[Flash MX] fonts meegeven lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 00:29
ik wil het font bit3 (pixelfont) meegeven aan een swf file zodat iemand zonder het lettertype bit3 toch het juiste lettertype ziet. Ik maak gebruik van dynamic text en wil dus niet anti-aliasing gebruiken omdat het een pixelfont is. Nu kwam ik hier terrecht via de zoekmachine maar helaas werkt dit niet:

http://www.macromedia.com...documents/sharedfonts.htm

ik volg alles goed volgens mij maar het probleem is dat als ik bit3 uit de fonts directorie van windows haal dat ie een ander lettertype pakt en niet de embedded font.
http://www.xs4all.nl/~leth/bit3.ttf dit is het lettertype. misschien heeft iemand hier ideeen?

Verwijderd

zie ook dit topic:
[rml][ Flash MX] Dynamic Text[/rml]

Verder zorg dat de positie van je font op gehele pixel getallen staat,
dus niet achter de komma, anders gaat ie je text 'smoothen'

Verwijderd

Ik heb je fontje ff getest in Flash en ik heb geen problemen.
http://www.devigner.com/tweakers/geenprobleem.swf

Misschien omdat ik een font manager gebruik lukt het wel,
ik gebruik Extensis Suitcase 9.

Dat sommige karakters gevulde uitsparingen hebben zoals de wit ruimte in de letter "d" is heel normaal met truetypes en macromedia producten. De schuld ligt dan bij de maker die dat net iets te slordig is geweest

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 15:37 . Reden: gevuld font probleem ]

• savale
hmmmz jammer van die letter d :( iemand anders met alternatieve pixelfontjes voor me? :)

Verwijderd

www.miniml.com
en verder lekker het font topic doorzoeken

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 17:05
Eff hier kijken: http://www.fontsforflash.com/
(De fonts onder 'Freebies' zijn gratis)

Of hier http://www.dafont.com/en/bitmap.php

[ Voor 55% gewijzigd door beetle71 op 21-06-2003 11:26 ]

• savale
juist maar de manier zoals beschreven op die site van macromedia werkt dus niet bij mij he :( kan iemand misschien uitleggen hoe ik die fonts kan embedden en zodat ik ze dan ook kan gebruiken (zonder anti aliasing)
http://www.macromedia.com...documents/sharedfonts.htm

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

dan moet je ook geen shared libraries gebruiken, zoals beschreven staat. Je zit gewoon domweg de verkeerde tutorial te bekijken. 3 stappen:

- creeer een dynamisch textfield
- open het property panel ( Window -> Properties )
- Klik de knop genaamd "Character" en dan "Embed Font Outlines For: All Characters"

klaar....

"You're only as good, as what you did last week."

• savale
oh,when? schreef op 22 June 2003 @ 02:00:
dan moet je ook geen shared libraries gebruiken, zoals beschreven staat. Je zit gewoon domweg de verkeerde tutorial te bekijken. 3 stappen:

- creeer een dynamisch textfield
- open het property panel ( Window -> Properties )
- Klik de knop genaamd "Character" en dan "Embed Font Outlines For: All Characters"

klaar....
nope niet klaar want er is met geen mogelijkheid dan te kiezen om anti-aliasing uit te zetten :(

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

savale schreef op 22 June 2003 @ 11:25:
nope niet klaar want er is met geen mogelijkheid dan te kiezen om anti-aliasing uit te zetten :(
wel klaar, want fonts in een textfield worden niet anti-aliased.

Verwijderd

oh, when? dat is onzin
fontjes worden wel geembed in een textfield (mits je dat aanzet).
Als je niet-anti-alias wilt hebben dan kun je alleen device fonts gebruiken.
Dus zo'n pixelfontje die jij wilt gaat niet.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je text niet regelmatig onderhouden hoeft te worden, kun je het toch ook "breaken" (modify -> break apart)..?

Ook geen geklooi meer met lettertypes dan ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Scipionyx op 22-06-2003 14:23 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

alleen dan gaat hij wel anti-aliassen en je swf wordt super groot, niet fijn lijkt me

• savale
hmmmz wil allemaal niet erg lukken nog steeds :( vind het egt stom dat er niet een simpele manier is om een embedded font te gebruiken zonder antialiasing

Verwijderd

helaas geen simple manier, maar wel eentje:

op www.fonts4flash.com kun je best veel pixelfonts vinden, die op pixels zijn uitgelijnt. dus elke letter begint dan op een hele pixel.

wat je daarna gaat doen is "tweaken" ofwel je gaat zoeken naar de
positie van het textveld die de letters op hele pixels zet.

helaas kan het begin van een fontje op bv. 5.2px staan terwijl je textveld op 2 px staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 15:03 . Reden: kleine inhoudelijke verandering ]

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 14:12:
oh, when? dat is onzin
fontjes worden wel geembed in een textfield (mits je dat aanzet).
Als je niet-anti-alias wilt hebben dan kun je alleen device fonts gebruiken.
Dus zo'n pixelfontje die jij wilt gaat niet.
ik besteed gemiddeld 6-8 uur per dag aan Flash MX, en die ervaring loopt al terug sinds Futuresplash dus inmiddels weet ik wel wat onzin is en wat niet....

• savale
ik ben er ongeveer achter wat het punt is. ALLEEN pixelfontjes die gemaakt zijn voor flash werken goed. MITS je ze op hele pixels uitlijnt. Het punt is dat deze pixelfontjes zoals op fonts for flash en miniml op de een of andere manier NIET anti-aliased worden in flash wat heel prettig is voor pixelfontjes :)

Verwijderd

oh,when? schreef op 23 June 2003 @ 00:55:
[...]
ik besteed gemiddeld 6-8 uur per dag aan Flash MX, en die ervaring loopt al terug sinds Futuresplash dus inmiddels weet ik wel wat onzin is en wat niet....
Ehh? ik zie toch echt anti-alias text hoor

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 10:08:
[...]
Ehh? ik zie toch echt anti-alias text hoor
erm ik weet het niet, misschien ligt het aan je monitor of misschien weet je niet zo goed wat het begrip inhoudt, maar ik heb het hier ff bekeken op 5 verschillende computers en laptops, tft's included, maar ik zie echt 0% anti-alias. Wat je zegt klopt gewoon niet, en zelfs al bewijs ik het tegendeel dan nog ontken je. En ik kan wel een technisch verhaal ophangen maar dat heeft ook weinig nut denk ik zo....

Verwijderd

anti-alias: blending van achtergrond met voorgrond mits nodig (en jouw fontje staat dus op hele pixels dus is AA niet van toepassing, ofwel een echt flash fontje :D)

maar eigenlijk wil ik op zulke opmerkingen niet ingaan

dit voorbeeld is dus niet op de hele pixel geplaatst: http://www.devigner.com/tweakers/geenprobleem.swf

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 11:35 ]

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

erm..

• eerst zeg je dat ik onzin praat
• daarna beweer je dat je alleen non anti-alias text kunt hebben in een textfield met device fonts
• daarna zeg je dat pixelfonts zoals de topicstarter wilt niet kan

ik bewijs het tegendeel van 2 punten met het font van de topicstarter ( bit3, dus geen "echt flash fontje" ) en daarna zeg je "dat je niet op mijn opmerkingen ingaat"

wie is hier nu degene die onzin verkondigt? :?

Verwijderd

1. onzin in de zin dat als je de oulines mee geeft dan AA't de text, mits hij niet op een hele pixel staat
2. ja dat is ook zo, alleen optisch is een ander verhaal
3. Dat beweer ik niet

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
OK. Stop de ruzie heren. :)

oh,when? Heeft zeker een punt, en weet dondersgoed waar hij het over heeft.
Hier dus verder niet meer op ingaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Willem op 23-06-2003 11:55 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• savale
lang leve de flash pixelfontjes :D hey maaruh dit topicje is klaar :) tis gelukt door goede fontjes te gebruiken. misschien dat hier nog wat mensen linkjes naar flash fontjes kunnen geven ofzo...
Pagina: 1