Toon posts:

Internet, printer en netwerk 2 pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag met 2 PC's het volgende doen:
- Internet delen (ISDN)
- 2 Printers delen
- De tapestreamer van Onstream moet op 1 pc draaien, maar beide pc's compleet kunnen backuppen
- Netwerkverbinding maken voor het delen van bestanden/printers

Het bovenstaande is mogelijk als beide PC's aan staan.
Kan ik dit ook doen wanneer 1 PC uit staat? Hoe gaat dat dan met de printers bijvoorbeeld? Is dit een dure manier? Moet ik dan de printers op beide installeren?
1 printer werkt op USB (Lexmark copy/print/scan) en 1 printer (HP Laserjet 1100) op parallel.

1 PC heeft Windows 98 als besturingsprogramma en 1 PC Windows XP als besturingsprogramma.

Ik weet ongeveer hoe ik een netwerk moet aanleggen of hoe ik printers moet delen in windows heb al wat ervaring maar zoek nog naar de beste en een betaalbare oplossing voor bovenstaande dingen.

Verwijderd

om te kunnen printen als de computers die de printer delen uit staan zul je een printservertje moeten hebben. Dit kan hardware en softwarematig. Van zowel win98 als van XP kun je deze aansturen (XP iets makkelijker ivm standaard printen naar ip support).

Uiteraard kan een tapestreamer een computer die uit staat niet backuppen maar dat zul je zelf ook wel begrijpen. Ik zou de tapestreamer op de XP pc zetten zodat je wat eenvoudiger het deelwerk op win98 kunt doen en de XP computer compleet kunt backuppen.

Internet delen kan via een routertje, zodat beide computers kunnen internetten ook als de andere uit staat.

Verwijderd

Topicstarter
dat internetdelen snap ik, maar een router? welke router moet ik dan hebben? Wat moet er dan in de PC komen? Een netwerkkaart of een ISDN kaart?

Verwijderd

netwerkkaart en daarbij je dan een hub nodig, ook het delen van printers via een printserver gaat op ip en dus is er een netwerk nodig. Dus benodigt:

2 netwerkkaarten
1 hub dan wel switch (100mbit voor backuppen)
1 of 2 printserver(s) voor de printers
1 isdn router voor internet verbinding.

netwerkkaarten kosten een tientje en hubje zal een paar tientjes zijn. Printservers of isdn routertjes weet ik zo snel niet uit m'n hoofd wat dat zal kosten. Maar de pricewatch van tweakers.net zal je rap verder helpen!

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

je kunt een hardware router nemen, die doet alleen het internet delen over de pc's en de beide pc's aan elkaar koppelen (als je een router hebt die ook gelijk switch of hub is tenminste). je kunt ook een oud pc-tje nemen en daar linux/winnt/ietsanders op zetten in combinatie met bijv. winroute zodat je die pc het internet laat delen.
in alle pc's komt dan een netwerkkaart en in de server een isdn-kaart.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

zeker mogelijk maar als de topicstarter niet precies weet of er een isdn-kaart of netwerkkaart in z'n computers moet lijkt me het instellen van een ipcop of clarkconnect (freesco wellicht) toch wel listig voor hem. Maar een optie is het zeker ik ben persoonlijk een groot voorstander :)

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Je hebt ook hardware-routers met ingebouwde printserver

Beste film ooit

Verwijderd

Topicstarter
I
Het goedkoopste model en het simpelste is volgens mij zo of niet?:
- 2x netwerkkaart
- 2x netwerkkabels
- 1x 10/100 mb hub (ik wil niet met crosslink, lijkt me onhandig)
- 1x ISDN splitter met een extra PCI ISDN modem in de PC
- Beide printers installeren op 1 PC en die delen met de andere

II
Als ik ook een printerserver wil, zal ik er 2 moeten hebben, 1 printerserver met parallel en 1 met USB. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk zo'n printerserver? De ene kant een aansluiting voor de printer en de andere kant een netwerkkabel naar de hub? Kan dan die netwerkkabel op een willekeurige positie in de hub? en werken er ook 2 printerservers op 1 hub?
Begrijp ik dan goed dat ik dan een 4 ports hub moet hebben? 2 voor de PC's en 2 voor de printerserver?

III
Als ik ook nog een ISDN-router wil...... dan zal dat wel een duur verhaal worden volgens mij.... Of bestaan er ook ISDN routers die ook als hub kunnen dienen en waar ook 2 printerservers aan gehangen kunnen worden?

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

bij vraag 3 ja (op de 2 printers na)

bij vraag 2 nee.
volgens mij zijn er geen printservers met usb (ik heb ze nog niet gezien...maar ik kan ongelijk hebben) maaar wat voor printer heb jij dan dat ie alleen usb heeft.
ik heb ook een printserver met 2 parralele poorten 1 utp en 1 uniport(netprint 1000 koste 1 gulden op een rommelmarkt, beste hardware aankoop tot nu toe..maar das offtopic) daaraan heb ik een laserjet 4M en een hp photosmart p1000 hangen.
die hp heeft ook USB, maar ook een parallele aansluiting (alleen kreeg ik de usb kabel er maar bij) dus dat werkt prima

Beste film ooit

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, die lexmark multifunctionele printer werkt op USB, omdat deze ook scant en copied. Er bestaan wel USB printerservers, je kant het bijvoorbeeld zien op sitecom.nl. Ze werken verder exact hetzelfde als parallelle printerservers.

Maar als dus besluit om 2 printerservers aan te schaffen, hoe zit dat dan met die hub? Passen beide printerservers daar dan op?
Pagina: 1