Schakelbakje output hifi

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 15:21
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb direct een probleem, namelijk het volgende.

Ik ben bezig met verbouwen en wens in enkele ruimtes (woonkamer x 2, keuken, tuin, badkamer) van mijn huis luidsprekers te installeren die het geluid van mijn hifi in de woonkamer kunnen weergeven.

Het probleem is nu dat mijn hifi (kenwood componenten van ongeveer 10 jaar oud) slechts 1 set luidspreker uitgangen heeft. Nu kwam ik op het idee om in de muur verschillende schakelaars in te bouwen (zoals gewone lichtschakelaars) en het luidspreker-signaal van de hifi op te splitsen over deze schakelaars zodat ik dus dmv die schakelaars kan kiezen of er muziek speelt in een ruimte of niet.

Ik denk wel dat dit allemaal mogelijk is, maar wat ik niet weet of dit eventueel schadelijke gevolgen kan hebben voor mijn hifi? En indien dit problemen zou kunnen geven, hoe ik deze zou kunnen oplossen?

Hopelijk heb ik mijn probleem een beetje verstaanbaar gesitueerd.

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en),

Bjorn Hoorelbeke

Fluo

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Schadelijke gevolgen zie ik niet zo snel, maar een contact in het luidsprekersnoer is nou niet bepaald een sterke schakel in je draad. Je kan daar natuurlijk wat verlies gaan lijden inzake vermogen en kwaliteit.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Het is wel mogelijk met een schakelaar die het signaal of naar de ene box, of naar de andere stuurt.
Maar ik begrijp dat je er meerdere tegelijkertijd aan wilt kunnen hebben, dan wordt het iets lastiger, omdat als je meerdere boxen aan elkaar knoopt de impedantie verandert. Als die te laag wordt blaas je je versterker op en als die te hoog wordt hoor je weinig meer dacht ik. Volgens mij krijg je ook nog (flinke) volumeverschillen als je zomaar een set aan- of uitzet terwijl je muziek luistert.
De beste oplossing lijkt mij een losse versterker voor elk paar boxen.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 11:15
Nou hebben ze dit bij de ouders van mijn vriendin ook. Gewoon via lichtnet schakelaars aan en uitzetten in de keuken en garage. Daar gaat het goed, ik weet echter niet precies hoe het geschakeld is.

Maar volgens mij moet je wel met nog meer speakers gaan opletten dat je impendantie (zeg ik dat goed?) nog klopt... alleen mag iemand anders effe uitleggen hoe het zit, want zo'n expert ben ik ook weer niet ;)

edit:
Nou, Flotter hierboven legt het nog sneller uit dan ik kan posten :P

[ Voor 11% gewijzigd door The Collector op 20-06-2003 16:20 ]

Verwijderd

Een onversterkt signaal moet nog wel te splitten zijn volgens mij, hoewel je vast enig kwaliteitsverlies hebt. Bang & Olufsen heeft volgens mij zo'n systeem waar je tig luidsprekers op aan kan sluiten. Dat zijn wel actieve luidsprekers.

Maar je kan natuurlijk ook je woonkamersetje een beetje harder zetten :)

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 15:21
Ben zelf ook nog beetje aan het zoeken geweest en ben iets tegengekomen ivm een 100 volt systeem. Kan dit eventueel een oplossing zijn? Is er iemand die dit systeem eens kan uitleggen?

Indien zoiets kan werken, wat heb je daar dan voor nodig en welke kosten kun je daar opkleven?

Bedankt...

Fluo

Pagina: 1