Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Als de computer 5min idle is ccfls uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een stomme vraag maar zou je wat kunnen maken dat hardware aan en uit schakelen kan als een systeem langer dan bijv 5 min idle is ?

Ik dacht zelf aan een screensaver oid als deze aan springt via de comport een relaitje schakelen? zou dit kunnen of kan dit anders op een andere manier? wie zou mij er mee willen helpen?
Ik heb trouwens al de search gebruikt kon niks vinden alles ging over idle temps :D

Grtz Dreamzilla

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Hmm, ik lul ook maar n end in de ruimte, maar mischien voeding uit je monitor tappen?
Monitor in savemode = lampen ook.

Mischien is et mogenlijk, mischien ook niet, wie weet.

Verwijderd

Topicstarter
Freakaz0id schreef op 20 June 2003 @ 18:04:
Hmm, ik lul ook maar n end in de ruimte, maar mischien voeding uit je monitor tappen?
Monitor in savemode = lampen ook.

Mischien is et mogenlijk, mischien ook niet, wie weet.
nadeel is dat er dan 3 kabels aan de monitor zitten en 2 vindt ik al veel :D wel een goed idee een voordeel is dat als je je monitor uit zet dat hijd an zelf ook uit schakelt iig lijkt me wel :)

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

yup. maar kabels vind ik niet zon probleem, daar heb ik hier een cablewrap omheen zitten, van spiraalgesneden tuinslang. :)

Verwijderd

Je zou iets kunnen doen met de Sync/DDC lijnen van de monitor. Imo worden die nl. gebruikt om aan de monitor door te geven dat het energiebeheer wel een tandje lager mag.
Ik bedoel dan de Vesa DDC 2B/DPMS standaard met Suspend-, Stand-By- en Off-Modus die communiceert middels een I2C protocol: http://www.interfacebus.com/SECT07.DOC

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsubhi15f.gif (aanzicht op videokaart)
PinSignal (VGA DDC)
1.Red (75 ohm, 0.7 V p-p)
2.Green (75 ohm, 0.7 V p-p)
3.Blue (75 ohm, 0.7 V p-p)
4.Not Connected
(Monitor ID Bit 2 [optional])
5.Ground
6.Red Ground
7.Green Ground
8.Blue Ground
9.+5V (DDC)
10.Sync. Ground
11.Not Connected
(Monitor ID Bit 0 [optional])
12.SDA DDC Serial Data Line
(or Monitor ID Bit 1 [optional])
13.TTL Horizontal Sync
(or Composite Sync)
14.TTL Vertical Sync
15.SCL DDC Data Clock Line
(or Monitor ID Bit 3 [optional])

http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html
http://www.hardwarebook.net/connector/av/vga15.html

Op bovenstaande manier (moet nog wel wat bij natuurlijk!) zou je in ieder geval géén software nodig hebben en zou het wellicht compleet afgemonteerd hierin kunnen passen:
Afbeeldingslocatie: http://www.computergate.com/products/images/tb90/CAD0915FM.gif

Voeding zul je dan nog wel nodig hebben imo.

En anders met behulp van deze schema's én een leuk progje:

Parallel:
- http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=34
- http://www.hut.fi/Misc/El...uits/parallel_output.html
- http://www.discolitez.com/circuits.shtml
- [rml][ printerpoort] lichten met relais aansturen[/rml]
- [rml][ EL] 230 volt schakelen via paralelle poort[/rml]
- [rml][ EL] 230V aan/uitschakelen via LPT[/rml]
Serieel:
- schakeling voor op seriële poort

Over de softwarematige oplossing is via de GoT-search: relais aansturen met PC in ieder geval genoeg te vinden (hardwarematig middels VGA/DDC incl. oplossing zie ik 123 niet.)
offtopic:
Tag in titel toegevoegd: [EL] Als de computer 5min idle is ccfls uitschakelen?

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 19:27 . Reden: tagje, links + tabel ]

Verwijderd

Topicstarter
ty hier heb ik echt veel aan :)
ik zit nu een video kaart e bekijken en ik zie dat er pinnen opzitten 1 tm 26 er staat bij con1
zal dit t zelfde zijn net als de connector is :D zo ja dan kan ik het heel netjes oplossen

ik ga morgen ff informatie zoeken en alle linkjes checken die je hier gegeven hebt :D ga nu naar mn vriendin :D cu...

btw als er meer mensen interressen hebben oid en ook een soort gelijk project willen beginnen zou dit een handige info topic zijn :) dus alle info en ervaringen over dit onderwerp is handig.

Verwijderd

Als het meer dan 15 pennen zijn, zal het wel een DVI connector zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheaterhifi.com/qa/images/DVI-video-connectors-diagram.jpg
http://www.unigraf.fi/PAGES/testeq/ts_tmds.htm

Verwijderd

http://support.microsoft....8/8/82.asp&NoWebContent=1

(Microsoft VB code)

Misschien kan je hier iets mee. Dit stuk je code detecteerd nl wanneer je screensaver opstart die je daarmee een output van je parallele poort kan activeren (via Portio.dll)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Ik ben wel geïnspireerd door het Vesa DDC 2B/DPMS-idee. Ik zal eens kijken of ik een IC'tje zover krijg hiernaar te luisteren. Succes niet gegearandeerd. :)

Verwijderd

rollebol schreef op 20 June 2003 @ 22:12:
Ik ben wel geïnspireerd door het Vesa DDC 2B/DPMS-idee. Ik zal eens kijken of ik een IC'tje zover krijg hiernaar te luisteren. Succes niet gegearandeerd. :)
Kan je nameten watvoor signal er door gaat? ik neem aan dat het aan/uit is en meer niet.
Als het goed is dan zou je het mischien via een CNY17-x(preffer CNY17-4) kunnen aansluiten.
Of mischien met een FET.

Ik vind het een leuk idee, erg origineel is het zeker wel :)

Je kan niet alleen je CCFL's aansluiten, maar eigenlijk alles wel.

Na X minuten automatisch je monitor uit, dan schakelt b.v. een relais, daarvanuit kan je b.v. de volgende dingen schakelen:
• FAN's van TEMP(of traploos) modus naar FULL Speed modus
• Alle verlichting uit(incl hddled/powerled)

Ik krijg spontaan een idee. Even uitschrijven.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
KingOfDos, er gaat een heleboel door dat signaal. Maar het is i2c dus heel simpel te decoderen, denk ik. Ik wilde het met een PIC doen die luistert naar het signaal 'ga in standby' en 'word wakker'. Als dat langskomt, poortje aan of uit gooien. Wat je aan dat poortje hangt (ik dacht aan een triac of zo) kan ieder voor zich besluiten natuurlijk.

Maar voorlopig is het nog even vapourware.

Verwijderd

Kan je me toevoegen op msn? me [at] mijnnnickname [dot] com

Verwijderd

Je kan volgens mij een aantal kanten op (afhankelijk van het level van powermanagement wat ondersteund wordt):

- MGA geeft zwart beeld in powersave mode (non-DDC/non-sync).
- non-DDC MGA die gebruikt maakt van signalering via de Sync-lijnen H/V
- moderne DDC2 MGA die tokens verstuurd in I2C protocol over de DDC

Ik denk dat het leukste is om DDC2 na te streven, alle huidige MGA zijn nl. toch compatible daarmee. De sync/zwart beeld methode is wel makkelijker (niks te maken met I2C/tokens), maar heeft als nadeel dat je powersave-detector gaat zitten flippen bij een film kijken met donkere scene's of als je sync's uitzet middels powerstrip (wat veel gamers/benchers doen).

Mijn voorkeur gaat uit naar een volledig hardware oplossing (evt. software in PIC) bijv. met een 2 contacts uitgang die schakelt, waar je bijv. 12V wel mee kunt schakelen - en als je dan bijv. 220V toepassingen wilt doen dat je daar dan zelf weer een triac of relais aan kan hangen. Dat laatste liever extern zodat beginners niet te snel hun MGA opblazen en het één en ander niet gaat storen op je aftap die je maakt op je VGA aansluiting.

NB: MGA = Monitor or GraphicsAdapter oftwel monitor/videokaart.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Je kan zelf een simpel screensavertje n VB maken, of downloaden uit 1 van de vele tutorials, en hier een functie ingooien die met je com poort communiceerd
Screensaver is een doodgewone full-screen app die afsluit bij muisbeweging of toetsaanslag, dus je kan er alles mee.
Dr zijn vast ook wel kant en klare progs te vinden welke een signaaltje naar je com/lpt sturen..

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Kun je daarmee ook de monitor(en) helemaal UIT schakelen?
Nu wordt ik toch ook nieuwsgiering. :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook je PS2 (muis en KB) signalen aftakken middels een timer met een reset aansturen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:13
Sinclair schreef op 21 juni 2003 @ 17:41:
Je kunt ook je PS2 (muis en KB) signalen aftakken middels een timer met een reset aansturen.
Lijkt me niet echt handig, als je een film zit te kijken gaat alles in 1 keer uit.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

BHZ-Robert schreef op 21 June 2003 @ 22:59:
[...]

Lijkt me niet echt handig, als je een film zit te kijken gaat alles in 1 keer uit.
De vraag was van origine om alleen de CCFL's uit te schakelen...... ;)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
geweldig chello heeft internet afgesloten daarom heb ik zo lang niet meer gerageert. zit nu bij iemand anders.. ;)

bedankt voor de reacties zal ze even door lezen :)

hier kan ik dus echt veel mee :) zal eens die paginas gaan na lezen en testjes uitvoeren. ik heb trouwens ook een verhaal gehoord dat je een ide kabel af kunt tappen... t lijkt me wel logisch want als je windows zo instelt dat hij de hdd's uit schakelt...

ik heb trouwens een dvi en vga connector heb alleen wel een vga monitor dus mijn divi is over zou ik deze dan er bij kunnen gebruiken om dat relaitje te schakelen ?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 13:44 ]

Verwijderd

Ja want DDC wordt ook over DVI verstuurd.

Afbeeldingslocatie: http://www.unigraf.fi/images/dvi.jpg

Alleen zal er wel wat meer onderdelen tussen de DVI stekker en het relais moeten komen ;)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 21:27:
http://support.microsoft....8/8/82.asp&NoWebContent=1

(Microsoft VB code)

Misschien kan je hier iets mee. Dit stuk je code detecteerd nl wanneer je screensaver opstart die je daarmee een output van je parallele poort kan activeren (via Portio.dll)
En dan gewoon aan je paralelle/seriele poort een relais hangen die word aangestuurt door 2 regeltjes code die je toevoegd aan dat van microsoft.

Verwijderd

Topicstarter
LeonM schreef op 24 June 2003 @ 14:35:
[...]

En dan gewoon aan je paralelle/seriele poort een relais hangen die word aangestuurt door 2 regeltjes code die je toevoegd aan dat van microsoft.
t lullige is dat ik geen vb script kan.. ik denk dat ik voor de hardwarrematige oplossing ga :)

moet ik dan een relaitje op port 9 en 10 aansluiten ? moet ik uberhaupt een relaitje aan sluiten ?
en hoeveel volt ? 5 v? :)

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 15:04
Even schoppen...

Ik wil ongeveer hetzelfde......via remote control het waterpeil in mijn reservoir met de webcam bekijken. Probleem: savonds is het donker op mijn kamer :)
Dus, ik een CCFL erachter geplakt, maar die wil ik als ik weg ben dus niet de hele dag aan laten staan.
Ik heb Remotely Anywhere draaien dus kan softwarematig alle smet de pc doen, maar hoe stuur ik die CCFL aan om aan te springen, welke prog'sels heb ik hier voor nodig en hoe sluit ik het geheel aan? Neem aan dat er wel wat links over zijn, al kan de search me weinig vertellen....

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:04
Je kan meestal ook infrarood LED's gebruiken. Krijg je wel zwart/wit, maar meer heb je niet nodig. Gewoon een paar is genoeg. Ik kan met mijn webcam+afstandbediening (!) letters onderscheiden. En dan zijn de batterijen niet eens vol!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
bredend schreef op 14 August 2003 @ 01:07:
Je kan meestal ook infrarood LED's gebruiken. Krijg je wel zwart/wit, maar meer heb je niet nodig. Gewoon een paar is genoeg. Ik kan met mijn webcam+afstandbediening (!) letters onderscheiden. En dan zijn de batterijen niet eens vol!
Hee dat is een goeie tip, mijn cameraatje kan ook infrarood zien, dat wist ik niet :)
Nou kan ik met een zooi infrarood ledjes dat ding ook in het pikkedonker gebruiken :)

Nou heb ik trouwens ooit een klein relais aan de rts lijn van me com poort gehangen, daarmee schakelde ik een fan op cpu gebruik door middel van een zelf geschreven programma, dat zou je ook om kunnen bouwen op 5 min idle.

[ Voor 19% gewijzigd door bobo1on1 op 14-08-2003 13:06 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Aesculapius schreef op 13 augustus 2003 @ 23:34:
Even schoppen...

Ik wil ongeveer hetzelfde......via remote control het waterpeil in mijn reservoir met de webcam bekijken. Probleem: savonds is het donker op mijn kamer :)
Dus, ik een CCFL erachter geplakt, maar die wil ik als ik weg ben dus niet de hele dag aan laten staan.
Ik heb Remotely Anywhere draaien dus kan softwarematig alle smet de pc doen, maar hoe stuur ik die CCFL aan om aan te springen, welke prog'sels heb ik hier voor nodig en hoe sluit ik het geheel aan? Neem aan dat er wel wat links over zijn, al kan de search me weinig vertellen....
coel naja ik ben atm bezig met *onderzoek* ik wil mijn ding maken met een pictje en relaitjes oid of gewoon via de comport dat ik die pic aan stuur die pic weet dan zelf wat hij doen moet :) nah ik ga er verder nog een hele baybuss om heen bouwen

ik heb een berg pics besteld als je wilt zal ik je op de hoogte houden :)

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 15:04
graag :) Want het roeleert natuurlijk best wel om lampen, fans en weet ik wat niet aan en uit te kunnen schakelen als ik aan de andere kant van de wereld hang :-D

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Verwijderd

Kan je niet een heel simpel printje maken met een simpel ne555 IC-tje ofzo. Bij aanzetten systeem gaat de CCFL ook aan en na 5 minuten schakelt de chip de relais waarop de CCFL zit uit. Kan je dmv een simpel pulse switchje de CCFL weer aanzetten voor 5 minuten als je dat wilt.

Ik vind dit eigenlijk best wel een kewl iets om verder uit te diepen, want een CCFL heeft eigenlijk alleen bij het aanzetten en showen wat waarde: eenmaal computerend kijk je toch niet veel meer naar je kast.

En verder is het gewoon kewl dat er dingen automatisch aan- of uitgaan ;)

Verwijderd

en als je nu gewoon een schakelaar die hitte gevoelig is koopt
deze bij X graden° laten schakelen

kan dat niet dmv regelbaar weerstandje?
dan ga je wel even moeten wachten op je ccfl als je je pc opstart voor de bepaalde temp bereikt is
Pagina: 1