Mobiel in de file: een stap in de richting van Big Brother?

Pagina: 1
Acties:

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik post dit topic aan de hand van het frontpage item : nieuws: Files opsporen middels gegevens uit GSM-netwerk?
Waar het gaat over het gebruik van mobieltjes om een file te kunnen opsporen.

Wat ik ter discussie wil stellen is het volgende: Ben je paranoide als je vindt dat het gebruik hiervan een stap is in de richting van 1984, the matrix, je begrijpt wat ik bedoel: een stap naar minder privacy en een grotere controle door de overheid.
En wat genuanceerder, in plaats van overheid kan je ook lezen het bedrijfsleven, kortom wat men met Big Brother aanduid.

Zelf zie ik, als ik naar de wereld kijk, waar ik me overigens niet heel erg mee bezig houdt :) , dat er steeds weer dingen bij komen die de vrijheid inperken. (Met name in USA).
En als ik naar de geschiedenis kijk, dan is de tweede wereld oorlog ook niet 'zomaar ineens' begonnen. Alles gaat in kleine stapjes, en dan 'ineens' staan we voor een voldongen feit.

En behalve meningen hierover, zou ik het interessant vinden om het horen wat men vindt, als we inderdaad op een 'Big Brother'-scenario afstevenen, of, en zo ja wat er aan gedaan moet/kan worden.

(edit, oei, typo's)

[ Voor 5% gewijzigd door Major 7 op 20-06-2003 12:13 ]

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024
Kan de moderator dit topic a.u.b. verwijderen? Het was bedoeld in W&L terecht te komen.
Sorry voor het ongemak.

[ Voor 3% gewijzigd door Major 7 op 20-06-2003 13:32 ]

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

post het even in SEM, dan heb je sneller kans dat hij dicht gaat, je kunt daar natuurlijk ook even vragen of ze em verplaatsen

... MMORPG Addict.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• satyriasis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 19:24
Ik vind dat het nog wel meevalt, en als het echt tever gaat, dan heeft de geschiedenis ons geleerd dat er dan echt wel word ingegrepen. Dus ik maak me er niet zo heel erg veel zorgen om. En trouwens wat heb je liever dat je weet waar de files staan of dat je anoniem sociaal bezig bent door andere te vertellen dat je in de file staat

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Feitelijk is deze big brother er al in de vorm van (onder meer) de razend populaire GSM'etjes. De filedienst is daar gewoon een toepassing voor. De informatie van GSM'en ligt al jaren voor het oprapen, maar openlijk wordt er nog niet veel gebruik van gemaakt. Van het frontpage item wordt ik in ieder geval niet erg opgewonden, aangezien het niet echt iets nieuws is en zich verder niet op identificatie van de persoon zelf spitst.

Wat breder bekeken is het goed om te beseffen of privacy zoals we dat vroegâh hadden wel past in deze tijd. Met informatiesystemen en verspreiding van grote hoeveelheden informatie is privacy iets anders dan het vroeger was met grootse bekendheid in het lokale dorp, maar totale onbekendheid vier dorpen verderop. M.a.w. is het wel reëel om uit te gaan van de toestand zoals deze vroeger was?

Laten we wel wezen: de pinpas gaat bijvoorbeeld niet meer verdwijnen. Een focusverlegging van het weren van privacygevoelige informatiewinning naar het beschermen van voorhanden zijnde privacygevoelige informatie lijkt mij een betere benadering dan vasthouden aan beelden, die niet meer stroken met de huidige maatschappij.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 20-06-2003 12:59 ]

• satyriasis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 19:24
@Wekkel: je lult stukken beter als mij maar ik ben het helemaal met je eens :)

Verwijderd

hmm... ik denk niet dat je het CMG verhaal zo moet zien. De techniek om iemand aan de hand van zijn mobiele telefoon op te sporen en te volgen bestaat al een tijdje. De techniek wordt steeds verder geperfectioneerd. Ik zie dit gewoon als " "iets goeds doen met bestaande techniek". Er wordt aan de hand van jouw verplaatsing gekeken hoe hard je rijd, in plaats van wie je bent en waar je je op dit moment bevind. Die techniek bestaat al jaren en dus zie ik dit niet als een BB scenario. Als ze met deze toepassing jou aan de hand van je mobieltje willen tracen, kunnen ze beter een ander systeem gebruiken wat nauwkeuriger is.
Pagina: 1