[excel] datumformaat wordt soms genegeerd

Pagina: 1
Acties:

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Topicstarter
Een klant van ons heeft een probleem met een Excel sheet in Office XP NL (met Windows XP NL). Helaas krijgen wij het niet gereproduceerd, het lukt bij hun ook niet altijd bewust, het gaat 'gewoon' soms mis :( (ging het maar consequent mis, nu is het net een loterij. Ik heb een sheet die ze als voorbeeld hebben doorgestuur waarin het mis gaat, en daarin is het bij zo'n 50% van de datums misgegaan, maar dat is dus wisselend).

De cell (de column eigenlijk, maar de losse cellen dus ook) hebben het datumformaat jjjj-mm-dd. Dit levert meestal een datum op in het formaat wat dan ook de bedoeling is. 2003-06-20 dus voor vandaag. De klant voert de datum in als 20-6.

Er kunnen eigenlijk een paar dingen misgaan:
1. 11-6, 11 juni dus, wordt opeens 6 november. Terwijl in dezelfde sheet op dezelfde computer op dezelfde dag er ook 11-6 is ingevoerd, wat wel netjes als 11 juni wordt getoont

2. Een enkele keer krijgen ze (of "krijgt Excel") het voor elkaar om als er 11-6 wordt ingevoerd, 11 Jun 2003 te tonen. Terwijl het cell-formaat (nog steeds) jjjj-mm-dd is.

3. Soms wordt 11-6 getoont als 11-6-2003. Wat qua datum wel goed is, maar qua formaat dus (ook) niet.

En het meest vreemde:
als je de cell selecteerd, op F2 drukt (inhoud cell editten), en dan op enter drukt, is het formaat opeens wel netjes zoals de bedoeling was: 2003-06-11 8)7

Het omdraaien van dag en maand (1) gaat uiteraard alleen mis bij datums die 'andersom' ook geldig zijn (20-6 gaat wat dat aangaat altijd goed), maar probleem 2 en 3 gebeurt met alle datums.

Ik heb uiteraard het nodige gezocht op google en in nieuwsgroepen (+Excel +date +format +cell ignored incorrect, misschien heeft iemand nog betere zoekwoorden?), bergen results over het formatteren van datums, maar geen eentje die over dit (vage) probleem gaat.

Nu kunnen we natuurlijk glashard de formattering compleet weghalen, en het Workbook_SheetChange event gebruiken om zelf de datum aan te passen, mjah, dat vind ik niet echt de meest praktische oplossing, en we kunnen moeilijk voor iedere sheet waarin ze een datum invoeren, macro's gaan toevoegen ;)

(Her)kent iemand het probleem, en beter nog, heeft iemand een oplossing?

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Even een subtiel *schop*je :)

Exact expert nodig?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
De datum kolom wordt gekopieerd naar een tijdelijke sheet, gegevens worden geupdate, en daarna worden de datums op de tijdelijke sheet er weer bijgeplaatst. Op zich gaat dat prima, nou ja, in zoverre, dat de originele kolom en de tijdelijke kolom identiek zijn (incl. de verkeerd geformatteerde datums). Voor zover bekend wordt tijdens het kopieeren het formaat niet (verder...) verziekt, alleen bij het invoeren van de datums.

Maar ik zal 't laten installeren, wie weet helpt 't toch :)

Exact expert nodig?

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
Beide kolommen zijn ook van het type date?

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Nee, tis een custom formaat "jjjj-mm-dd".
Op mijn Excel 2000 (heb geen XP, wat de klant wel draait) werkt dit ook perfect (en bji de klant dus soms). 20-6-2003, 20-jun-2003, 20 June 2003, hij snapt 't allemaal, en toont 't allemaal netjes in het jjjj-mm-dd formaat: 2003-06-20.

Bij de klant werkt dat dus soms goed, soms niet. Wat ik op zich wel raar vind is dat ie, als de invoer 20-6 is, hij wel snapt dat het 20 Juni 2003 is, maar dat de weergave soms dus misgaat (maar de keren dat het misgaat, is het wel een datum-formaat, alleen niet het opgegeven formaat, dus 20-6-2003, of 20-Jun-2003). Als je dan de cell-eigenschappen controleert, is het cell-formaat nog steeds juist, en als je de cell edit (door op F2 te drukken), en zonder verder iets te wijzigen, direct op de Enter ramt, formatteerd ie m wel goed.

Nou schiet mij maar lek denk ik dan :) In m'n eigen software zitten ook zat bugs (:P) maar die zijn tenminste consequent ;)

Exact expert nodig?

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
is het pc afhankelijk (maw) landinstelling op de pc?

• Crazy D

Crazy D

Topicstarter
Volgens een collega hebben ze met de regionale instellingen zitten hobbyen, maar zonder succes. Het blijft gewoon soms wel, soms niet werken. Na een tijdje hebben we maar een keer of 10 (op verschillende plaatsen uiteraard) het datum-formaat opnieuw gezet 8)7 maar dat maakt geen fluit uit...

Overigens, als het datumformaat in de regionale instellingen er wat mee te maken heeft, zou het toch consequent fout moeten gaan? Dat van het omdraaien van 6-11 en 11-6 is denk ik trouwens wel een puntje van de instellingen (maar die staat gewoon op de NL instellingen, waarin 11-6 dus 11 juni is), maar het stug negeren van het opgegeven formaat maakt dat niets voor uit :(

Exact expert nodig?

Pagina: 1