Welk programma voor cv-berekening

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71650

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een eenvoudig programma om een calorieberekening te maken van mijn huis.

Het moet geen programma zijn waarvoor je eerst gedetailleerde tekeningen etc. moet maken, maar gewoon een simpel prog om een idee te krijgen van de benodigde vermogens van cv en radiatoren.

Ik ben al op de hoogte van Stabicad en Vabi. Zijn er simpelere programma's op de markt?? Zo, ja dan hoor ik dat graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmmm, er moet toch wel iemand zijn die hier mee bekend is.....

:) :) :) :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 13:44
Als het je gaat om de capaciteitsberekening voor je huis, kijk dan eens op www.atho.nl

Kan je simpel je CV-Ketel op uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27334

als ik het zo bekijk wil jij een EPC berekening doen van je huis.

ik weet niet precies welk programma ze als ondersteuning op school gebruiken moet ik vandaag ff nakijken.

btw je kan het ook handmatig uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 27334 schreef op 26 juni 2003 @ 08:06:
als ik het zo bekijk wil jij een EPC berekening doen van je huis.

ik weet niet precies welk programma ze als ondersteuning op school gebruiken moet ik vandaag ff nakijken.

btw je kan het ook handmatig uitrekenen.
Als je dat na kan kijken graag! :)

De handmatige methode ken ik, die hebben ze me op school aan proberen te leren (Werktuigbouwkunde / energietechniek 8) )

Ik weet dat je het met de hand uit kan rekenen, maar ik wil wat parameters kunnen veranderen (soort vloer die we gaan storten). En dat is met de hand een beetje veel werk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Caspar schreef op 26 June 2003 @ 07:57:
Als het je gaat om de capaciteitsberekening voor je huis, kijk dan eens op www.atho.nl

Kan je simpel je CV-Ketel op uitleggen.
Ik zal zo eens ff kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 10:57
epadesk.nl
zegt uw Epa-adviseur

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
technopeuter schreef op 26 June 2003 @ 14:55:
epadesk.nl
zegt uw Epa-adviseur
Heeft de betreffende gecertificeerd Epa-adviseur ook een adviseursnummer? :) :)

Ik heb op de site gekeken, en ik neem aan dat je de software bedoelt waar ze het over hebben? Om die te kunnen downloaden is een adviseursnummer vereist.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Euhhh.. neu ben al een half jaar weer uit het Epa gebeuren.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
technopeuter schreef op 30 June 2003 @ 12:58:
Euhhh.. neu ben al een half jaar weer uit het Epa gebeuren.
Hmmmmmmmm..... 000000 oid werkt ook niet als paswoord, maar ik heb eigenlijk al een alternatief gevonden. Gewoon een schatting gemaakt met de stelregel dat er ongeveer 45W per m2 nodig is, en 50W per m2 voor een minder goed geisoleerde woning.......

Kom je op een getal uit, en daar heb ik gewoon een ketel bij gezocht die er redelijk dicht boven ligt.

Maar aangezien de keuze lag tussen 20 en 30kW heb ik een overcapaciteit van 20%....... een nauwkeurige berekening had daar niet veel aan veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
ohh. ging het gewoon om een CV-ketel? wel daar kun je makkelijk over zijn:
alles na 1991: 20kw (gewone huizen)
vrijstaande en oude huizen 30kw

zelf heb ik liever ondercapaciteit dan overcapaciteit. Een slaapkamer zul je niet gauw gaan verwarmen evenals de rest van de bovenverdieping en dat scheelt al heel wat energie!
Hou ook rekening met je isolatiemogelijkheden. Als je extra isolatie gaat toevoegen kan je ketel helemaal buiten proporties worden.

Wat voor huis heb je eigenlijk en wat voor installatie? Wat is je gasverbruik, welke ketel wil je?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
technopeuter schreef op 02 July 2003 @ 13:10:
ohh. ging het gewoon om een CV-ketel? wel daar kun je makkelijk over zijn:
alles na 1991: 20kw (gewone huizen)
vrijstaande en oude huizen 30kw

zelf heb ik liever ondercapaciteit dan overcapaciteit. Een slaapkamer zul je niet gauw gaan verwarmen evenals de rest van de bovenverdieping en dat scheelt al heel wat energie!
Hou ook rekening met je isolatiemogelijkheden. Als je extra isolatie gaat toevoegen kan je ketel helemaal buiten proporties worden.

Wat voor huis heb je eigenlijk en wat voor installatie? Wat is je gasverbruik, welke ketel wil je?
We hebben een huis gekocht zonder CV en WW voorziening. We willen er een combi-ketel inleggen, en waar mogelijk (simpel) isoleren.

Het is een 2-onder-1-kap arbeiderswoning met een begane grond, en een eerste verdieping onder de kap, en een vliering, dus niet echt groot, maar dat maakt niet uit :) . Het is van 1952, en niet geisoleerd. Wel zitten er nieuwe kozijnen in (weinig tot geen tocht) en zijn deze voorzien van HR++ glas.

De binnenkant van de kap strippen we helemaal omdat er nieuwe gipsplaten tegenaan moeten, dan kunnen we gelijk isolatie aanbrengen, dat zal waarschijnlijk glaswol worden (lekker goedkoop). De kap is 10jaar geleden geheel vervangen (maar niet geisoleerd).

De ketel zitten we te denken aan een Bosch Radson HRC26 (Hoog Rendement Combi-ketel) deze heeft een WW capaciteit van 26Kw, en een CV capaciteit van 20Kw. Dit is misschien wel een beetje weinig, maar dat wil ik nog ff bekijken. anders wordt het de HRC30, met 30Kw CV en WW.

De radiatoren willen we simpele superia of veha radiatoren met thermostaatkranen weghangen. Gewoon op de normale plekken, en dan bv gelijke breedte met raam oid. Alfhankelijk van de warmtevraag (wil ik berekenen met Vabi) kiezen we dan Type 10,11,20,22 etc. op warmteafgifte.

De totale warmteafgifte van de radiatoren plus een toeslag voor leidingverlies moet dan rond de ketelcapaciteit uitkomen... maar zoals je al zei, de ketel kan iets lichter zijn omdat de bovenverdieping niet veel verwarmt hoeft te worden.

Klopt dit een beetje? of missen we iets?
En is er veel winst te behalen met hoogwaardigere isolatie dan glaswol? Ook om de warmte buiten te houden in de zomer?
De stromingsverliezen en drukval over de radiatoren wil ik trouwens niet gaan berekenen, dat neem ik voor mogelijk aan. :)
Pagina: 1