Ati Radeon 9700 -> 9700pro

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:51
Ok ik heb echt tientallen topics bekeken en nog google gebruikt maar ik ben nu een beetje in de war...

Ik wil dit weekend een Club3D Radeon 9700 NP halen.
Ik heb gelezen dat je deze een andere BIOS kan geven zodat het een 9700 PRO is.

Welke BIOS moet ik nemen?
Staan de core & mem speeds gelijk goed nadat ik een PRO BIOS heb geinstalleerd?
Moet ik nog extra cooling toevoegen? Want volgens mij is de NP versie gelijk aand de PRO versie alleen op een lagere speed gelocked..

Ik zag ook dat er verschillende geheugens opzaten. 2,8ns en andere weer 3.3ns
Welk geheugen zit erop de Club3D 9700np (wordt bij Alternate gekocht)

Kan iemand mij een beetje ophelderen.
Bvd!

[ Voor 13% gewijzigd door WRT54G op 20-06-2003 11:04 ]

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op een NP versie heb je ander geheugen waardoor het maar de vraag is of je PRO snelheden kan halen.

Je moet het Radeon Topic maar eens doorlezen of anders dit topic : [rml][ R9700] OC-ed matig..[/rml]

[ Voor 40% gewijzigd door _Richie_ op 20-06-2003 11:06 ]

• WRT54G
Richie ik heb dat topic gelezen en ik raak een beetje in de war :)
Daarom heb ik dit topic geopend om wat duidelijkheid te krijgen (voor mezelf)

Net Alternate gebeld en ze vertelden me dat het Samsung 3.3ns geheugen is...
Gaat het hiermee lukken om een PRO BIOS te installeren en dus ook op PRO speeds te draaien?

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

[rml][ 9700]wil niet oc'n[/rml]
In dit topic vind je ook wel wat info.

Als je hem flashed loopt hij (afhankelijk van de bios die je erop zet) nog niet op de 9700 Pro snelheden, maar hij word wel als een Pro herkend. Ik raad je aan om je geheugen ook te coolen, dit word ook aardig warm!

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• WRT54G
ok thanks voor je topic!
Maar is het niet zo dat een np en een pro dezelfde kaarten zijn met dezelfde cooler alleen de np is lager gelocked?
Dus als ik hem zo flashen met een pro bios en hem dan zou OC'en naar PRO speeds dan heb ik toch geen extra cooling nodig? of zit ik nu weer verkeerd?

Verwijderd

Nu heb je het over de core die warm wordt, die heeft wel een goede koeler.

Het geheugen daarentegen heeft geen koeling en je zou kunnen overwegen daar ramsinkjes op te zetten of iets dergelijks, ikzelf heb dit niet gedaan omdat ik dit niet echt nodig vind. Ik vind het meer iets voor als je meer volts op je geheugen gaat zetten dan wordt het wel nodig.

• WRT54G
Maar als ik hem dus flash met een pro bios en dan de speeds gebruik die een PRO kaart heeft moet ik dan extra coolen of niet?
Sorry als ik wat n00by over kom maar ik wil dadelijk niet mijn kaart verzieken...

Verwijderd

Je moet een pro bios pakken, met een programmaatje dat RadEdit heet moet je de snelheden in die bios op non-pro zetten (275/270).

Van daaruit moet je gaan overklokken en kijken hoe ver je kan komen, je moet dus niet uitgaan van de pro snelheden want dan heb je kans dat je al artifacts krijg voordat je in windows komt.

Met geheugenkoeling kom je in het algemeen 5-10 mhz verder qua overklokken, nu kun je je afvragen of dat op zo'n 300 mhz scheelt en de extra tijd waard is om te installeren.

• WRT54G
ok thanks!

RadEdit en een Club3D BIOS gedownload:
270.00 Mhz (40 * 6.75 Mhz)
276.75 Mhz (41 * 6.75 Mhz)

Dus dat is neem ik aan goed.
Maar zodra ik deze flash en dan de speeds ga aanpassen tot PRO speeds dus 310/325 moet ik dan die geheugenkoeling nemen of kan de standaard cooling dat ook aan? (omdat het een cooling is die ook op de retail PRO kaarten wordt gebruikt)

moet ik toch geheugenkoeling hebben zijn deze dan goed:
Geheugenkoeling van Alternate

[ Voor 22% gewijzigd door WRT54G op 20-06-2003 12:34 ]

Verwijderd

Er zit geen standaardkoeling op de geheugenchips, er zit helemaal geen koeling op. :)

En je moet niet in 1x naar pro speeds overklokken in windows, je moet langzaam testen samen met 3dmarks en dan bijvoorbeeld het geheugen per keer 5 mhz verhogen tot je artifacts krijgt uiteindelijk.

Jouw geheugen is gerate op 1000: 3.3 = 303 mhz. In principe zul je uiteindelijk rond de 300 mhz kunnen komen met je geheugen denk ik.

En of je ramsinks wil is iets wat je zelf mag bepalen, ik denk dat de ramchips misschien ook wel iets langer meegaan met ramsinks en je kan iets verder overklokken. Maar ik denk niet dat ze echt nodig zijn tenzij je voor die 5-10 mhz extra wil gaan.

Verwijderd

ik heb gehoord dat club 3d kaarten niet zo makkelijk waren om over te klokken. Ik heb zelf een 3D prophet 9700(np) en die heb ik met gemak wel kunnen over klokken naar 330/320 zonder extra koeling of iets dergelijks. Heb zelf nog niet eens verder geprobeerd dan dit, maar ik kan vast nog wel wat verder.

Bij de hercules kaart heb je standaard al een goede koeling erbij en extra koelblokjes op het geheugen aan beide kanten.

Verwijderd

haal http://www.3dchipset.com/bios/ati/warp11/index.php hier de:

Club 3D 9700 non-Pro BIOS (9700 bios waarmee je kan overclocken)

haal http://www.3dchipset.com/bios/ati/flash/index.php hier:

ATi Flash Utility

en download vervolgens http://www.softnews.ro/public/cat/12/1/12-1-16.shtml hier:

Radeonator 2.0 Final

Flash de Club 3D 9700 non-Pro BIOS op je kaart. Installeer de drivers even opnieuw (je kaart word opnieuw herkend).

Installeer Radeonator en clock je kaart over. Als je je limiet berijkt hebt dan stel je in dat Radeonator de waardes standaart moet toepassen als je windows opstart.

Ik zou niet de waardes van de Pro speed op je bios flashen. Het enige wat je nu hebt is een 9700 bios waarmee je kan overclocken, en dat kan normaal dus niet.

• WRT54G
Ok bedankt voor alle tips!
Het is me nu een stuk duidelijker iig.

Laatste vraag, die ramsinks bij alternate is dat een beetje goed of zal het weinig uitmaken?

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Die ramsinks zijn wel goed ja

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

als je geen ramsinks hebt, dan is het altijd beter als je ze wel kan krijgen. Helpt altijd. Ik weet verder niet wat voor wkaliteit die ramsinks hebben, dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar ik zou het gewoon doen, extra ramsinks kunnen geen kwaad.

• WRT54G
Marcel_EA schreef op 20 June 2003 @ 12:30:
moet ik toch geheugenkoeling hebben zijn deze dan goed:
Geheugenkoeling van Alternate
Moeten de ramsinks met koelpasta geplaatst worden?

Verwijderd

Marcel_EA schreef op 20 June 2003 @ 15:07:
[...]

Moeten de ramsinks met koelpasta geplaatst worden?
GVD man kan je dan gewoon helemaal niet lezen :( naja, copy\paste van wat daar bij Alternate staat:
De Passieve koeler voor de grafische kaart bestaat uit zwart Aluminium. De maten bedragen: 20 x 12 x 8mm. Hij wordt met een zelfklevende warmtegeleidingpad op de geheugenchips bevestigd
moeilijk he?! 8)7

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 11:20
Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 12:35:
ik heb gehoord dat club 3d kaarten niet zo makkelijk waren om over te klokken. Ik heb zelf een 3D prophet 9700(np) en die heb ik met gemak wel kunnen over klokken naar 330/320 zonder extra koeling of iets dergelijks. Heb zelf nog niet eens verder geprobeerd dan dit, maar ik kan vast nog wel wat verder.

Bij de hercules kaart heb je standaard al een goede koeling erbij en extra koelblokjes op het geheugen aan beide kanten.
Kan nog wel hoger hoor, ik heb zelf ook een hercules 9700 non pro (wel rode pcb) en die loopt zonder extra cooling op core 360 en mem 351 :)

• WRT54G
Verwijderd schreef op 20 juni 2003 @ 17:56:
[...]

GVD man kan je dan gewoon helemaal niet lezen :( naja, copy\paste van wat daar bij Alternate staat:

[...]

moeilijk he?! 8)7
Bedankt voor je antwoord maar de manier waarop je het zegt is een beetje aso.
We zijn hier volgens mij nog steeds om elkaar te helpen en niet om elkaar in de grond te boren...
Maar goed, dat had ik ook gelezen en vroeg me af of het niet beter (lees: meer koeling) was met Artic Silver ofzo.
Maar uit je antwoord begrijp ik dat het niet nodig is.

Verwijderd

Marcel_EA schreef op 20 June 2003 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor je antwoord maar de manier waarop je het zegt is een beetje aso.
We zijn hier volgens mij nog steeds om elkaar te helpen en niet om elkaar in de grond te boren...
Maar goed, dat had ik ook gelezen en vroeg me af of het niet beter (lees: meer koeling) was met Artic Silver ofzo.
Maar uit je antwoord begrijp ik dat het niet nodig is.
het is gewoon een feit dat heel veel vragen van jou in dit topic terug te vinden zijn met wat zoekwerk.

magoed,

let niet op mij, heb een baaldag + 2 weken.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is toch wel redelijk basic/zoekwerk eigenlijk. Probeer toch wat beter te zoeken en zelf logisch na te denken, dan was je heir ook wel uit gekomen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.