• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Ik weet niet 100% zeker of ik hier goed sta, maar ik denk het wel. Ik ben laatste tijd een beetje aan het fotograferen her en der en men zegt dat ik mooie foto's maak. Nu probeer ik soms ook mensen te fotograferen om een bepaalde sfeer uit te drukken. Maar dat is me nog nooit goed gelukt. Nu moet ik ook wel zeggen dat het spontane foto's zijn meestal, dus niet helemaal gemaakt om puur de sfeer en niet de mensen erachter uit te drukken.

Nu vroeg ik me af hoe jullie (zowel digitaal als analoog) sfeer vast (proberen) te leggen? Bij 'omgevingen' lukt het me redelijk (al zeg ik het zelf) maar bij mensen lukt het me maar niet om een 'objectieve' weergave van de sfeer te geven.

De volgende foto is genomen in concentratiekamp Sachsenhausen :
Afbeeldingslocatie: http://www.2broers.com/jojk/foto/act.ber.2003/images/prevs/prev55.jpg
En ik vind em zelf wel de sfeer goed uitstralen.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Veel experimenteren! Daar is digitaal juist zo prettig bij, dan kan je heel veel proberen zonder dat het knaken kost. Gewoon diverse instellingen en composities proberen en dan later achter de pc naast elkaar leggen.

Deze in dat kamp had je als alternatief dichter bij de grond kunnen proberen, hoger gericht, lager gericht, etc.. De compositie van half lucht-half grond vind ik zelf nooit zo geslaagd (40/60 is vaak mooier) bijvoorbeeld. Hoewel dat heel technisch is, kan dat er al voor zorgen dat een bepaalde sfeer beter tot uitdrukking komt.

Maar nogmaals: experimenteren :). Ben zelf ook maar amateur, dus "echte" trucs ken ik niet...

Wat ik trouwens wel regelmatig doe is een bepaald object of eigenschap van een object dat een bepaalde sfeer kenmerkt benadrukken. En hoe subtieler je dat doet, hoe beter het effect.

[ Voor 13% gewijzigd door Burat op 21-06-2003 13:59 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sfeer heeft vooral te maken met licht, op deze foto is het bijvoorbeeld al bewolkt waardoor de kleuren grauw en grijs worden, dan nog eens een treurwilg erbij om het geheel helemaal triest te maken. Met zonlicht, en veel felle kleuren, blije mensen enz. maak je weer een heel vrolijke sfeer. Foto's gemaakt met behulp van de interne flitser hebben vrijwel nooit een mooie sfeer omdat ze allemaal op dezelfde manier belicht zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

imho vind ik hier niet echt uit te halen dat het een concentratie kamp is.
Je staat er imo te ver vandaan en teveel "onnodig" groen

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
KolNedra schreef op 21 juni 2003 @ 14:06:
imho vind ik hier niet echt uit te halen dat het een concentratie kamp is.
Je staat er imo te ver vandaan en teveel "onnodig" groen
Aan dit concentratiekamp zag je eigenlijk nergens uit dat het een concentratiekamp geweest was. Wat je ziet (het veld) ís het concentratiekamp. Je zit nu op het veld waar de gevangenen zaten. Alle barakken zijn weg, en de gaskamers zijn afgebroken; alleen de funderingen liggen er nog.

Het gaat in feite ook niet om het feit dat het een concentratiekamp is, maar het moet de kilte aangeven en de leegte. Komt dat er een beetje uit (met deze uitleg erbij) of zie ik dit erin omdat ik de foto met die intentie gemaakt heb?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:29
Jojk schreef op 21 June 2003 @ 13:47:
Ik weet niet 100% zeker of ik hier goed sta, maar ik denk het wel. Ik ben laatste tijd een beetje aan het fotograferen her en der en men zegt dat ik mooie foto's maak. Nu probeer ik soms ook mensen te fotograferen om een bepaalde sfeer uit te drukken. Maar dat is me nog nooit goed gelukt. Nu moet ik ook wel zeggen dat het spontane foto's zijn meestal, dus niet helemaal gemaakt om puur de sfeer en niet de mensen erachter uit te drukken.

Nu vroeg ik me af hoe jullie (zowel digitaal als analoog) sfeer vast (proberen) te leggen? Bij 'omgevingen' lukt het me redelijk (al zeg ik het zelf) maar bij mensen lukt het me maar niet om een 'objectieve' weergave van de sfeer te geven.

De volgende foto is genomen in concentratiekamp Sachsenhausen :
[afbeelding]
En ik vind em zelf wel de sfeer goed uitstralen.
Misschien ook mooi om m zwart wit te maken zo dat alles wat grauwer lijkt.
't is maar een ideetje. Ik ben een foton00b duz.

EDIT:
Zoiets had ik in gedachten.
Ik heb de brightness ook wat omlaag gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://home.filternet.nl/~fn001958/concentr.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Siluro op 21-06-2003 15:42 ]

Pagina: 1