Toon posts:

4 pt 'kan meer' dan 8 pt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wil ik (n000b) een router aanschaffen, om internet te verschaffen voor 6 pc's.

Ik wil de sitcom dc-202 (inc 4 pt switcht) of dc-203 (inc 8 pt switcht) aanschaffen.

De 4 pt versie biedt Upnp en ondersteuning voor L2pt de 8 pt versie niet.

Waarom is dit? Voor Linksys routers geldt ditzelfde ook.

Mijn idee is om de 4 pt versie aan te schaffen en een 8 pt switch erop aan te sluiten. Maar heb ik op de 8 poorten van die switch dan wel ondersteuning voor Upnp en L2pt?

Verwijderd

Ik zou als ik jou was een mail sturen naar de support afdeling van Sitecom met de vraag of L2pt ondersteuning voor de dc-203 gepland staat. Sitecom is erg actief met het uitbrengen van verbeterde firmwares, dus de kans is groot dat het eraan zit te komen. Check het support forum op sitecom.com

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Maar dat is niet helemaal het antwoord wat ik zocht. Mijn belangrijkste vraag is waarom er verschil zit tussen het aantal opties/ondersteuningen bij 2 "dezelfde" routers, waarvan alleen het aantal poorten op de switch verschillend is.

En de belangrijkste: Mijn idee is om de 4 pt versie aan te schaffen (die upnp en l2tp onderstuent) en een 8 pt switch erop aan te sluiten. Maar heb ik op de 8 poorten van die (extra/externe) switch dan wel ondersteuning voor Upnp en L2pt ?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-08 13:00
ja, de extra switch heeft daar geen invloed op.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Topicstarter
Serieus? Waarom ondersteunt een 8 pt's versie in eerste instantie die extra's dan niet, terwijl na aansluiting van een extra switch de extra's (upnp en l2tp) ook werken op de poorten van de extra switch? En sitecom is niet de enige hierin, ook bij linksys is dit het geval?

Ik kan er niet bij.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Dat is gewoon de software in de router die dat moet ondersteunen. Sommigen doen dit wel, sommigen niet en als ze het wel doen schakel ik het gewoon uit. upnp is zowat het gevaarlijkste wat je kunt activeren, is gewoon een dynamische quasi-portmapping van alle poorten >1024

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

L2PT
De ondersteuning voor L2PT is belangrijk voor de router die de verbinding maakt (met het L2PT modem), de extra switches die tussen router en PC's zitten sturen gewoon alles door.
Als jij dus een "4 poorts + L2PT router" aan een L2PT modem hangt (zoals de Motora SB4200E) en tussen deze router en je PC's een "non-L2PT" switch hangt gaat dat gewoon werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
      [modem]
         |
 [4p L2PT router]
         |
[non L2PT switch]
 | | | | | | | | 
[... LAN PC's ...]
* De benaming "non-L2PT" switch is imo een beetje krom want zo werken switches niet.

uPnP
Geen idee, dat is de eerste service die ik altijd uitschakel ivm security. Heb je apparaten dan die daarvan gebruik maken?

De afweging van upgrades
Dat een router/switch fabrikant eerst begint met laag-aantal-poortige apparatuur is nog wel enigszins te begrijpen ivm complexiteit/debuggen en de comsumenten/laag-aantal-poortige apparatuur gewoon als testterrein gebruiken. Aan de andere kant zou je verwachten dat ze eerst de professionele apparatuur upgraden ivm inkomsten, maar dat is een afweging van de fabrikant die je beter aan hun zelf kan vragen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
uPnP zorgt er toch voor dat je zelf geen portmappings/forwarding hoeft te doen, wanneer het betreffende programme dat ondersteunt (bijv msn)?

Laat ik de vraag meer algemeen stellen: heb ik op de poorten van een externe switch dezelfde functionaliteit/mogelijkheden als op de poorten van de interne switch van de router? Op de Sitecom router kun je bijvoorbeeld portforwarding doen, die dan voor elke client geldt die op de router (Switch) is aangesloten. Gelden die forwardings dan ook voor de clients aangesloten op de externe switcht?

Verwijderd

Op de Sitecom router kun je bijvoorbeeld portforwarding doen, die dan voor elke client geldt die op de router (Switch) is aangesloten. Gelden die forwardings dan ook voor de clients aangesloten op de externe switcht?
Ja,

Als jij op de router een forwardingtabel/firewall systeem hebt, geldt dat voor de UTP aansluiting (LAN) naar buiten toe (modem). Als je dan tussen de router (LAN) en PC een extra switch hangt gelden ook voor de PC's die daaraan gesloten worden dezelfde forwardingtabel/firewall regels. *1)

Afhankelijk of de router ook instelmogelijkheid heeft voor forwardingtabel/firewall op de LAN aansluitingen heb je mogelijkheid om het het LAN te managen, maar imo meestal niet bij de "goedkope" routers, alleen bij de dure managed routers/switches

*1) Switches houden zich imo niet bezig met TCP/IP poorten.

Over je uPnP vraag: geen idee, maar neem ivm MSN dit eens door: Het Grote Poortmappingsverhaal

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 16:47 ]

Pagina: 1