Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pomp aan wanneer je de pc aanzet?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Ik wil dat mijn pomp aangaat als ik de pc aan zet. Ik neem aan dat dit moet kunnen met een relais. Nu weet ik alleen niet welke ik moete hebben, ik denk dat het handig is als een 230v relais neem die met 12 volt of met 5 volt schakelt zodat ik de voeding van mijn pc kan gebruiken

Nu heb ik een relais gevonden op www.conrad.nl met de volgende specificaties:

productomschrijving:

Staand printplaatrelais met 2 wisselcontacten en 2 spoelwikkelingen. Bijzonderheid: aanduiding van de schakelstand. De omschakelingkan ook met de hand worden uitgevoerd.
Technische spec.: 2 wisselcontacten die ieder met 10 A bij 230 V kunnen worden belast · 2 spoelwikkelingen · Contacten zilver-cadmiumoxyde · Spanningsbestendigheid spoelcontacten 4 kV · VDE 0110· Afm. (lxbxh) 13 x 37,6 x 25,5 mm.

Producteigenschappen:

Unom 12 V=
Weerstand 105 W

Is dit de goede relais, en zo niet, welke moet ik dan hebben?

edit:
het gaat bij conrad om de KACO-RELAIS 12V

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 20-06-2003 15:09 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat het belangrijkste van het relais is --> je spanning over je contacten en de stroom dat het relais kan trekken. Probeer bv. geen pomp aan te sturen met een relais van 10 mA :). De spanning over je contacten moet minimaal 230V effectief (ongeveer 400V piek-piek) bedragen, je stroom moet 1A minimaal zijn, zit je iig goed. Aan de specificaties te zien zit je gebakken, je kan misschien nog een kleiner relais nemen, 10A is wat overkill. Een triac kan trouwens ook wonderen doen.

* Stoney3K twijfelt of dit topic hier of in DOC thuishoort ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• BasvanS
hmm, ik heb op de site geen relais kunne vinden die rond de 1 ampere zit, en ik zat ook te twijfelen waar ik het zou plaatste, maar de geschikte relais zoeken hoort wel bij C&M, en dat ie dan toevallig voor een pomp is, is eigenlijk maar een bijzaak :)

Verwijderd

ook al in DOC gekeken, daar zijn ze wat meet met dit soort zaken bezig...

ik heb hier relais van RAPA (type 014-6-001)
spoelspanning : 12 V
schakeld: 250V 8A AC

• BasvanS
waar heb je die gehaald? en wat kost dat ding?

Verwijderd

Kun je er geen verbreek contact tussen zetten ? Geen relais !

Want waarschijnlijk als er eentje uit moet gaat de andere ook uit.
Ben wel niet zo'n held met relais maar, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Verwijderd

@def103:
waarom geen relais? "Want waarschijnlijk als er eentje uit moet gaat de andere ook uit." snappik niet helemaal

@guppie:
hebbik uit eenofander oud apparaat gesloopt... (par jaar geleden alweer :))

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ik doe het anders: mijn voeding heeft aan de achterkant een 220-uitgang waar je je monitor op aan kan sluiten zodat die gelijk met je pc aan gaat. Daar heb ik de pomp aangehangen en dat werk tot nu toe uitstekend. 8)

Wanbeleid is ook beleid.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Even searchen in Die-Hard Overclocking & Cooling graag, want het is daar toch al wel vaak voorbij gekomen. Thnx :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.