[Kabel] Wat is er met hem aan de hand

Pagina: 1
Acties:

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik en een vriend hebben de hele middag een verbinding tussen pc en router proberen te krijgen. De router: Een E-tech modem-router met 4 port switch.
Nu hebben we een 100 m rol kabel gekocht cat5e: info
Deze kabel dient om van de router (die zowel straight als crossed automatisch detecteerd) naar de pc te gaan, zo'n 20 meter hebben we doorgetrokken. Nu hebben we dus eerst met rj45 stekkertje en tang straight kabel gemaakt, dus kleur op 1 bij rj45 aan de ene kant is kleur op 1 bij rj45 aan de andere kant etc.
Nu hebben we ook een lantester, en hebben hem doorgemeten, alle draadjes deden het (alle ledjes deden het aan beide kanten) en 1 was 1 , 2 was 2, .... , 8 was 8. Erin pluggen, en in winxp zien we dat hij verbinding heeft, omdat het kruisje rechts onder weggaat. Het lampje op de router van link brand, het lampje vna de onboard nvidia lan doet het ook. Maar nu krijgen we op geen enkele manier verbinding met de router (packets verzenden), kan niet inloggen etc, geen ping, en ook geen ip toegewezen en static ip werkt ook niet, kortom, ik weet zeker dat het niet aand e pc settings ligt, omdat, als we de pc aansluiten met de bijgeleverde crossedcable van de router, doetie het meteen.
Dan maar crossed leggen dachten we, dus 2 connectertjes eraf geknipt en nieuwe eraan gezet met code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rj45   rj45
1    -    3
2    -    6
3    -    1
4    -    4
5    -    5
6    -    2
7    -    7
8    -    8

Weer zelfde gedoe.. lantester geeft ook deze code aan, van gewoon crossover dus. Het laatste wat ik wilde proberen was de selfmade kabel maken zoals de bijgeleverde crossover, die 4 draadjes bevat, dus geen 8, en we hebben tussendoor draadje 4,5,7 en 8 doorgeknipt.
Het lantestapparaatje gaf EXACT de zelfde volgorde als de bijgeleverde crosscable uit de fabriek. Weer geen packets terug van de router in status van de verbinding. Wij zijn nu zowat gek geworden en kunen het volgende uitsluiten:
Pc-settings
kabelbreuk ( want alle ledjes van lantester deden het)

Het enige wat we nog niet geprobeerd hebben is de kleurcode exact hetzelfde te maken.. maar dat moet toch niet uit maken, zolang de volgorde van de draadjes maar het zelfde is :?
Iemand een idee.. of ist een verkeerde kabel die we gekocht hebben ? (lanadapter in pc is btw 100 mbit, router ook)

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 20-06-2003 19:15 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Probeer je feitelijk die hele rol lengte te gebruiken? Dus een kabel van 100M lang, en dan waarschijnlijk ook nog feitelijk opgerold? Dan klopt het wel, dan werkt het niet, waarschijnlijk zou het in dat geval wel lukken als je die 100M ook even echt helemaal uitspreidt, op dit moment heeft hij in dat geval teveel storing met zichzelf... Probeer je het met een kortere kabel die wel gewoon netjes uitgerold is weet ik het helaas niet...

Verwijderd

100meter??

Volgensmij gaat het maar tot iets van 70 meter,daarna meot er een versterker tusen

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 20 June 2003 @ 19:00:
Probeer je feitelijk die hele rol lengte te gebruiken? Dus een kabel van 100M lang, en dan waarschijnlijk ook nog feitelijk opgerold? Dan klopt het wel, dan werkt het niet, waarschijnlijk zou het in dat geval wel lukken als je die 100M ook even echt helemaal uitspreidt, op dit moment heeft hij in dat geval teveel storing met zichzelf... Probeer je het met een kortere kabel die wel gewoon netjes uitgerold is weet ik het helaas niet...
lees ;) 20 meter doorgetrokken, dus niet opgerold :) en het gaat dus om een kabelstuk van 20 meter !

[ Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 20-06-2003 19:02 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Tutti-frutti schreef op 20 juni 2003 @ 18:56:
Het enige wat we nog niet geprobeerd hebben is de kleurcode exact hetzelfde te maken.. maar dat moet toch niet uit maken, zolang de volgorde van de draadjes maar het zelfde is :?
maak maar eens een kabel zoals hier in de faq staat aangegeven.
grote kans dat het dan gewoon wel werkt.

1-2
3-6
4-5
7-8

even is hier gekleurd
oneven is gekleurd/wit

voorbeeldje uit de faq
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif

[ Voor 20% gewijzigd door job op 20-06-2003 19:05 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
damster schreef op 20 June 2003 @ 19:02:
[...]

maak maar eens een kabel zoals hier in de faq staat aangegeven.
grote kans dat het dan gewoon wel werkt.

1-2
3-6
5-4
7-8

even is hier gekleurd
oneven is gekleurd/wit
maakt kleurcode ook uit dan ? loopt toch zowel door gekleurd en gestreept zelfde materiaal ?

maaruh, we hebben dus dit, met andere kleurtjes Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_cross.gif

wat je precies met
1-2
3-6
5-4
7-8
bedoelt snap ik niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 20-06-2003 19:06 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 21:47
Als je verbinding hebt (waar winxp niet zoveel eisen aan stelt hoor) Lijkt het mij stug dat het aan je kabel ligt. Weet je zeker dat je netwerkkaart goed is? Welk type is het?

En misschien moet je die router ff in en uit schakelen, ik heb dat na 4 maanden draaien ook wel eens gehad dat ik niet meer kon inloggen. rebooten deed het em.

Is het trouwens zo'n rechthoekige blauwe met usb aansluiting, 4 utp aansluitingen en 1 line in? Da's de mijne namelijk :9

edit:
heb je alle kleurtjes dubbelchecked? En je werkgroep etc. goed ingesteld?

[ Voor 10% gewijzigd door cryforhelp op 20-06-2003 19:07 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
cryforhelp schreef op 20 juni 2003 @ 19:06:
Als je verbinding hebt (waar winxp niet zoveel eisen aan stelt hoor) Lijkt het mij stug dat het aan je kabel ligt. Weet je zeker dat je netwerkkaart goed is? Welk type is het?

En misschien moet je die router ff in en uit schakelen, ik heb dat na 4 maanden draaien ook wel eens gehad dat ik niet meer kon inloggen. rebooten deed het em.

Is het trouwens zo'n rechthoekige blauwe met usb aansluiting, 4 utp aansluitingen en 1 line in? Da's de mijne namelijk :9
router aan uit, reboot etc repair, nieuw netwerk wizzard etc , al allemaal gedaan, helpt niet.
Zodra we fabriekskabletje ertussen leggen, doet hij het meteen. Dus aan netwerkkaart en pc ligt het niet, het is puur de kabel. De volgorde is het zelfde als in de faq, maar we hebben de kleurtjes anders, dus wat daar oranje is, beginnen wij met blauw, maar blauw zit wel op 3e pool van stekkertje aand e andere kant ;).

[ Voor 16% gewijzigd door Tutti-frutti op 20-06-2003 19:09 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Tutti-frutti schreef op 20 June 2003 @ 19:05:
[...]

maakt kleurcode ook uit dan ? loopt toch zowel door gekleurd en gestreept zelfde materiaal ?

maaruh, we hebben dus dit, met andere kleurtjes [afbeelding]

wat je precies met
1-2
3-6
5-4
7-8
bedoelt snap ik niet...
ik gaf dus het voorbeeld van een straight kabel.
maak die maar, als het niet uitmaakt, dat is een stuk makkelijker.

en wat ik met die nummers bedoel?
zie het plaatje wat ik heb toegevoegd.

1-2 zijn een paar oranje/wit en oranje
3-4 zijn een paar groen/wit en groen.
enz.. enz..

3 en 6 zijn geen paar.
ze hebben beide een eigen kleur, maar ze moeten wel naast elkaar liggen.

utp is een twisted kabel. het is dus op een bepaalde manier gedraait om crosstalk en dus storing te voorkomen.
maar kijk gewoon naar het plaatje en maak dat na.
de nummers hierboven en in het plaatje komen niet overeen.
in het plaatje zijn de nummers 1-8 de positie van de kabel.
in m'n beschrijving zijn het paren.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 20-06-2003 19:15 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Tutti-frutti schreef op 20 June 2003 @ 19:08:
De volgorde is het zelfde als in de faq, maar we hebben de kleurtjes anders, dus wat daar oranje is, beginnen wij met blauw, maar blauw zit wel op 3e pool van stekkertje aand e andere kant ;).
De kleuren maken wel wat uit zoals damster zegt.
Je moet de getwiste paren bij elkaar houden.

Knip dus de connectors opnieuw en doe ze volgens de FAQ.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
kortom, ik ga gewoon zelfde kleurcode doen en recht kabeltje maken zoals hieronder, dus is het materiaal van een gestreepte kabel anders, dan een effe kabel.... http://crew.tweakers.net/...iator/pxs/nt_straight.gif.

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ok, kheb hem op de manier alst plaatje gedaan, en hij doet het ;) thnx. Conclusie die ik eraan over houd; er zitten dus verschillend materiaal inb de verschillende draadjes.
BredeP schreef op 21 June 2003 @ 10:54:
Nee, geen verschillend materiaal.
Er lopen 8 aders waardoor een electrisch signaal moet. Als je dat pal naast elkaar legt terwijl er geen parallel signaal over loopt, krijg je storingen, tenzij je een flatcable zou maken, maar dat werkt zo lastig weg. Dus een ronde kabel is het mooiste. Om die storing zo veel mogelijk tegen te gaan zijn er paren gemaakt, dus oranje-oranje/wit etc.
Die zitten om elkaar heen gedraaid in de kabel. Maar de paren onderling zitten ook weer om elkaar heen gedraaid. De kabel heet niet voor niets UTP (unshielded TWISTED Pair).
Die volgorde is gemaakt om zo min mogelijk storing te veroorzaken.
Thnx :D

[ Voor 71% gewijzigd door Tutti-frutti op 22-06-2003 00:43 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Nee, geen verschillend materiaal.
Er lopen 8 aders waardoor een electrisch signaal moet. Als je dat pal naast elkaar legt terwijl er geen parallel signaal over loopt, krijg je storingen, tenzij je een flatcable zou maken, maar dat werkt zo lastig weg. Dus een ronde kabel is het mooiste. Om die storing zo veel mogelijk tegen te gaan zijn er paren gemaakt, dus oranje-oranje/wit etc.
Die zitten om elkaar heen gedraaid in de kabel. Maar de paren onderling zitten ook weer om elkaar heen gedraaid. De kabel heet niet voor niets UTP (unshielded TWISTED Pair).
Die volgorde is gemaakt om zo min mogelijk storing te veroorzaken.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
sjit drukte reply :X

[ Voor 104% gewijzigd door Tutti-frutti op 22-06-2003 00:42 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1