Toon posts:

[JAVA] alert in java ipv in javascript

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er in de programmeertaal ook zoiets als alert? Of bestaat dat enkel in javascript?

Ik ben namelijk een java-applicatie aan het brouwen, en toen dacht ik dat het wel aardig was om bij een bepaalde menukeuze een schermpje te laten op poppen met een melding.

Nu heb ik wel eens gezien dat je in JavaScript daar alert voor kunt gebruiken, maar zit er in de javataal zelf ook zoiets makkelijks? Ik heb door de api lopen wroeten, maar kon niet zo snel iets vinden.

Ik heb ook rondgezocht, en met Dialog geprobeerd, maar dat deed niets (ik weet ook niet of dat daar wel voor bedoeld is). Ik kan wel een Frame aanmaken, maar dan kan ik er niet snel een zinnetje op zetten (of ik moet alleen de titelbalk laten zien, want dat kan wel, maar dat staat ook niet echt mooi). Dan moet ik er eigenlijk weer een hele klasse van maken met een OK en CANCEL knop (of iig het kruisje werkend te maken), en om de tekst er op te krijgen. Een beetje veel werk voor een enkel zinnetje, of twee zinnetjes met info te laten zien.

Moet dat zo ingewikkeld, is er niet gewoon niet net zoiets als alert beschikbaar in de Javataal?

Ik gebruik overigens een oude jdk1.1.8 zonder swing (klaag daar maar over bij mijn school, ik kan er nu weinig aan doen). De api heb ik hier voor me (offlline opgeslagen natuurlijk ;) ), maar ik weet dus niet waar ik moet zoeken.

En zoals je wellicht al door had, ik ben nog niet zo heeeel bekend met java:)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Ja, zoek eens op MessageBox ofzo.

https://fgheysels.github.io/

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Daar is, dacht ik, de java.awt.Dialog voor :)

Echter moet je wel zelf de knopjes erop maken enzo, dus zelf een OK en Cancel knop met zelf gedefinieerde acties.
Meer flexibel, maar dus ook wat meer werk. Het makkelijkste kan je zoiets met een GUI-bouwer doen denk ik, als je er geen ervaring mee hebt verder :)
whoami schreef op 20 June 2003 @ 19:23:
Zit iig niet in de standaard Java api, dus dat zal dan wel een "eigen klasse" zijn van het een of ander.

[ Voor 28% gewijzigd door ACM op 20-06-2003 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 20 June 2003 @ 19:23:
hmm, waarom kom ik niet op die overduidelijke termen :) ik ga zoeken

edit:
dus toch zelf knopjes maken enzo. Mwa, die knopjes hoeven er in feite niet eens op, als het kruisje maar werkt. Maargoed, dan focus ik me even verder op die dialog.

Overigens lukt het me wel om een schermpje in elkaar te coden, maar ik vroeg me af of het niet makkelijker kon.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 19:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 19:26:
[...]
Overigens lukt het me wel om een schermpje in elkaar te coden, maar ik vroeg me af of het niet makkelijker kon.
Das een mooie vraag, maar je programmeert in Java en daar is alles een beetje lastiger dan normaal. Maar het handigste is als je meerder van die dingen moet hebben zelf even een alert-class te schrijven en op basis daarvan uitbreidingen te schrijven.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 19:37:
maar je programmeert in Java en daar is alles een beetje lastiger dan normaal.
Lastiger dan normaal?
Wat is normaal? :) De javascript oplossing zeer zeker niet, die is weer veel makkelijker dan normaal lijkt me.
Maar het handigste is als je meerder van die dingen moet hebben zelf even een alert-class te schrijven en op basis daarvan uitbreidingen te schrijven.
Of een alert-class die een callback object meekrijgt voor bepaalde handelingen. 't Is maar net wat makkelijker is :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er maar een apparte Frameklasse van gemaakt:
Nu heb ik dus in de Guiklasse met het menuutje:
Java:
1
2
3
4
5
6
if( e.getSource() == info ) {               
                Info info = new Info();
                info.setSize( 150, 100);
                info.setTitle( "Informatie" );
                info.show();
            }

En dan een klasse info waar dit in staat:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;

public class Info extends Frame {
    private String info1, info2;

public Info(){
        addWindowListener( new VensterHandler() );
        //setBackground( Color.blue );

info1 = "Gemaakt door:";
        info2 = "Wanja Krah";
    }
    public void paint( Graphics g ){
        g.drawString( "" + info1, 20, 50 );
        g.drawString( "" + info2, 20, 80 );
    }

private class VensterHandler extends WindowAdapter {
        public void windowClosing( WindowEvent e ) {
            hide();
        }
    }
}

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 19:55 ]

Verwijderd

ACM schreef op 20 June 2003 @ 19:41:
[...]

Lastiger dan normaal?
Wat is normaal? :) De javascript oplossing zeer zeker niet, die is weer veel makkelijker dan normaal lijkt me.
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat je in Java soms door al die verschillende classes door de bomen het bos niet meer ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2003 @ 19:55:
[...]

Ik bedoelde hiermee te zeggen dat je in Java soms door al die verschillende classes door de bomen het bos niet meer ziet.
En daarvoor ben ik nu weer afgeweken van mijn klassendiagram :)

Verwijderd

Topicstarter
Kun je overigens zo'n schermpje nog positioneren. Het zou namelijk mooier staan als dat infoframpje wat meer in het midden komt te staan in plaats van in de linker boven hoek.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja, dat kan. Waarschijnlijk met de setLocation die ie overerft van de java.awt.Component?

[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 20-06-2003 21:00 ]

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Als je swing gebruikt: kijk eens naar JOptionPane.

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 20 June 2003 @ 21:00:
Ja, dat kan. Waarschijnlijk met de setLocation die ie overerft van de java.awt.Component?
Ow stom, bij component natuurlijk al, ik zat alleen de methoden van Frame te bekijken.

Eneh.. nee, swing heb ik niet. Doen ze bij ons aan school niet aan. Mocht ik de applicatie ruim voor de deadline afkrijgen, ga ik nog kijken of het leuk is om een swingversie te maken, maar waarschijnlijk gaan we die deadline nooit halen, en dan ga ik op vakantie ;)

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 15:21
Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 19:55:
[...]

Dan schrijf je toch gelijk goed commentaar bij je project???

En anders gebruik je toch een tool als togheter, dan is het wel moeilijk om het overzicht kwijt te raken. (als je UML snapt dan. (Niet dat dat lastig is.))

(edit:typos)

[ Voor 3% gewijzigd door MachoM op 21-06-2003 12:52 ]

Pagina: 1