Toon posts:

Magnetisch veld bij lichtsnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje waar ik al een tijdje mee zit..
(Eigenlijk bedoeld als reactie op "Reizen met Lichtsnelheid", maar ik vond hem toch teveel offtopic)

Als electronen in relatieve stilstand staan, bijvoorbeeld in de gemagnetiseerde gebieden van ijzer, dan is er een magnetisch veld met veld lijnen.
Deze aanname is een beetje tricky aangezien electronen helemaal niet in stilstand staan...
maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Als electronen door een stroomvoerende gelijder gaan (met lichtsnelheid), dan krijgen we een magnetisch veld volgens de "Rechtse schroef"- of "kurketrekker"-regel.

Er zijn verschillen maar ze worden beide benoemd als zijnde magnetische veldlijnen.
Het eerste noem ik voor het gemak maar "potentiele" veldlijnen, omdat het een veld is die men krijgt als er sprake is van statisch magnetisme.
En de tweede noem in "kinetische" veldlijnen, omdat het een veld is die men krijgt als electronen in beweging zijn.

Correct me if I'm (very) wrong.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marchello72/img/MagField.jpg

Wanneer een stroomvoerende gelijder wordt gebogen in de vorm van een seleno-ide (ofwel gewoon een spoeltje), dan komt daar een weer zo'n "potentieel" veldlijn patroon naar voren.

Nu is mijn vraag: klopt het dat wanneer een magneet met de snelheid van het licht gaat reizen, dat de veldlijnen (zoals ik het noem) de "kinetische" vorm aannemen?

En hoe kom ik daarbij:
Als ik veronderstel dat de veldlijnen van een magneet een constante flux is die rondloopt met de snelheid van het licht, dan zullen deze een probleem krijgen als het materiaal zelf met de snelheid van het licht reist (want het is 1 geheel)

De ene richting van een veldlijn zou stil komen te staan, en de andere kant zou met 2x met de lichtsnelheid gaan.
Een logisch antwoord is dat het hier gaat om veldlijnen en (mag ik aannemen geen deeltjes). Zeer waarschijnlijk zal het net iets zijn als een licht-golf/deeltje.
Maar goed het blijft informatie overdracht, die onderhevig is aan de limiet van de lichtsnelheid.

Wat ik dus veronderstel is dat de veldlijnen ("potentiele") ineen gaan krimpen, en daarmee overgaan in de kurketrekker-vorm ("kinetische").

Verwijderd

Wanneer je relativistische correcties loslaat op de Maxwell vergelijkingen blijkt dat er altijd en immer transformaties plaats mogen vinden, zogenaamde Lorentz-transformaties. Daarin komt het relativistissche karakter duidelijk in terug ! M.a.w. een trein met de lichtsnelheid zal in lengte afnemen, en zo ook met een magneet ! Dus het magnetisch veld zal naderen tot NUL !!!!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

Waar baseer je op dat elektronen in rust een magnetisch veld veroorzaken? Bij mijn weten veroorzaken elektronen alleen radiële elektrostatische velden.

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

De elektrodynamica (die elektromagnetische velden beschrijft) is van oudsher al relativistisch correct, en was dit al voordat Einstein de speciale relativiteitstheorie formuleerde. (Vandaar dat het ook lorentztransformaties zijn, en geen einsteintransformaties.) Dit betekent dat bewegende magneetvelden net als bewegende voorwerpen aan lorentzcontactie onderhevig zijn, en dus krimpen in de bewegingsrichting. Ofwel, ze worden afgeplat met een factor sqr(1-v2/c2). Bij de lichtsnelheid zullen de velden dus volledig plat zijn voor een observer buiten het systeem. En geheel statisch, aangezien dankzij tijdsdilatie alle klokken die zich in hetzelfde inertiaalstelsel bevinden, voor de bovengenoemde observer volledig stil staan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, thanx guys...
Dat is in iedergeval duidelijk.

Wat ik me nu dus afvraag is waarom dat andere topic "Reizen met Lichtsnelheid" zo moeilijk is.

Volgens het bovenstaande gegeven klopt deze reactie dus voor geen meter:
Zoijar schreef op 06 June 2003 @ 01:18:
Bovendien zouden je boord elektronica, evenals je hersens het gewoon perect doen, omdat je je in een anders referentie kader bevindt dan "het schip in de ruimte". Om maar een klassiek vorrbeeld te nemen; rook gaat toch ook recht omhoog in een schip dat met constante snelheid vaart?
Tot die snelheid versnellen is wel enigszins een probleempje als je geen rood vlekje op de scheeps muur wilt worden.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 19:13:
Volgens het bovenstaande gegeven klopt deze reactie dus voor geen meter:

[...]
Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 18:23:
Bij de lichtsnelheid zullen de velden dus volledig plat zijn voor een observer buiten het systeem.
Als jij in een schip zit dat zich met constante snelheid voortbeweegt (in dit geval lichtsnelheid) dan merk je daar niets van. Je kan die snelheid ook op geen enkele manier meten binnen het systeem.

Alles in dat schip, je hersens, de elektronica, gaan allemaal met constante snelheid en hebben dus nergens "last van".

Verwijderd

Topicstarter
ah tuurlijk, sorry Zoijar..
Blijft toch lastig allemaal.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 20:16:
ah tuurlijk, sorry Zoijar..
Blijft toch lastig allemaal.
Tsja :P Helemaal omdat mensen het bij dit onderwerp vaak over subtiel verschillende dingen hebben.
Pagina: 1