Toon posts:

het berekenen van voorschakelweerstand

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik zit met een klein vraagje ik heb hier een walkman en deze wil ik in mijn auto gaan gebruiken .
de walkman word gevoed door 2 aa batterijen.
Maar ik wil deze nu voeden met een 12 volts lijn uit de aansteker.
hiervoor heb ik dus een voorschakelweerstand nodig maar ik weet niet hoezwaar
deze moet zijn hoe kan ik dit het beste berekenen U=I/R of R=u/I
wat is de ampere van de sigarettenaansteker.
het gaat om een opel vectra uit 1992

Verwijderd

dat wordt bepaald door de zekering er tussen de aansteker en de accu zit.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53

Harrie

NederVlaming

Je moet de ingangsimpedantie van je walkman weten volgens mij. Dwz. hoeveel stroom hij trekt bij het nominale voltage...

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

De zekering bepaalt inderdaad de max ampèrage op die aansluiting, maar die zal ruimchoots voldoende zijn voor je walkman. Hoeveel ampère er werkelijk uit je aansluiting komt, hangt er vanaf hoeveel die walkman trekt. Om eerlijk te zijn weet ik nooit precies hoe je nou berekent hoegroot die weerstand moet zijn, maar volgens mij (heb ik ooit gedaan met een discman) kun je hem gewoon aansluiten, 12V is niet asociaal veel en je walkman trekt gewoon zoveel als hij nodig heeft.
Als je het niet vertrouwd, kun je ook nog een 7803 IC gebruiken, dan heb je altijd 3V stabiel en die kan als ingangsspanning rustig 12V hebben. (moet misschien wel ff een klein koelribbetje op dan)

Verwijderd

je kan voor een paar euro een omvormer 12 naar alerlei spanning kopen.
1.5 3 4.5 7 9 en 12 V voor een paar euro kijk maar eens bij de halfords.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 juni 2003 @ 15:51:
U=I/R of R=u/I
wat is de ampere van de sigarettenaansteker.
het gaat om een opel vectra uit 1992
complete onzin...
wat is de ampere van een sigarettenaansteker???
heel simpel: die lever stroom zoveel jij vraagt...
en in denk niet dat jou batterij niet in staat is een waklmannetje te voeden....
En de voorschakelweerstand, kan je als volgt berekenen

2AA batterijen => 3V
spanning op je sigarettenaansteker: 12V

je moet dus 9 V verliezen over de voorschakelweerstand.
zoek het gemiddeld stroomverbruik van je walkman op (in mijn voorbeeld stel in 5mA)

9V/5mA => 1.8kOhm
neem je nu een gewoon weerstandje uit de e12 reeks, dan gaat dat wss niet lukken.
Je moet rekening houden met het vermogen in de weerstand dat gediccipeerd wordt:
P=U.I
P=9V*5mA = 45 mW
als ik het goed voorheb, doet een 'gewoon' weerstandje maar 25 mW...
dus moet je een vermogenweerstandje kopen.
neem er 1 die pieken kan verwerken, dus laat ons zeggen een 80mW

LET OP: dit alles in de veronderstelling dat je 5mA trekt!!!
maak dus deze berekening opnieuw, en ga langs je electronicaboer om raad (en meer uitleg indiennodig)

succes...
en denk erom: electronica werkt op rook... als deze eruit komt, is het kapot...

Verwijderd

Volgens mij gaat dit allemaal niet omdat als je rijdt de spanning oploopt naar wel 14 volt of meer.
Het beste is om een spanningregelaar te gebruiken bv de L7805 (1 ampere) en daarachter 3 diodes in serie waarover dan 1,8 volt valt.
Op deze manier heb je een constante 3,2 volt.
Vergeet niet de spanningregelaar te ontkoppelen tegen ongewenste oscillatie , weten ze bij de electronica winkel wel.
Maar ja je kan i.d.d ook gewoon ff naar halfords.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 19:09 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Omdat het een electronisch apparaat is met wisselende stromen kan je geen voorschakelweerstand gebruiken, de spanning zal dan ook wisselen en dus de werking van je apparaat in gevaar brengen.

idd kan je beter een 7805 pakken met een klein koelribje en daarachter nog eens 2 of 3 diodes om hem rond de 3v te brengen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53

Harrie

NederVlaming

Sinclair schreef op 21 June 2003 @ 17:53:
Omdat het een electronisch apparaat is met wisselende stromen kan je geen voorschakelweerstand gebruiken, de spanning zal dan ook wisselen en dus de werking van je apparaat in gevaar brengen.

idd kan je beter een 7805 pakken met een klein koelribje en daarachter nog eens 2 of 3 diodes om hem rond de 3v te brengen.
of zoals al eerder gezegd een 7803, volgens mij bestaan die ook...

Verwijderd

Een L7803 bestaat niet.
Ook zou je een soort van schakelende step down voltage regulator kunnen bouwen met een simpel schakelingetje:
http://cache.national.com/ds/LM/LM1575.pdf

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Maar soortgelijke regelaars wel... Bijvoorbeeld de LD-2517 V 30... Ook een driepoot... En zo zijn er nog velen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.be/tim.vloeberghs/electronics/graphics/mc78xx_scheme.gif + 3 diodes achter de uitgang
Lijkt mij de kortste weg met de meest gangbare onderdelen.

Tip: vergelijkbaar iets (alleen dan met een LM3xx) wordt compleet afgemonteerd geleverd door Halfords, benzinepomp, Kwantum etc met instelbaar voltage van 3, 4½, 6, 7½, 9, 12 welke compleet is afgemonteerd in een auto-aanstekercontact-behuizing.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 01:56 ]

Pagina: 1