[RH9] een paar finetune vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ok, het is allemaal werkend.

Na veel lezen, veel proberen en doorzetten ben ik 100% over naar Linux. Na 3 jaar gebruik te hebben gemaakt van windows, ben ik nu toe aan het linux tijdperk.

In het begin zag ik door de bomen het bos niet meer en ik heb ook geregeld met mijn muis gegooid en met mijn kop op de tafel geramd :D , maar alles werkt. En om eerlijk te zijn, 100x beter dan XP :)

Toch heb ik nog een paar kleine vraagjes.

Ik gebruik synaptic om mijn rpms te installeren ( lekker progje!!!!! vooral voor N00bs like me ) Heel af en toe sluit dit programma niet af :? Bijv deze morgen heb ik Xmule geupgrade, maar synaptic blijft open staan en reageerd niet. Hoe kan ik deze sluiten ( ctr-alt-del werkt niet :+ )

Ik ben er ook achter gekomen dat mijn beide harddisks gemount zijn, via systemstools en infocentrum zie ik ze allebei en er staat op beide data. Is het zo dat Linux de beide harddisken als 1 ziet , zeg maar totale ruimte ?

Ik heb Samba geinstalleerd, dat werkt ( was makkelijker dan in XP moet ik zeggen ), maar ik kan alleen via kongueror en dan smb:// ** naar de andere (windows ) machine. Kan dat ook via een andere manier ?

Karamba geinstalleerd. maar nu moet ik nog een leuk theme vinden, op kde.look.org staan er een paar, maar misschien heeft iemand een link naar een leuke site.

Bovenstaande vragen heb ik geprobeerd zelf te vinden, maar ik kom ze niet tegen
:'(

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Blue_White_Army schreef op 21 June 2003 @ 08:55:
Ik gebruik synaptic om mijn rpms te installeren ( lekker progje!!!!! vooral voor N00bs like me ) Heel af en toe sluit dit programma niet af :? Bijv deze morgen heb ik Xmule geupgrade, maar synaptic blijft open staan en reageerd niet. Hoe kan ik deze sluiten ( ctr-alt-del werkt niet :+ )
Ctrl-Alt-Esc en dan op het Synaptic-scherm klikken...is geen nette oplossing, maar je programma is weg :).
Ik ben er ook achter gekomen dat mijn beide harddisks gemount zijn, via systemstools en infocentrum zie ik ze allebei en er staat op beide data. Is het zo dat Linux de beide harddisken als 1 ziet , zeg maar totale ruimte ?
Nee, tenzij je in een RAID-configuratie draait (waarschijnlijk niet).
Ik heb Samba geinstalleerd, dat werkt ( was makkelijker dan in XP moet ik zeggen ), maar ik kan alleen via kongueror en dan smb:// ** naar de andere (windows ) machine. Kan dat ook via een andere manier ?
Je kunt die shares ook gewoon mounten en er met elk willekeurig programma overheen gaan (inclusief de console)...kijk eens naar smbmount en consorten :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
[quote]odysseus schreef op 21 June 2003 @ 09:01:
[...]

Nee, tenzij je in een RAID-configuratie draait (waarschijnlijk niet).

thx voor de tips.

betreffende de harddisks.

Als ik in infocentrum kijk dan zie ik beide harddisks, en als ik op eentje ga staan en dan rechter muisknop druk heb ik de keuze om hem te umounenten. er staat ook op beide data. Op HDB1 staat dat deze gemount is in /home , en HDA3 dat deze gemount is in /.

Kan ik nu in / ook mappen aanmaken zoals bijv. DIvx en dan van hdb1 naar hda3/divx kopieeren ?

( ik weet dat het N00b vragen zijn, maar ben een beetje onzeker over dit, als dit kan dan snap ik het B) )

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je moet gewoon af van het idee dat harde schijven (of eigenlijk beter: partities) losstaande dingen zijn. Je hebt gewoon een boomstructuur die begint bij '/' en daaronder zitten directories. Bij het mounten koppel je gewoon een schijf aan een directory, dus als je dan die directory binnengaat dan betreedt je de schijf. Als jij dus een bestand van /some/where verplaatst naar /home/some/where, dan gaat dat bestand van de ene naar de andere schijf. Daar hoef je je helemaal niet druk over te maken, het zit gewoon wat anders (en een berg handiger!) in elkaar dan onder Windows :). Daar heb je door de driveletters veel minder flexibiliteit - al is het tegenwoordig ook onder Windows mogelijk om te mounten, maar dat wordt niet echt actief ondersteund heb ik het idee :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Je kunt maken dat elke directory in een aparte partitie staat ja, maar dan moet je wel partitie's aanmaken eh. Je kunt ook --bind gebruiken bij de mount, of een symlink aanmaken naar een andere directory.
Vb:
/mnt/hda3
/
ik maak een directory in /mnt/hda3:
mkdir /mnt/hda3/divx
Ik symlink hem aan een directory in de root: /
ln -s /divx /mnt/hda3/divx
Je kunt hem ook hardlinken of zo, kijk daarvoor es naar man ln of info ln

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
[patrick@localhost patrick]$ su
Password:
[root@localhost patrick]# mkdir/hda3/divx
bash: mkdir/hda3/divx: No such file or directory
[root@localhost patrick]# mkdir/mnt/hda3/divx
bash: mkdir/mnt/hda3/divx: No such file or directory
[root@localhost patrick]# /
bash: /: is a directory
[root@localhost patrick]# /mnt/hda3
bash: /mnt/hda3: No such file or directory
[root@localhost patrick]# mkdir/dev/hda3/divx
bash: mkdir/dev/hda3/divx: No such file or directory
[root@localhost patrick]# en nu????

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 10:20
Misschien slim om een spatie tussen mkdir en / te doen? :P

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
[root@localhost patrick]# mkdir /hda3/divx
mkdir: cannot create directory `/hda3/divx': No such file or directory
[root@localhost patrick]# mdir /dev/hda3/divx
Can't open /dev/fd0: No such device or address
Cannot initialize 'A:'
[root@localhost patrick]# mkdir /mnt/hda3/divx
mkdir: cannot create directory `/mnt/hda3/divx': No such file or directory
[root@localhost patrick]#
root@localhost patrick]# cd
[root@localhost root]# cd /
[root@localhost /]# mdir /mnt/hda3/divx
Can't open /dev/fd0: No such device or address
Cannot initialize 'A:'
[root@localhost /]# mkdir /dev/hda3/divx
mkdir: cannot create directory `/dev/hda3/divx': Not a directory
[root@localhost /]#

Hell!!!!!! :'( ik ben een sukkel :D

Of je logged in als root, ga naar filebrowser en maak gewoon op de windows manier een dir aan 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door backupdevice op 21-06-2003 09:47 ]

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is vrij simpel: je kunt alleen subdirectories maken in een bestaande directory. Best logisch natuurlijk :). IK weet echter bijna zeker dat /mnt/hda3 niet bestaat, dus is het lastig om /mnt/hda3/divx aan te maken als directory :P. Je partitie mag dan wel de naam hda3 hebben, er is geen enkele noodzaak om de directory waaraan hij gekoppeld wordt ook zo te noemen. Als je daar veel divX-bestanden hebt staan dan zou ik hem 'divx' noemen, als het een Windows-partitie is dan kun je hem 'win' of 'windows' noemen...gewoon zelf kiezen :).

edit:

Overigens is 'mdir' een tool om op een DOS-achtige manier de bestanden op diskettes te bekijken...iets anders dus dan 'mkdir' :).

[ Voor 12% gewijzigd door odysseus op 21-06-2003 10:14 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
thx, maar zoals ik het hierboven gedaan heb ( inloggen root, filebrowser, naar / =hda3 is gemount in /, een dir maken, properties en rechten aan users geven ) is hetzelfde, toch? ( i.i.g kan ik van hdb1/emule/incoming naar hda3/divx kopieren )

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 21-06-2003 11:00 ]

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ja hoor, dat maakt niets uit :). Je noemt echter nog steeds 'hdb1/emule/incoming' en 'hda3/divx'...dat hoeft niet, want die directory heet waarschijnlijk gewoon '/divx' of '/home/emule/incoming'...het noemen van de partitie is volledig overbodig en bovendien verwarrend als iemand straks wel een directory heeft met de naam 'hda3' :). Onder Windows moet je wel steeds de driveletter noemen, maar omdat er onder Linux feitelijk maar een is ('/'), hoeft het niet...alles hangt onder /, net als onder Windows veel dingen onder C:\ hangen. Verschil is alleen dat er dus geen A: is, maar een subdirectory van /, bijvoorbeeld /floppy of /mnt/floppy.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Blue_White_Army schreef op 21 June 2003 @ 10:58:
thx, maar zoals ik het hierboven gedaan heb ( inloggen root, filebrowser, naar / =hda3 is gemount in /, een dir maken, properties en rechten aan users geven ) is hetzelfde, toch? ( i.i.g kan ik van hdb1/emule/incoming naar hda3/divx kopieren )
Denk er ook om dat je je schijven steeds opnieuw moet mounten als je overnieuw opstart. Je kunt dit ook automatisch laten gaan door het /etc/fstab tebewerken

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
nou, ik heb de pc al 10 x opnieuw opgestart, maar deze worden automatisch gemount.

I.i.g dank jullie wel voor de antwoorden! toppie!!!! ;)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Ik gaf maar een voorbeeld eh, zelf te editen ;)
Linux moet je niet herstarten. umount -a en mount -a helpt gewoon ;-)
en / kun je niet unmounten btw.
Wat wil je nu precies doen eigenlijk? Wil je dat /home/username/divx op hdb1 gemount wordt of zo.
hda3 is je root / (niet veranderen)
hdb1 is gewoon een lege disc of zo dan.
nu wil je op hdb1 je /home/blaat/divx zetten
dus maak je een directory: mkdir /home/blaat/divx (als je op tab duwt dan wordt het reeds bestaande automagisch aangevuld)
mount /dev/hdb1 /home/blaat/divx
dit zijn voorbeelden eh, de dingen veranderen zoals je zelf wilt

of wil je alle data die op hdb1 staat copieren naar hda3
dan doe je precies hetzelfde, dus hdb1 mounten:
mkdir /temphdb1
mount /dev/hdb1 /temphdb1
cp /temphdb1 /waarjehetwilt

Kijk iig naar de manpagina's van mount, cp, ln enz.

Of je kunt het allemaal ook in XWin-userland, maar dat vind ikzelf omslachtig en traag en moeilijk uit te leggen

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Neuh

Ik wou alleen ff een paar dingen bevestigd hebben :)

Thx

Pagina: 1