Ik zal eerst een stukje copy-pasten van een inleiding die ik geschreven heb naar aanleiding van het idee om iets te doen met Architectuur in 3D-games.
Wat zoek ik: iemand die toevallig weet óf er literatuur/artikelen/etc. verschenen zijn met betrekking tot compu. games en dan in het bijzonder het 3D-genre (al is alles welkom natuurlijk).
Uiteraard is een leuke/goede discussie hierover ook al mooi
en minstens zo bruikbaar.
Wat ben ik al tegen gekomen?: game-level design guides (tot in den treure), game-architecture artikelen (als in: programmatuurtechnisch), design-artikelen over textures, polygonen, etc. etc.
(dit is dus wel handig, maar niet direct heel bruikbaar)
Daarom nu dan de stap gewaagd de vraag dan maar te stellen: wie oh wie.
Mocht dit niet het correcte forum zijn, hoor ik dat ook vanzelf neem ik aan, al zei men op #spielerij dat dit toch meer met spielerij dan met webdesign & graphics te maken heeft.
Ps, nog 1 laatste vraagje: Wolfenstein 3D was toch daadwerkelijk de eerste in het 3Dfirstpersonshootergamegenre? of zie ik (en velen dan met mij) eentje over het hoofd?
Het zal duidelijk zijn: de leek hoeft niks te snappen van compu's, juist omdat het dus niet gaat over hoe het beeldmateriaal op het scherm komt, maar de interpretatie ervan.Architectuur is overal, altijd geweest, vanaf het moment dat het eerste hutje op de hei gebouwd werd, bij wijze van spreken. We interpreteren hoe vroegere architectuur eruit gezien moet hebben aan de hand van verschillende soorten beeldmateriaal: potten, vazen, fresco's, schilderijen, gravures, tekeningen en zo zijn er nog vele mogelijkheden. Sinds de negentiende eeuw kwamen daar mogelijkheden bij die door onzichtbare processen zichtbaar gemaakt werden: de fotografie, de cinematografie en later video. Deze laatste twee media gebruikten weer andere apparaten om uiteindelijk zichtbaar te worden; staan deze apparaten uit, dan is er ook niks zichtbaar.
Wat er aan deze ontwikkeling toegevoegd moet worden: programmatuur. Programmatuur is niet beeldend, echter het kan een beeld op een daarvoor bestemd apparaat weergeven, zodat onze menselijke receptoren – in dit geval de ogen – hiermee uit de voeten kunnen. Om dergelijke zaken te kunnen heeft het apparaat in kwestie, de computer, een ingewikkelde interne architectuur, echter dit is niet het doel wat ik in dit verhaal nastreef(...)
Zoals ik net al stelde, zou het voor ons onmogelijk zijn om een min of meer reele voorstelling van Romeinse architectuur te hebben, zonder de pompeiaanse schilderingen.
(...) met andere woorden: de werelden van computergames. Aangezien het aantal verschillende typen computergames dat zichzelf enigszins bediend van architectuur(achtige) interfaces, sluit ik het gros van de spellen uit door mij te beperken tot 3D-first-person games. Dit is vooral omdat er niks aan de verbeelding wordt overgelaten, zeker met betrekking tot de architectuur alwaar het zich afspeelt.
Wat zoek ik: iemand die toevallig weet óf er literatuur/artikelen/etc. verschenen zijn met betrekking tot compu. games en dan in het bijzonder het 3D-genre (al is alles welkom natuurlijk).
Uiteraard is een leuke/goede discussie hierover ook al mooi
Wat ben ik al tegen gekomen?: game-level design guides (tot in den treure), game-architecture artikelen (als in: programmatuurtechnisch), design-artikelen over textures, polygonen, etc. etc.
(dit is dus wel handig, maar niet direct heel bruikbaar)
Daarom nu dan de stap gewaagd de vraag dan maar te stellen: wie oh wie.
Mocht dit niet het correcte forum zijn, hoor ik dat ook vanzelf neem ik aan, al zei men op #spielerij dat dit toch meer met spielerij dan met webdesign & graphics te maken heeft.
Ps, nog 1 laatste vraagje: Wolfenstein 3D was toch daadwerkelijk de eerste in het 3Dfirstpersonshootergamegenre? of zie ik (en velen dan met mij) eentje over het hoofd?
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie