DAT24 tapestreamer op adaptec 2904 - hoe zit het nou?

Pagina: 1
Acties:

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
In het kort komt het erop neer dat ik hier een DAT24 tapestreamer van HP heb staan die ik graag aan wil sluiten op mijn nog SCSI-loze systeem. Naspeurwerk op de site van HP leverde op dat deze tapestreamer een Ultra2 SCSI systeem is. De tapestreamer, die ik van het bedrijf waar ik werk kon overnemen, werd geleverd met een cent50 kabel naar een HD68 plug. Oorspronkelijk was de streamer bedoeld voor het maken van backups, en de server was uitgerust met een SCSI-2 kaartje van Adaptec waarop die plug aangesloten kon worden. Nu is dat kaartje kwijt (server zelf is al afgedankt) en ik moet dus zelf een kaartje opzoeken.

Geen probleem zou je zeggen. Dat viel een beetje tegen eigenlijk. Ik geef toe geen SCSI-kenner te zijn, maar overal staat andere informatie, en ik ben als de dood om straks het verkeerde kaartje te kopen.

Nu neem ik aan dat een SCSI-2 kaartje met een HD68 aansluiting een beetje boven mijn budget zit (max 100 euro). Een betere optie, zeker gezien snelheid me niet heel erg interesseert (als ie maar backups kan maken vind ik het ok), is een SCSI kaartje zoals de Adaptec 2904 van 70 euro waar ik zelf een kabel bij koop die van cent50 naar de aansluiting van dat kaartje converteert. En hier beginnen de problemen.

Op de site van Adaptec staat dat de 2904 komt met 1 externe connector. Als ik de 'product comparison' bekijk dan staat er enerzijds dat er een externe DB25-pin connector op zit, en anderzijds dat er een 'high density 50 female connector' opzit. Lijkt me nogal tegenstrijdig :). Het staat iig hier:
http://www.adaptec.co.uk/...fSCSI+Connections+for+PCs

Ik snap het dus niet helemaal meer. Welke is het nou? Meer belangrijk, en eigenlijk de kern van deze post, is of mijn aanpak wel de beste is. Ik zit nu al een week te zoeken op internet (scsischool, got, de faq hier, enz), en ik kan het niet helder genoeg krijgen. In de hoop dat het geen ultiem simpele vraag is en ik ontiechelijk op mijn bek ga met deze post ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 16:12
Ja, de 2904 kan op een DDS3 (DAT24) drive.

De 2904 heeft een 50polige plug, net als je tapeding (een soort brede IDE plug).

Ik heb namelijk hetzelfde kaartje bij mn broertje in, voor z'n cd fikkert
Extern zit er een andere plug op: die DB25-pin is geloof ik de 2906, maar die is niet officieel in NL verkrijgbaar. Maar voor jouw zal 't je een zorg zijn wat voor externe plug ie heeft ;)

Ik weet alleen even niet of die 2904 snel genoeg is voor de DDS3 drive: Uit mn hooft moet zo'n DDS3 20mb hebben, terwijl die 2904 maar 10 doet.

En je bent niet gebonden aan die adaptecs hoor, een Tekram ding doet 't minstens zo goed, en is een stuk goedkoper.

pricewatch: Tekram DC-315U (Ultra SCSI, 1x50p)

Die had ik in een ouwe kast tbv de scanner ooit. Nooit problemen mee gehad.

Edit: stuk goedkoper valt mee: die 2904 is inmiddels aardig gezakt in prijs
Edit 2: Ik heb hier trouwens nog een 2940 UW liggen (ligt hier in de rommeldoos) dus zie profile mocht je interesse hebben)

[ Voor 16% gewijzigd door DJSmiley op 20-06-2003 22:34 ]

• Christiaan
DJSmiley schreef op 20 juni 2003 @ 22:31:
Ja, de 2904 kan op een DDS3 (DAT24) drive.

De 2904 heeft een 50polige plug, net als je tapeding (een soort brede IDE plug).
Bedankt voor je reply. De tapestreamer zelf heeft een cent50 plug. Het is een speciale variant van de DAT24 serie die, om de een of andere reden, toch maar met een oudere plug is uitgerust dan de rest uit de serie. Maakt niet zoveel uit, maar vereist wel de extra aanschaf van een conversie-kabel. Moet dan maar :)

Ik kan me er gigantisch aan ergeren als fabrikanten de informatie op de eigen site zo neerzetten dat het totaal niet duidelijk is wat er nu eigenlijk inzit - helemaal als er conflicterende informatie staat.

Laat de 2de hands maar liggen overigens, ik koop sowieso een nieuwe (ik koop hem via kantoor). Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.

• DJSmiley
  • Laatst online: 20-03 16:12
ChristiaanVerwijs schreef op 20 June 2003 @ 23:06:
[...]

Bedankt voor je reply. De tapestreamer zelf heeft een cent50 plug. Het is een speciale variant van de DAT24 serie die, om de een of andere reden, toch maar met een oudere plug is uitgerust dan de rest uit de serie. Maakt niet zoveel uit, maar vereist wel de extra aanschaf van een conversie-kabel. Moet dan maar :)

Ik kan me er gigantisch aan ergeren als fabrikanten de informatie op de eigen site zo neerzetten dat het totaal niet duidelijk is wat er nu eigenlijk inzit - helemaal als er conflicterende informatie staat.

Laat de 2de hands maar liggen overigens, ik koop sowieso een nieuwe (ik koop hem via kantoor). Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.
Ow, je hebt het over een EXTERNE drive? (ivm die centronics plug)

Naja, zolang je controller maar voldoet (zoals de hierboven genoemde kaartjes) moet je die kabel maar als minder-relevant bekijken. Je moet 'm uiteindelijk wel hebben, maar wat scsi betreft: Vrijwel overal is een kabeltje voor ;)

www.intronics.nl
da's een groothandel in kabels, en die hebben enorm veel kabels.

• Christiaan
DJSmiley schreef op 20 June 2003 @ 23:21:
Ow, je hebt het over een EXTERNE drive? (ivm die centronics plug)

Naja, zolang je controller maar voldoet (zoals de hierboven genoemde kaartjes) moet je die kabel maar als minder-relevant bekijken. Je moet 'm uiteindelijk wel hebben, maar wat scsi betreft: Vrijwel overal is een kabeltje voor ;)

www.intronics.nl
da's een groothandel in kabels, en die hebben enorm veel kabels.
Niet onbelangrijk detail dat ik niet expliciet vermeld had. Maaruh; je antwoord komt natuurlijk voort uit je aanname dat ik het had over een interne streamer. Je weet zeker dat de externe uitgang een 50-polige plug is? Op scsischool staat namelijk ook dat 290x serie 25 polige uitgangen heeft (alhoewel de 2904 niet expliciet vermeld staat - dus dat is mogelijk de uitzondering voor europa waar je het over hebt):
http://www.scsischool.com/externalscsicable.htm

Zo ja, dan schaf ik meteen dat kaartje en een SCSI-II HPD50M/C50M kabel aan. Moet voldoende zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Christiaan op 21-06-2003 00:07 ]

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 21-03 20:34
De 2904 is een uitgeklede 2940 geloof ik, eigenlijk was ie speciaal gemaakt voor SCSI taperstreamers en SCSI cd-roms (en writers)
Intended for the European market, this PCI-to-Fast SCSI-2 adapter delivers data rates of up to 10 MB per second. Provides an internal 50-pin connector and an external 50-pin high-density connector, allowing for the connection of up to seven SCSI devices
jouw kabel zou de goeie moeten zijn

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Ik zou toch 2 x nadenken over de rommeldoos-2940UW. Da's echt een perfecte scsi-controller. Die heeft wel een HD68-externe connector (als ik mij niet vergis) en zowel een 68-polige als een 50-polige interne connector.
Maar uiteraard is het vrijwel altijd mogelijk om externe scsi-apparaten ook intern te gebruiken door de behuizing eraf te schroeven. (mijn hand in het vuur dat dat ding intern is uitgerust met een 50-aderig flatcabletje van 2 x 5 cm). Dan kan je volstaan met een veel goedkopere 50-aderige flatcable.

[ Voor 12% gewijzigd door Witte op 21-06-2003 10:00 ]

Houdoe

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb je geen foto van de aansluitingen ?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:05
Je zegt nu doodleuk: een 68pins controller is mij te duur, ik neem liever een Fast-SCSI controller met 50 pins en ik neem een nieuwe kabel erbij.

Weet je wat die kabels kosten? iig meer dan het verschil tussen een 68 pins SCSI kaartje en een 50pins SCSI kaartje :P

Overigens voldoet elk merk: in een HP Netserver hangt dat ding aan een LSI 896 controller (interne tapestreamer overigens)

• Christiaan
Witte schreef op 21 June 2003 @ 09:58:
Ik zou toch 2 x nadenken over de rommeldoos-2940UW. Da's echt een perfecte scsi-controller. Die heeft wel een HD68-externe connector (als ik mij niet vergis) en zowel een 68-polige als een 50-polige interne connector.
Maar uiteraard is het vrijwel altijd mogelijk om externe scsi-apparaten ook intern te gebruiken door de behuizing eraf te schroeven. (mijn hand in het vuur dat dat ding intern is uitgerust met een 50-aderig flatcabletje van 2 x 5 cm). Dan kan je volstaan met een veel goedkopere 50-aderige flatcable.
Heh. Ik kan geen tweedehandsspullen aanschaffen via een bedrijf :) Bovendien is de tapestreamer loodzwaar, en kan echt niet intern gebruikt worden. Dat wil ik bovendien ook niet. Kabel en kaart samen kosten 55 euro, en dat is een schappelijke prijs om een backup-systeem van 24GB aan de praat te krijgen :)
Pagina: 1