Toon posts:

Nederland zonder Groot Brittannie en Ierland

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me wel eens afgevraagd hoe wij onze waterhuishouding zouden hebben
als Groot Brittannie niet zou bestaan, dus als Nederland rechtstreeks aan de oceaan zou grenzen.

Ik denk dat onze kusten veel sneller zouden afkalven en dat we over de gehele
lengte dijken nodig zouden zijn ( dijk zoals de Hondsbosche Zeewering nabij
Petten ).

Wat is jullie mening hierover ? Nederland zonder Engeland.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/extra/europa.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 13:56 ]

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

Hmmm, interessante theorie :)
Maar de topic klopt niet, het moet zijn: "Nederland zonder Groot Britanie"
Je kan eens nagaan hoe het aan de west kant van Ierland aan toe gaat met het 'afkalven' van het oceaan water, kom je denk op hetzelfde uit wat nederland overkomt zonder 'Engeland'

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:50

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Met de afkalving zal het wel mee vallen, wanneer je Nederland gaat vergelijken met zuidwest Frankrijk. Imho zal er tevens door de verlegde golfstroom genoeg zand, vanaf de oceaan, worden aangevoerd om het zand dat door afkalving wegstroomt te vervangen.
Wel vermoed ik dat het klimaat in Nederland drastisch zal veranderen. Wanneer je Groot-Brittany en Ierland van de kaart zou halen zal de warme Golfstroom minder naar het noorden afbuigen en ongeveer bij onze kust pas zijn weg naar het noorden vervolgen. Met als gevolg een sub-tropisch klimaat in Nederland zoals nu in het zuiden van Engeland en Ierland. :) 8)
Over de verdere gevolgen voor het gehele klimaat op de wereld maar niet te spreken. Door een interruptie of een verandering in de golfstroom is in het verleden bijvoorbeeld één van de ijstijden ontstaan. :|

Verwijderd

Nee het topic moet zijn:"Nederland zonder Groot-Brittanië en Ierland" :P

Maar ik vind dit een redelijk opzichtige discussie, ligt het niet voor de hand dat onze kusten veel sneller zouden afbrokkelen vanwege de hevigere erosie?
En btw, zo erg veel zal het ook niet uitmaken, de noordzee is namelijk redelijk ondiep en daardoor zijn wij weer minder onderhevig aan die turbulente Atlantische oceaanstromen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Je moet natuurlijk niet vergeten dat de zuidwest/west kusten van Ierland en Frankrijk zijn opgebouwd uit rotskusten en Nederland eigenlijk niet eens een kust heeft omdat we beneden de zeespiegel liggen. Het is puur door ingrijpen van de mens dat ons land niet half onder water staat.
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 13:57:
de noordzee is namelijk redelijk ondiep en daardoor zijn wij weer minder onderhevig aan die turbulente Atlantische oceaanstromen ;)
De Noordzee is juist ondiep omdat GB er nog ligt, de oceaan aan de kusten van
Frankrijk en Spanje duiken ook na een paar kilometer de diepte in. Op het kaartje
in de openingspost is op de plaats van GB de oceaan lichtblauw maar zonder GB zou dit ook donkerblauw moeten zijn (oceaan gem. 3 km diep ). De Noordzee zou
dan niet eens bestaan, omdat je dan niet meer kunt spreken van een zee.

edit:
vraag aan de modjes om de titel even aan te passen naar "Nederland zonder Groot Brittannie en Ierland"

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 14:02 ]

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 13:57:
Nee het topic moet zijn:"Nederland zonder Groot-Brittanië en Ierland" :P
Owja haha :D

[ Voor 4% gewijzigd door KolNedra op 21-06-2003 14:04 . Reden: / ]

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 13:58:
Je moet natuurlijk niet vergeten dat de zuidwest/west kusten van Ierland en Frankrijk zijn opgebouwd uit rotskusten en Nederland eigenlijk niet eens een kust heeft omdat we beneden de zeespiegel liggen. Het is puur door ingrijpen van de mens dat ons land niet half onder water staat.

[...]

Frankrijk en Spanje duiken ook na een paar kilometer de diepte in. Op het kaartje
in de openingspost is op de plaats van GB de oceaan lichtblauw maar zonder GB zou dit ook donkerblauw moeten zijn (oceaan gem. 3 km diep ). De Noordzee zou

edit:
vraag aan de modjes om de titel even aan te passen naar "Nederland zonder Groot Brittannie en Ierland"
Neehee, jij stelt het andersom! ;)
Groot-Brittanië ligt er vanwege dat continentaal plat van de noordzee! Als GB weg zou zijn zou er nog altijd dat continentaal plat overblijven.

offtopic:
wees eens wat duidelijker :P

Verwijderd

Bij Schotland loopt een warme golfstroom, die zonder GB zeker anders zou lopen. Zal best flinke klimaatgevolgen kunnen hebben.

Voor wat betreft Nederland denk ik dat het gevecht tegen de zee heel anders was verlopen. De stromvloedrampen (st. Elisabethsvloed, watersnoodramp) zouden we waarschijnlijk nooit hebben gehad. De Noordzee is tenslotte niet echt diep (gem 250 mtr ?) en ligt ook nog eens ingeklemd tussen twee landmassas, waardoor eb en vloed krachtiger zijn en waardoor stormachtige windsnelheden meer gevolgen opleveren.

Verwijderd

Geen verschil, echter wel wat extra dijken voor bij storm.
En... het belangrijkste een walhalla voor golfsurfers!!!! :D
Echt vette golfen zouden we dan hebben :D (vandaar de dijken te versteving van de duinen.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 22:10 ]

Verwijderd

Als Groot-Brittanië er niet was geweest dan was de tweede oorlog waarschijnlijk ook anders afgelopen. Dan leefde we nu misschien in Duitsland. Maar waarschijnlijk klopt dat niet eens omdat de hele geschiedenis voor de WO2 ook heel anders zou zijn geweest. Zonder Engeland zou er ook geen VS zijn geweest in de huidige vorm. Maar ik denk dat het in dit topic meer over de klimatologische en geologische gevolgen gaat van het niet bestaan van Groot-brittanië.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:15

momania

iPhone 30! Bam!

Als dat er niet was, was er dan wel nu Nederland in de huidige vorm?
Hadden we dan nu wel een afsluitdijk gehad?
Waarschijnlijk had heel Noord Holland niet eens bestaan, omdat de afbrokkeling immers veel eerder begon dan dat wij dijken konden bouwen en polders konden maken.

Zeker omdat NL voor een groot deel onder de zeespiegel ligt en het vroeger eigenlijk al voor een groot gedeelte water was. Het meeste in NL in het noord-westen is allemaal polder.
Zou GB/Ire er niet zijn, dan had dat hele gebied wat nu beschermt is door duinen en dijken denk ik helemaal onder water gestaan en was NL dus een aardig stukje kleiner geweest.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 13:58:

[...]

edit:
Nooit van het continentaal platform gehoord? Het "land" loopt not een groot aantal kilometers door inder de zeespiegel tot een diepte van enkele 100'en meters vorodat de bodem ineen de diept in duikt...

De noordzee zou ook ondiep geweest zijn zonder GB, mischein een stuk kleiner, maar er zijn zeker....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

als GB niet bestond zou ik niet verhuisd zijn. Ik miss purmerend :(. Maar zolang tweakers.net er is voel ik me nog thuis ;)

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op 22 June 2003 @ 02:12:
[...]

Nooit van het continentaal platform gehoord? Het "land" loopt not een groot aantal kilometers door inder de zeespiegel tot een diepte van enkele 100'en meters vorodat de bodem ineen de diept in duikt...

De noordzee zou ook ondiep geweest zijn zonder GB, mischein een stuk kleiner, maar er zijn zeker....
Je weet natuurlijk nooit hoe de stromingen van de Atlantische oceaan dit continentaal plat zouden hebben aangetast. Je ziet voor de kusten van Frankrijk en Spanje ook geen uitgestrekte continentale platformen, daar strekt het zich misschien ook maar een paar tientallen kilometers uit voordat de oceaan de diepte induikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 12:28 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Maar dat komt niet/nauwelijks door de stromingen van de atlantishe oceaan, maar door continentale drift. Lijkt me sterk dat onderzee-se stromingen ZO veel kunnen wegspoelen in betrekkelijk weinig tijd...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik wou ook nog even vermelden dat NL er misschien helemaal niet zou zijn geweest. Nl bestaat uit meegevoerd zand door de grote rivieren. Dus dan was het zand misschien wel gelijk ergens in de oceaan beland en was er dus zo goed als geen NL. Tenminste dit heb ik wel eens begrepen (correct me if I'm wrong).

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De Noordzee is ondiep, en met betrekkelijk weinig constante stroming. Er is natuurlijk wel eb en vloed, die versterkt zijn, maar dat helpt juist bij de sedimentatie!

Als je goed kijkt, zie je dat zowel de Noordzeebodem als Nederland (en Denemarken) alleen maar uit zand bestaan. Zand dat door de grote rivieren is aangevoerd. Als de Britse Eilanden er niet waren, dan zou de Warme Golfstroom direct langs Nederland lopen. Het zand, aangevoerd door de rivieren, zou dus door die Golfstroom direct meegevoerd worden naar het noorden. Nederland zou dus nooit bestaan hebben, en Denemarken misschien ook niet!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

een titelchange :Y)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Pagina: 1