piekbeveiliging - hoe werkt het ?

Pagina: 1
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2141

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Compaq UPS met piekbeveiliging en toevallig ook nog een APC Surge Arrest. Allebei deze apparaten hebben "in principe" aarde nodig, en dat kan ik ze niet bieden want de bekabeling in ons huis is gewoon niet geaard. Beide apparaten geven een power-warning. De UPS heb ik getest en doet gewoon z'n werk als UPS. Ik vraag me alleen af.. Werkt de piekbeveiliging ook ? Ik gok van niet, waarom zou hij anders zo graag voorzien zijn van aarde ? En het lijkt mij dat ie aarde gebruikt om piekstroom over weg te voeren.

Klopt mijn idee ? Of zit het anders ? Enlighten me ! :)

Abraxas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

Reptile209

- gers -

Je zou 'm kunnen aarden aan de verwarming (MITS die wel geaard is!!) en kijken of dat helpt. Hoe die overspanningsbeveiliging werkt: geen idee :), maar als dat via de aarde loopt, klapt je aardlekschakelaar eruit bij een piekspanning. En of dat nou de manier is...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die piekspanning laat hij wegvloeien via de aarde. heb je geen aarde dan gaat het niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
werken alle piekbeveiligingen zo ? of zijn er ook bij die met een zekering werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 2141 schreef op 20 June 2003 @ 17:32:
werken alle piekbeveiligingen zo ? of zijn er ook bij die met een zekering werken ?
ja, zo werken ze allemaal.
Die stroom moet toch ergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
weet ik veel ? kan me voorstellen dat je via een zekering je apparatuur beschermt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45091

hoe stel je het je voor met een zekering dan :?
met een zekering houd je geen piek-spanning tegen hoogstens piek-stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39

Predator

Suffers from split brain

Anoniem: 2141 schreef op 20 June 2003 @ 17:33:
weet ik veel ? kan me voorstellen dat je via een zekering je apparatuur beschermt..
Een zekering snijdt geen pieken af maar zal gewoon uitspringen.

Dat vind je vast niet zo leuk :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat ding werkt nu niet meer als piekspanningsbeveiliging, maar als UPS en dalspanningsbeveiliging. Een UPS heeft gewoon aarde nodig om overspanning af te kunnen voeren, zonder aarde blijft het in die UPS zitten en kan het nergens heen.

Als ie de overspanning nou gewoon in de accu zou drukken, zou dat nog nuttig kunnen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okay, dus dit geldt ook voor normale piekspanningsbeveiliging (basically.. bliksem) ? 't werkt echt alleen maar als het geaard is ? in alle gevallen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb mijn PC ook aan een UPS gekoppeld, alleen die is ook niet geaard.

Die heeft nu dus ook totaal geen nut, behalve als accu spelen ? :/

Kan ik hem anders gewoon aan de kachel doorverbinden ofzo? :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 2141 schreef op 20 June 2003 @ 18:21:
okay, dus dit geldt ook voor normale piekspanningsbeveiliging (basically.. bliksem) ? 't werkt echt alleen maar als het geaard is ? in alle gevallen ?
Terw_Dan schreef op 20 June 2003 @ 17:32:
[...]

ja, zo werken ze allemaal.
Die stroom moet toch ergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

het is overigens geen helder idee om je verwarming als aarde te gebruiken, of soortgelijke dingen. Gebruik gewoon een aardedraad of trek er zelf eentje :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32495

Volgens mij kan het anders, en wel op dezelfde manier dat ruis van een electrisch signaal gefilterd wordt...
Met een rc-keten, weet niet meer juist hoe zo'n ding eruit ziet, maar is een niet zo ingewikkelde schakeling met wat weerstanden en een condensator, die bijvoorbeeld hoge pieken eruit kan filteren. (of lage, maar nu heb moet je de hoge eruit halen)

Kan zijn dat dit totaal niet kan.... maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn zonder aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Atgast schreef op 20 juni 2003 @ 18:25:
het is overigens geen helder idee om je verwarming als aarde te gebruiken, of soortgelijke dingen. Gebruik gewoon een aardedraad of trek er zelf eentje :)
Effe een aardedraadje trekken als alle leidingen in de muur verwerkt zitten is niet zo makkelijk :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Reptile209 schreef op 20 June 2003 @ 17:29:
Je zou 'm kunnen aarden aan de verwarming (MITS die wel geaard is!!) en kijken of dat helpt.
Liever niet... Lees http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html eens door voor wat handige info over wat wel en niet geoorloofd is bij de aarding van PCs
Pagina: 1