Toon posts:

Raid-0 configuratie voor videobewerking ???

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen voor videobewerking waarbij ik de bewerkte video van een digitale camera op dvd wil branden. Nu werd mij aangeraden om een RAID-0 configuratie te nemen en een MSI bord met firewire in combinatie met een MSI Geforce 4 kaart voor het aansluiten van 2 monitoren (middels een DVI-VGA converter):

- MSI K7N ILSR
- Athlon XP 2600
- MSI GF4 Ti4200 8x TDX
- 2 x 512 DDR400 pc3200
- 2 x 80Gb S-ATA Seagate
- 1 x 40Gb S-ATA Seagate (voor windows)
- Lite-on DVD 16x40
- Nec 1300 DVD brander

Mijn vragen zijn:
- is het slim om een RAID-0 configuratie te nemen en wat is het voordeel er precies van
- kan ik niet beter een aparte video-editing kaart erbij nemen zoals de Pinnacle Studio 8 DV

Greetz,

Martijn

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 22:33:
Hallo,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen voor videobewerking waarbij ik de bewerkte video van een digitale camera op dvd wil branden. Nu werd mij aangeraden om een RAID-0 configuratie te nemen en een MSI bord met firewire in combinatie met een MSI Geforce 4 kaart voor het aansluiten van 2 monitoren (middels een DVI-VGA converter):

- MSI K7N ILSR
- Athlon XP 2600
- MSI GF4 Ti4200 8x TDX
- 2 x 512 DDR400 pc3200
- 2 x 80Gb S-ATA Seagate
- 1 x 40Gb S-ATA Seagate (voor windows)
- Lite-on DVD 16x40
- Nec 1300 DVD brander

Mijn vragen zijn:
- is het slim om een RAID-0 configuratie te nemen en wat is het voordeel er precies van
Voordeel: bijna twee keer zo snelle (met twee disks) of ruim twee en een halve keer snelheid (met drie disks) schrijf- maar vooral ook leesperformance doordat de verschillende schijven parallel benaderd worden.

Mijn licht afwijkende mening verder:

- als je van plan bent Windows 2K/XP te draaien is het handiger je OS de RAID te laten regelen dan dat een controller BIOS dat doet. Veel flexibeler en niet trager (die controller laat de CPU ook maar werken :z )
- neem dan ook 2 of 3 schijven, stripe (RAID-0) 3/4 voor max performance, laat een deel 'normaal' voor OS + apps en maak tenslotte een klein stukje gemirrored (RAID-1) voor beveiliging van persoonlijke data. Dat kan dan allemaal met twee schijven- zie de Opslagmedia & IO controllers FAQ voor meer info, maar eigenlijk is gewoon de Disk Manager van Windows self-explanatory :)

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie dus dion_b en de FAQ van het juiste subforum :)

FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (17-06-2003)
Daarin vind je weer de RAID FAQ B)

Dit topic is gesloten.