Toon posts:

[JAVA] array invullen zonder nullpointer

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met een opdrsacht en nu heb ik een array met 155 posities die ik moet opvullen. Maar hoe voorkom ik nou dat ik een nullpointer exception krijg. Want als ik niet 155 posities dioe krijg ik een nullpointer hoe moet ik dat doen.

ik d8 aan
if(naamarray[i] !=null)
{
hier doet ie het
}
het probleem is dat ik een array heb die er zo uit ziet plaats[i] met daarin een new Plaats(deelnemers) hoe kan ik dat doen ?

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Sorry maar ik kan er geen touw aan vast knopen. :? Post even wat van je relevante code.

Als je een nullpointer exception krijgt kan het zijn dat je probeert properties van een object op te vragen die niet geinitialiseerd, dus null is.

En ja je kan checken op != null

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
Ok, doe het volgende.
1. Print dit topic uit.
2. Stop het printje in je broekzak en stap in je tijdmachine
3. Reis terug naar het moment waarop je op het 'new topic' knopje klikte.
4. Geef jezelf (die daar achter de PC zit) het printje.

Op dit punt begrijp je waarom wij ook helemaal niets van jouw verhaal begrijpen. We gaan verder.

5. Reis verder (of terug?) naar het heden en lees puntje 6 van mijn reactie
6. Print de FAQ/Quickstart uit en stap weer in je tijdmachine
7. Ga nogmaals terug naar het verleden en geef jezelf (die de reactie aan het typen is), de uitgeprinte FAQ/Quickstart.

(Let op; denk eraan dat je bij de laatste stap de FAQ/Quickstart niet aan de persoon moet geven die een uitgeprinte topicstart bij zicht heeft!)

Als alles goed gegaan is, ben ik nu helemaal blij met je topic en hoeft 'ie niet op slot.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Misschien moet je je array eerst initialiseren?

Soultaker: volgens mij komen we met jouw stappenplan in een lastig parket. Want als hij een perfect topic getikt zou hebben was jouw reactie niet noodzakelijk geweest en had je die dus niet getikt.
Maar als die reactie niet getikt was, had meneer linsux dan wel geweten dat het verstandig was de faq door te nemen? Lijkt me niet, dus zou ie dit of een vergelijkbaar onduidelijk topic openen. Maar dan zou jij deze reactie weer getikt hebben en .... :P

Anyway, topicstarter, ik raad je aan JonkieXLs en Soultakers reacties ter harte te nemen en je topicstart-uitleg om te vormen in iets dat echt wat uitlegt.
Nu is niet duidelijk wat je probleem is, wat je wel/niet geprobeerd hebt, etc

[ Voor 20% gewijzigd door ACM op 20-06-2003 17:18 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
ACM schreef op 20 June 2003 @ 17:16:
Soultaker: volgens mij komen we met jouw stappenplan in een lastig parket. Want als hij een perfect topic getikt zou hebben was jouw reactie niet noodzakelijk geweest en had je die dus niet getikt.
Maar als die reactie niet getikt was, had meneer linsux dan wel geweten dat het verstandig was de faq door te nemen? Lijkt me niet, dus zou ie dit of een vergelijkbaar onduidelijk topic openen. Maar dan zou jij deze reactie weer getikt hebben en .... :P
Dat zou je inderdaad zeggen, maar volgens mij is het allemaal heel goed te verklaren door een parallelle werkelijkheid te gebruiken. Laten we aannemen dat het universum oneindig is, en dat elke mogelijke situatie er tegelijk in voorkomt (sterker nog: er oneindig vaak in voorkomt). Met de tijdsmachine spring je dus naar een alternatieve werkelijkheid, die overeenkomt met de situatie een tijdje terug. In elke 'werkelijkheid' verloopt de wereld wel gewoon volgens de wetten der causaliteit.

Een plaatje maakt het vast duidelijker:
Afbeeldingslocatie: http://hell.student.utwente.nl/temp/1056123644_tijd.gif

Maar aangezien linsux nu (tweemaal!) in de andere wereld zit (en hij maar op 1 plek aanwezig kan zijn, zowel in de ruimte als in de tijd) is hij uit deze wereld verdwenen. Ik zal dus nooit zijn goede topicstart zien, tenzij hij weer terugreist naar onze tijdlijn en zijn bericht edit (wel zo vriendelijk, als 'ie dan ook even laat weten of hij in de alternatieve tijdlijn een bevredigende oplossing is tegengekomen). Hoe dan ook, ik heb altijd mijn reactie gegeven in deze tijdlijn!

Voor het gemak heb ik trouwens de eerste tijdreis achterwege gelaten, maar dat is duidelijk.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Soultaker schreef op 20 juni 2003 @ 17:44:
Laten we aannemen dat het universum oneindig is, en dat elke mogelijke situatie er tegelijk in voorkomt (sterker nog: er oneindig vaak in voorkomt).
Kan je nagaan hoevaak je deze twee reacties dan wel niet getikt moet hebben :o

Verwijderd

Dus je hebt een array van 150, maar als je hem leeg wilt hebben lukt dat niet? Een array is niet variabel. Als je een variabel aantal wilt opslaan, is een array niet geschikt. Dan kun je beter een Vector gebruiken. Dat is een klasse waar je 150 dingen in op kunt slaan, maar ook 0, of 10. Of heb ik je niet helemaal goed begrepen?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 20 juni 2003 @ 17:59:
Dus je hebt een array van 150, maar als je hem leeg wilt hebben lukt dat niet? Een array is niet variabel. Als je een variabel aantal wilt opslaan, is een array niet geschikt. Dan kun je beter een Vector gebruiken. Dat is een klasse waar je 150 dingen in op kunt slaan, maar ook 0, of 10. Of heb ik je niet helemaal goed begrepen?
idd. een [] notatie is een FIXED array , voor de rest zul je Collections (ie DYNAMIC arrays (en andere structuren) moeten gebruiken. Vector is outdated gebruik ArrayList instead...

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Voor dit topic gaat hetzelfde op als voor je vorige:
[rml]Glimi in "[ Java] Array index laten zien"[/rml]

Kortom één van de basics van programmeren en daar is P&W gewoon niet voor bedoeld. Ga dus ajb eerst een tutorial volgen of een boek kopen en bestuderen voordat je hier nog een topic over opent :) Probeer dan ook gelijk rustig en 'te duidelijk' uit te leggen wat je probleem is (als ik je goed begrijp gaat het nu fout dat een array van 0 tot n-1 loopt :) )

Succes
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.