De flitsende doodstrijd van de sterren

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik weet niet wie van jullie allemaal een deel van de zaterdageditie van de volkskrant al op vrijdagavond krijgen? Ik wel dus, waaronder ook het wetenschapkatern.

Op pagina 7w van dit katern staat dus het artikel wat ik in de titel heb genoemd, het artikel zelf vond ik tegenvallen, al helemaal gezien het feit dat ik eerst de foto's daarbij heb gezien.

Over die foto's wil ik het dus gaan hebben, nu heb ik geen scanner, dus zal het moeilijk gaan om die foto's te laten zien, daarom vraag ik ook of iemand die dat deel van de volkskrant al heeft of hij het in wil scannen en in dit topic te plaatsen.

In het artikel wordt dus gezegd dat op dit moment niet bekend is wat er precies gebeurt omdat het allemaal in een tijdsbestek van enkele seconden gebeurt, en ze nog niet de kans hebben gehad dit zo grondig te bestuderen. Het gaat zoals de titel al vermoed dus over de dood van een ster. Ik zou graag samen met jullie nadenken over wat er daar nu precies gebeurt. Ikzelf ben niet ervaren in dit soort dingen, maar ik vind het wel leuk om er over na te denken, en er van te leren.

Ik zal de foto's even beschrijven:

foto1:

je ziet een supernova, en ongeveer 3,5x zijn eigen doorsnede boven hem ligt iets wat volgens mij een zwart gat is (mede omdat het daar zo zwart is).

foto2:

Je ziet vervolgens de ster om het zwarte gat heen draaien, je ziet hem met een staart omdat het met zo'n ongelooflijke snelheid gebeurt dat het nauwlijks te volgen zou moeten zijn.

foto3+4:

Je ziet de ster telkens dichter bij het zwarte gat komen (ook dit was een reden dat ik dacht dat het een zwart gat was)

foto's 5 t/m 7:

je ziet 2 stralen uit het middelpunt van het zwarte gat komen die erg veel licht geven(volgens de krant gasuitstoten die bijna de snelheid van het licht bereiken). Ook het zwarte gat zelf geeft licht. Rechtsonder bij foto 5 is volgens mij nog de supernova te zien, bij de foto's 6 en 7 is de supernova opgeslokt door het licht.

foto8:

Bijna compleet wit, de explosie dus.

Wat ik dus denk is dat de supernova naar het zwarte gat toe wordt getrokken, en daar zijn dood tegenkomt. De vraag is nu, heeft de supernova zelf dat zwarte gat gecreeerd? of is dit een toevalswaarneming zoals die sporadisch voorkomt? Wat is het licht dat uit dat zwarte gat komt (als het er ook echt 1 is..)

Nogmaals zou ik het ontzettend fijn vinden als iemand de foto's kan posten. Dit is me eerste topic in dit deelforum, dus het zal misschien niet al te goed zijn. Alles komt uit de volkskrant van zaterdag 21 juni)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Blijkbaar heeft dat zwarte gat een tijdsverschuiving gegenereerd :)

Is dat licht niet straling wat vrijkomt
(trouwens wel raar als zelfs licht wordt afgebogen dat er toch nog wat kan ontsnappen)

Verwijderd

MagicTempest schreef op 20 June 2003 @ 20:15:
In het artikel wordt dus gezegd dat op dit moment niet bekend is wat er precies gebeurt omdat het allemaal in een tijdsbestek van enkele seconden gebeurt...
Dat denk ik niet, dat soort dingen duren eerder duizenden jaren dan seconden(denk maar zo, een millenia is een galactische seconde;) )
Ik zal de foto's even beschrijven:

foto1:

je ziet een supernova, en ongeveer 3,5x zijn eigen doorsnede boven hem ligt iets wat volgens mij een zwart gat is (mede omdat het daar zo zwart is).
"Omdat het daar zo zwart is" vind ik toch niet echt een juiste argumentatie om te veronderstellen dat dat een zwart gat zou zijn :P , bedenk wel, een zwart gat zie je niet!
foto2:

Je ziet vervolgens de ster om het zwarte gat heen draaien, je ziet hem met een staart omdat het met zo'n ongelooflijke snelheid gebeurt dat het nauwlijks te volgen zou moeten zijn.
Zoals gezegd lijkt me dit onwaarschijnlijk, de processen gaan niet zo snel :P
foto3+4:

Je ziet de ster telkens dichter bij het zwarte gat komen (ook dit was een reden dat ik dacht dat het een zwart gat was)

foto's 5 t/m 7:

je ziet 2 stralen uit het middelpunt van het zwarte gat komen die erg veel licht geven(volgens de krant gasuitstoten die bijna de snelheid van het licht bereiken). Ook het zwarte gat zelf geeft licht. Rechtsonder bij foto 5 is volgens mij nog de supernova te zien, bij de foto's 6 en 7 is de supernova opgeslokt door het licht.
Een zwart gat dat licht geeft?!? Dat zou dan een wit gat moeten zijn en die zijn onmogelijk in ons heelal :P
foto8:

Bijna compleet wit, de explosie dus.

Wat ik dus denk is dat de supernova naar het zwarte gat toe wordt getrokken, en daar zijn dood tegenkomt. De vraag is nu, heeft de supernova zelf dat zwarte gat gecreeerd? of is dit een toevalswaarneming zoals die sporadisch voorkomt? Wat is het licht dat uit dat zwarte gat komt (als het er ook echt 1 is..)
Die supernova heeft dat gat niet zelf veroorzaakt, dat is veroorzaakt door een andere ster waarvan de kern totaal is ingestort en een zwart gat is geworden. Dit is zeer zeker geen sporadische waarneming! Dit zie je overal in het melkwegstelsel terug. Wat jij als licht ziet zal waarschijnlijk de welbekende 'jetstreams' zijn, dit zijn deeltjesstromen die uitgespuugd worden door het zwart gat.
Nogmaals zou ik het ontzettend fijn vinden als iemand de foto's kan posten. Dit is me eerste topic in dit deelforum, dus het zal misschien niet al te goed zijn. Alles komt uit de volkskrant van zaterdag 21 juni)
We are here for that kind of questions! :P Maar ik raad je ook aan om de search functie eens te gebruiken, dit soort vragen zijn al heeeeeeeel vaak gesteld ;)

Verwijderd

MagicTempest schreef op 20 juni 2003 @ 20:15:
Dat zal geen supernova zijn; een supernova is de explosieve dood ve ster, niet een bepaald type ster.
Het is dus idd niet een supernova maar een ster.

Ik denk dat het een ster is die in/op een zwart gat of een neutronenster valt, en het dus niet een supernova is. Het eindresultaat lijkt wel veel op een supernova: het einde vh bestaan ve ster en een explosie waarbij veel energie/straling vrij komt.

Als een ster wordt 'opgeslokt' door een zwart gat (of neutronenster) dan kan dat gaan zoals je beschrijft. Maar het zwarte gat zelf geeft geen licht; dat licht (en andere E-M straling) wordt uitgestaalt door materie net buiten de zgn "waarnemingshorizon" vh zwarte gat, net voor het moment waarop de materie daadwerkelijk opgeslokt zou worden.
De krachten zijn daar zo dat die materie zo wordt verhit en samengedrukt dat het electrisch geladen wordt en veel energie gaat uitzenden. Die straling kan wel ontsnappen omdat die afkomstig is uit het gebied net buiten het eigenlijke zwarte gat.

Verder kan er rond een zwart gat een sterk magnetisch veld zijn waardoor die straling en een deel vd invallende materie (electrisch geladen) gebundeld wordt langs de polen vh zwarte gat. Zo ontstaan die "jets" (stralen/bundels).

Bij een supernova onstaat een zwarte gat als gevolg van een grote explosie; de explosie zelf ontstaat door instabiliteit vd ster.
Daarnaast is er nog de zgn "hypernova", waarbij eerst in de kern ve zeer zware ster een zwart gat ontstaat, waar de rest vd ster dan in/op valt. Dat geeft de meest energieke explosie sinds de big bang en is een bron van zgn Gamma Ray Bursts.

Op de site vd Hubble ruimtetelescoop staan veel fotos en uitleg:
http://hubblesite.org/newscenter/archive/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 14:26:
[...]

Dat denk ik niet, dat soort dingen duren eerder duizenden jaren dan seconden(denk maar zo, een millenia is een galactische seconde;) )
het 'naar binnen spiralen vd baan ve ster rond een zwart gat' duurt idd vrij lang naar menselik begrippen.

maar de eigenlijk 'inslag' ve ster op een zwart, waarbij zoveel energie in korte tijd vrijkomt, dat duurt kort en daar weet men idd nog niet veel van omdat het lastig is om waar te nemen (oa omdat het zo snel gaat).

• MagicTempest
In het artikel vertelden ze dus dat het om een supernova ging en dat dit in 1 seconde gebeurd, om die reden ging ik er vanuit dat alle 8 de foto's binnen enkele seconden genomen waren.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57
wat ik mij even afvraag > hoe zit dat nou met zo een zwart gat, zit daar nog een voor en achterkant aan, waar blijft al die materie die aangetrokken word, en zit er zo een ding in de buurt van de aarde??

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 14:26:
[...]

[...]

"Omdat het daar zo zwart is" vind ik toch niet echt een juiste argumentatie om te veronderstellen dat dat een zwart gat zou zijn :P , bedenk wel, een zwart gat zie je niet!

[...]

Zoals gezegd lijkt me dit onwaarschijnlijk, de processen gaan niet zo snel :P

[...]

Een zwart gat dat licht geeft?!? Dat zou dan een wit gat moeten zijn en die zijn onmogelijk in ons heelal :P
Op komoligische schaal stelt zelfs 1000 jaar nix voor sterren leven 10 tot 1000 Miljoen jaar.

Zwarte gaten kun je wel degelijk waarnemen...

Zwarte gaten geven zeker licht af, voornamelijk gammastraling door het steeds heter wordende en accellererende materiaal dat om hen heen hangt...
MR_WAZOO schreef op 22 June 2003 @ 23:11:
wat ik mij even afvraag > hoe zit dat nou met zo een zwart gat, zit daar nog een voor en achterkant aan, waar blijft al die materie die aangetrokken word, en zit er zo een ding in de buurt van de aarde??
Neej d'r zit er geen "in de buurt van" de aarde, afhangelijk wat je de buurt vindt, ik denk neit dat je binnen een straal van een paar honder lichtjaar gaten zult vinden, dus we zijn betrekkelijk veilig ;)

Een zwart gat is gewoon een bolvormig object met een dichtheid nagenoeg oneindig, daardoor is et zwaartekrachts effect zo groot dat het alles aantrekt, materie, licht en ruimte. Daar door kun je hem niet direct zien en lijtk het alsof vanalles verwijnt in een zwart gat. Eigenlijk word het gewoon met gigantische zwaarte kracht naar het zwartegat getrokken en neit kan ontsnappen. Op een gegeven moment word die bol dus steeds groter en gaat harder trekken etc een soort vicieuze cirkel..

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• MagicTempest
Ik hoorde dat ze een zwart gat op 20 lichtjaar hier vandaan hadden waargenomen, maar ik heb daar geen bronvermelding meer van, dus ik kan het niet zeker zeggen.

Pagina: 1