OpifexMaximus schreef op 20 juni 2003 @ 16:53:
[...]
Beiden zijn een vorm om bij zichzelf een leegte te vervullen die toch niet opgevuld kan worden. Waar men bij het streven naar geld over lijken zou kunnen gaan, is dat bij immateriële dingen ook het geval (godsdienstoorlogen bijvoorbeeld).
Nou nou, da's wel een hele scheve.
Ik zou een godsdienstoorlog meer vergelijken met een laag-conjunctuur of beurskrach.
Een persoon die op slinkse wijze rare handeltjes doet, is dan meer te vergelijken met eeeh.. ik weet het even niet.
Iemand die net doet alsof hij erg gelovig is, maar eigenlijk niet is.
Maar dat kan geen kwaad, enkel voor die persoon zelf.. en een ander wordt daar ook wijzer van; ook al is het via het besef om niet iemand te volgen.
Als er in dit voorbeeld ook maar enige sprake is van geld of iets dergelijks, dan is het gelijk een materialistisch probleem.
Want geld kun je verkrijgen door positieve dingen te verkopen zoals koekjes voor de woudlopers. En geld kun je krijgen door negatieve dingen te doen.. simpelweg door al te stelen.
Spirituele groei draait zichzelf gelijk de nek om als dat op negatieve wijze gebeurd.
Maar mensen kunnen wel valse vrienden zijn, maar als je een beetje uitkijkt dan vallen deze ook snel door de mand.
En ook hier geldt dat je meestal meer materialistisch de klos bent dan geloofstechnisch. Van deze ervaringen kun je juist spiritueel groeien.
Trouwens een godsdienstoorlog heeft alles te maken met materialisme. Hoe kun je in vredesnaam een geloof/mening/overtuiging kwijt raken. Dat kan alleen maar als je er er niet waarlijk in gelooft of zeker bent van je overtuiging.
Hoe kun je een ander kwalijk nemen dat je eigen mening verandert....?
Tussen de regels door mag hier gelezen worden dat ik niet echt overtuigd ben van de geloofwaardigheid
van de grote religies...Vladimir G.
Maar je kan wel bijvoorbeeld je einde gelukkig tegemoet treden; in tegenstelling tot mensen die hun leven als een mislukking zien.
Ik ben met je eens dat het uiteindelijk allemaal nutteloos is; maar volgens mij moeten mensen zelf een doel zoeken in hun leven en dat nastreven. Of dat nou rijk worden, een boek schrijven of Boeddha is maakt niet uit. Het gaat erom dat je voor jezelf ergens voor leeft.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
offtopic:
OpifexMaximus: Volgens mij gebruik je een zogenaamde "ronde wereld" wat heel gebruikelijk is systemen zoals 'Life'.