Redhat 9 - root wel ttf fonts, user niet

Pagina: 1
Acties:

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:08
Eergisteren me stoute schoenen aangetrokken en Redhat 9 naast mijn win XP gezet. Tot nu toe weinig echte problemen. Alles lost zict vanzelf op, mp3 support (bekend probleem) verholpen door de rpm's van xmms.org te installeren. Alleen die fonts!!!!
Goed B) hier het verhaal:

Heb eerst half GoT afgezocht via de search optie en ben door middel van google (ja hij werkt nog steeds ook al schijnt ie vol te zijn :P ) op een howto terecht gekomen http://linux.org.mt/article/ttfonts Perfecte howto want als root zijnde heb ik al me winxp fonts, MAAR als user zijnde moet ik nog steeds voldoen met die brakke fonts. Echt ik snap er geen zak van... als root heb ik de mooie ms sans en sans serif. Start ik op als user zijnde dan niks :(

De howto moet geschieden als root zijnde, logisch gezien de rechten. Als ik als user inlog en via su in de terminal dan het commando chkfontpatch* aangeef kent ie de bash niet. su - in de terminal geeft aan dat ik al het pad heb aangemaakt. In het bestand /etc/X11/xfs/config staat onder "catalogue' wel het pad naar de nieuwe ttf fonts.

Argh ik kom er niet meer uit... iemand wel een idee hoe dit op te lossen.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Opties:
- je fonts staan in een persoonlijke directory van root
- je fonts staan wel in een 'openbare' directory, maar die is voor je usert niet leesbaar (of utvoerbaar, maar dan gaat het echt alleen om de dir, niet om de bestanden erin)

Even uitzoeken dus. Dat 'ie een commando niet kent, is heel goed mogelijk. Standaard worden voor een gewone user alleen /bin en /usr/bin (en misschien /usr/local/bin, kweenie of redhat dat standaard doet) doorzocht naar het door jou ingetypte commando. Die fontcommando's staan (dacht ik) ergens als /usr/X11R6/bin dus moet je als user het hele pad naar dat commando even invoeren en het dan nog eens proberen.
kent ie de bash niet. su - in de terminal geeft aan dat ik al het pad heb aangemaakt. In het bestand /etc/X11/xfs/config staat onder "catalogue' wel het pad naar de nieuwe ttf fonts.
Daar kan ik verder geen touw aan vastknopen. Verklaart u nader.

het is 'user zijnde' of 'als user', niet 'als user zijnde' ;)

• Miki
wzzrd schreef op 20 June 2003 @ 21:25:
Opties:
- je fonts staan in een persoonlijke directory van root
- je fonts staan wel in een 'openbare' directory, maar die is voor je usert niet leesbaar (of utvoerbaar, maar dan gaat het echt alleen om de dir, niet om de bestanden erin)

Even uitzoeken dus. Dat 'ie een commando niet kent, is heel goed mogelijk. Standaard worden voor een gewone user alleen /bin en /usr/bin (en misschien /usr/local/bin, kweenie of redhat dat standaard doet) doorzocht naar het door jou ingetypte commando. Die fontcommando's staan (dacht ik) ergens als /usr/X11R6/bin dus moet je als user het hele pad naar dat commando even invoeren en het dan nog eens proberen.
[...]

Daar kan ik verder geen touw aan vastknopen. Verklaart u nader.

<bitchmode>het is 'user zijnde' of 'als user', niet 'als user zijnde' ;) </bitchmode>
Precies wat ik bedoel: Als ik als user (geen root) inlog en dan su in de terminal gebruik en dan de howto gebruik kent ie het commando chkfontpath** niet. Gebruik ik in de terminal su - dan geeft ie aan dat het pad naar de fonts als is gemaakt.

• Miki
Yes heb al!... Nou ja... heb Xiamian desktop 2 erop gegooid. Echt al mijn problemen zijn opgelost met fonts. Heb niks lopen prutsen gewoon Redcarpet het werk laten doen en ik heb er een geweldige desktop voor terug gekregen.

Tip! Voor alle linux noobs en mensen met weinig ervaring: Installeer Ximian desktop 2 met redcapet te vinden op www.ximian.com. Iets beters bestaat volgens mij niet, zelfs windows XP ziet er minder uit vergeleken met ximian desktop!

*Ps hij kan dus op slot.

Verwijderd

http://corefonts.sourceforge.net/

Hier kun je een rpm-buildscript downloaden en een rpm maken van de MS fonts. Als je deze installeert werkt alles OK, ook als user en heb je XD2 niet nodig, hoewel XD2 wel erg mooi is!