Toon posts:

Soundblaster-probleem: Wel afspelen, niet opnemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een zeer vervelende Soundblaster-error waarover ik (wel gezegend met bepaalde computervaardigheden maar helaas op totaal andere gebieden dan waar het hier over gaat.....) in de search tot nog toe niets heb kunnen vinden.

Ik (werkend met Windows 98) kan wel geluiden afspelen maar ze niet opnemen.

Instellingen > configuratiescherm > multimedia > audio : Het 'opnemen'-vierkant met de microfoon erin is donker en niet aanklikbaar. Dat is verder ook niet te configureren. Het vierkant daarboven, 'afspelen', werkt wel zoals het hoort.

En dan de volumeregeling > opties > eigenschappen > opnameregelingen: Alle schuifjes doen het, behalve de linkse ('opnameregeling') en volgens mij heb ik de meest linkse juist nodig.

In zowel Cool Edit als de Wave Studio van Soundblaster zie ik bij het opnemen ook geen golf/hakkel-lijn maar alleen een kaarsrechte horizontale lijn.

--------------

Kortom: Wat is er fout gedaan en wat zou ik eraan kunnen doen, buiten het opnieuw installeren van Soundblaster? Dat laatste doe ik pas als het echt niet anders kan (want volgens mij zitten er een hoop risico's aan en maak je daar snel fouten mee als je er niet vertrouwd mee bent. Als ik de eerste beelden van de cd-rom zo zag.)

Verwijderd

opnieuw installeren zou niet zo'n probleem moeten zijn met SB kaarten,. er staat altijd een Setup menutje op,. enigste wat ik zou proberen is je SB uninstallen bij configuratiescherm > software en dan de SB software verwijderen. EN natuurlijk bij systeem > hardware,. de drivers van je SB weghalen,.

opnieuw starten..

en vervolgens je SB cd erin doen en de instructies volgen,.....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 09:09 ]

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

En welke SoundBlaster heb je?

Want bij de installatieprocedure van zowel de SB AWE64 Value Edition en de SB Live! OEM 512 kun je niet zo veel fout doen behalve het niet laten installeren van randapplicaties die je niet nodig hebt om de SB te laten werken (zoals Creative WaveEdit en nog wat andere opname- en afspeelprogramma's).

Persoonlijk denk ik dat een herinstallatie geen kwaad kan, maar misschien dat iemand er hier anders over denkt?

Mocht je gaan herinstalleren, zorg er dan wel voor dat je eerst het oude spul verwijderd, zo mogelijk, via Configuratiescherm > Software :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn schijfje staat 'Creative SoundBlaster 16 Value Plug and Play', eigenlijk gemaakt voor Windows 95, uit 1997 afkomstig (we hebben een oude computer, vandaar.)

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

SB16? Het is wel een hele tijd terug dat ik die geinstalleerd heb. Wat waren precies de instellingen in setup waarvoor je terugdeisde? Ik kan me alleen voorstellen dat dat IRQ en DMA instellingen waren.

Stel dat dat het is, dan kun je waarschijnlijk gaan met de standaardinstellingen die de setup geeft.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag iets over het fenomeen 'DOS' staan in de eerste beelden van de cd-rom, en ik weet nog van vroeger dat ik daar absoluut niet mee overweg kon.

Ik heb het gevoel dat het herinstalleren van Soundblaster meer is dan zomaar soundblaster verwijderen en het programmaatje weer opnieuw erin zetten. Dat je bij een verkeerde handeling heel de computer ontregelt.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 15:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Er kan volgens mij weinig fout gaan hoor. Ik had ooit een SB Live Value, en die installeerde keurig onder Win98 de DOS en Windows drivers. Gewoon vanaf de meegeleverde CD. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Topicstarter
Edit: Ik heb hem inmiddels. Mijn request stond ook al ergens anders (des te meer kans dat iemand het juist antwoord zou weten), en nu lukt het weer. Het was iets met de mixer. Daar moest ik iets aanklikken. Een ding dat ik al zeker een half jaar of zo niet heb gebruikt, gek genoeg. :{

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 13:24 ]

Pagina: 1