerst VDMSound instaleren, volg daarna de volgende stappen:
  • zoek in de folder van het spel een programma om geluids kaarten te configureren (setup.exe of iets dergelijk)
  • klik met de rechter muisknop op het configuratie bestand
  • selecteer in het role-down menu "Run with VDMS"
  • hierna start het configuratie bestand gelijk op, kijk eerst of er een "autodetect" functie aanwezig is, als je dat gebruikt gaat het programma gelijk zoeken naar de goede settings... Mocht er geen autodetect aanwezig zijn, probeer dan de volgende settings eens (meetsal aangeduid met digital device): Sound Blaster 16/AWE32, port: 220, DMA: 1, irq: 7 of soort gelijk... Meestal wordt er ook om een MIDI Device gevraagt, ik ben bang dat VDMSound dit niet emuleert, ga dan gewoon wat uit proberen, voor SoundBlaster kaarten is de MIDI Port meestal 330
  • ga nu opzoek naar het opstart bestand van het spel zelf
  • klik (weer) met de rechter muisknop op het bestan en selecteer in het role-down menu "run with VDMS"
  • als het spel nu goed gelui geeft start je het desbetreffende spel voortaan zoals hierboven op
Niet gelukt ;(
Als dit alles niet werkt dan kun je altijd zien of je aan een E-Mail adres van de desbetreffende uitgever kunt komen, mischien weten zij wel raad.
Veel uitgevers hebben ook een eigen suport forum, je kunt altijd daar vragen of er voor een bepaalt spel een oplossing mogelijk is ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
ik werk met windows me op oude pc...

• Hahn
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 15:01:
ik werk met windows me op oude pc...
Dan gaat de Compatibileitsmodus niet door, maar wat je bijvoorbeeld wel kan proberen is de DOSBox.

Verwijderd

Topicstarter
denk je, game is Windows 95

• Hahn
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 15:14:
denk je, game is Windows 95
Mja, als je dit eerder had vermeld had ik geen moeite hoeven doen...
Windows XP installeren en dan Compatibiliteitsmodus proberen of patches/updates zoeken. Anders geef ik je weinig kans dat ie zal draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP op een pentium 2 heeft geen zin (vind ik)

BTW het is gelukt. Ik heb het spel geinstalleerd op deze pc (specs onderaan).
De map gekopieërt naar USB Pendrive
USB pendrive in oude pc. Map kopiëren naar HD
Paar register instellingen veranderen en voila, game works.

Thanks anyway

Verwijderd

Topicstarter
Jooo, de game werkte voor een korte periode.
Ik kreeg op oude peeceetje script errors :(
Volgens mij kan ik die niet makkelijk oplossen of wel? B)

Nu probeer ik het spel te installeren op deze computer (zie specs onderschrift)
En voila, de setup werkt en spel wordt succesvol geinstalleerd.
Nu druk ik op de .exe file om het spel ook daadwerkelijk te gaan spelen, krijg ik wel een hele leuke foutmelding. |:(
Namelijk deze :
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/t.rutgers/nine.jpg

Ik heb 512 mb ram en een swapfile op andere partitie van 1700 mb
Dus dat moet toch wel genoeg zijn voor zo'n spelletje.

Verder is ingesteld dat hij het spel uitvoert onder windows 98/Millenium mode met 256 kleuren en een resolutie van 640 x 480.

Wat moet ik nou toch doen om het spel werkend te krijgen.
Ik heb ook de link bekeken die iemand hierboven had gepost, maar daar stond geen antwoord in voor mijn vraag.

Kan iemand mij helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 17:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ohhh ja,

Misschien kan dit ook nog

Dit is de error die ik krijg na een tijdje spelen op de oude pc:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/t.rutgers/scriptnineerror.bmp

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 10:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met dit spel, ook niet op een WindowsME systeem (voor de duidelijkheid, ik ben degene van wie hij het spel gekocht heeft).

Voor je WindowsXP systeem: waarom probeer je niet de Windows95 compatibileitsmodus? Zoals je zelf al aangeeft is het een Win95 programma.

Maar als je het spel met alle geweld op je oude pc wil spelen: is er niemand van wie je Windows 95 kunt lenen indien je het zelf niet hebt? Als het spel dan nog niet werkt is er iets anders aan de hand.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Verwijderd

Topicstarter
Hee Pazzi,

Tja, windows 95 modus ook gedaan. Werkt ook niet.
Maar ja, het werkte eerst goed (op oude peeceetje)

Het nadeel is dat ik die oude pc ook voor andere dingen gebruik. Windows 95 is daar te oud voor. Dus ME wil ik er graag op houden.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 10:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Wat ik niet begrijp is waar die foutmelding van het geheugen vandaan komt.

Wat ik me kan herinneren (het is enige tijd geleden ;) ) is dat ik het spel op mijn PIII met WindowsME geïnstalleerd heb en het zonder problemen kon spelen (na het aanpassen van de resoluties, maar dat is verplicht voor dit spel).

Hebben we het over een schone WinME installatie? Misschien dat je één of ander programma hebt geïnstalleerd wat voor problemen zorgt?

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is een schone installatie van WinME.

Maar even voor de duidelijkheid:

Pentium 2 -->
Installatie setup gaf problemen, hij wilde niet starten omdat hij minimaal 8 mb ram nodig heeft. Wat heb ik gedaan:
Ik heb de installatie uitgevoerd op Pentium 4. Dat werkte!
Toen heb ik de complete map "NINE" op USB Pendrive gekopieërd
Van de USB Pendrive gekopieërd naar Pentium 2. En voila, spel werkte!

Maar na een tijdje spelen: Script error: Index out op range.

Pentium 4
Setup werkte prima, maar als je de game start (met ingestelde compatibiliteitsmodus) krijg je een foutmelding "This program needs 3 MB virtual memory to run. Dus daarop krijg ik hem niet aan de gang.

Nu denk ik,
De setup is door pentium 4 uitgevoerd en het daadwerkelijke starten van NINE wordt gedaan door pentium 2. Misschien kan dat niet?
Kan ik misschien voor elkaar krijgen om in de veilige modus (met ondersteuning voor CD-Rom!) de setup uit te voeren op de pentium 2. Misschien is het script error dan de deur uit??

Verwijderd

Topicstarter
Dus, niemand weet de oplossing? :'(
Pagina: 1