Terratec 5.1 s/pdif vraag

Pagina: 1
Acties:

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:30
Ik heb een probleem en dat is het volgende:
Ik heb de Z-680 gekocht en gecombineerd met een Terratec 5.1 Fun kaart nou heb ik alles netjes aangesloten en heb ik via de contral panel van de Terratec kaart S/PDIF ingeschakeld dit werkt allemaal goed tot zover. Als ik dan een film met WinDVD of Power DVD en ik selecteer daar ook S/PDIF (in het menu) en vervolgens de film afspelen heb ik GEEN geluid en speeld hij de film enorm versneld af!. Iemand iedeen hoe dit kan ?
PS : Als ik Digital S/PDIF niet inschakel in PowerDVD of WinDVD werkt de film perfect maar geeft de Controller van Z-680 setje DD PL2 Movie aan of is dit ook Doly Digital 5.1 ?

-Ik gebruik een optische kabel
-Control Panel staat S/PDIF Ingeschakeld
-Control panel heeft geen updates tot nu toe helaas :( (dus van cdrom geplukt)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• KinG PopLa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 19:53
Hmm, ik gebruik heb ook een externe decoder (CSW DTT3500 i.c.m. Audigy). Wat mijn ervaringen zijn met Pdvd en Windvd, is dat wanneer je het geluid via SP/DIF laat gaan, er synchronisatieproblemen zijn. Mocht je het heel graag via de externe decoder luisteren, moet je (video) hardware acceleration compleet uitzetten. Als dit de kwaliteit te erg verslechterd, of dit niet helpen wil dan moet je de dvd speler (Pdvd of Windvd) het geluid laten decoderen. Gewoon speakersinstelling bij options op 6 channel/5.1 zetten en decoder op PCM. Ikzelf merk niet zo heel veel verschil in het geluid, en het beeld is wel een stuk scherper.

succes

• Possible
KinG PopLa schreef op 20 June 2003 @ 10:57:
Hmm, ik gebruik heb ook een externe decoder (CSW DTT3500 i.c.m. Audigy). Wat mijn ervaringen zijn met Pdvd en Windvd, is dat wanneer je het geluid via SP/DIF laat gaan, er synchronisatieproblemen zijn. Mocht je het heel graag via de externe decoder luisteren, moet je (video) hardware acceleration compleet uitzetten. Als dit de kwaliteit te erg verslechterd, of dit niet helpen wil dan moet je de dvd speler (Pdvd of Windvd) het geluid laten decoderen. Gewoon speakersinstelling bij options op 6 channel/5.1 zetten en decoder op PCM. Ikzelf merk niet zo heel veel verschil in het geluid, en het beeld is wel een stuk scherper.

succes
maar je hebt dan toch niet echt digitaal geluid 5.1 ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Digitaal geluid bestaat niet. De snoertjes naar je boxen zijn heel erg analoog :). Of de DA conversie en 5.1 decoding nu in je speakerset gebeurt of in je geluidskaart maakt in principe niets uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Possible
JvS schreef op 20 June 2003 @ 11:01:
Digitaal geluid bestaat niet. De snoertjes naar je boxen zijn heel erg analoog :). Of de DA conversie en 5.1 decoding nu in je speakerset gebeurt of in je geluidskaart maakt in principe niets uit.
Hmmz ok nu het volgende: Een vriend van mij heeft dus ook dit geluids setje alleen dan met een Terratec SKY en bij hem komt op de display van zijn controller te staan Input : Digital en/of DTS
Bij mij komt daar alleen te staan: Input : DD PL2 Movie (Pro Logic 2) maar dat is ook niet echt 5.1 surround ofwel ?

• KinG PopLa
Nop, PLII maakt geen gebruik van aparte kanalen voor boxen, maar filtert het surround kanaal uit het stereo kanaal. Heb jij iets als een ac3 filter (zit bij kazaa-codec pack, nimo codec-pack) geinstalleerd voor Divx films? Als dat nl. is geinstalleerd dan zal hij DD geluid (op standaard setting) naar stereo decoden. Moet je ff bij de AC3 filter hem op 5.1 of SP/DIF zetten

BTW ik had hetzelfde toen ik mijn setje net had, ik MOEST digitaal geluid hebben. In de praktijk maakt het geen ruk uit, als je hem "digitaal" heb aangesloten (comp-boxen). Kabel die erbij zit is van goeie kwaliteit, en van ruis heb je echt geen last (hoop ik). Maar i.v.m. compatibiliteitsproblemen zou ik hem gewoon het geluid door de softwareplayer laten decoderen en doorsturen naar decoder (hoef je ook niet de hele tijd van mode te verwisselen :P ). Ja ik weet het, is unfair, heb je decoder dan wil je hem gebruiken.........

• Possible
Wat bedoel je precies wat moet ik precies gaan doen nu ? moet ik nu gewoon GEEN S/PDIF inschakelen in PowerDVD of WinDVD en gewoon me boxen op DD PL2 zetten ?
het gaat me voornamelijk om DD 5.1 geluid MET dvd's en niet met divx films

[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 20-06-2003 12:00 ]

• KinG PopLa
Ik zou SP/DIF in Pdvd en Windvd uitzetten en op 6channel/5.1 zetten. Op deze manier wordt het geluid door de programma's gedecodeerd en doorgestuurd naar je versterker. (die gewoon op PCM/meerkanaals geluid moet staan, niet PL2), en zijn er geen synchronisatieproblemen (dvd die te snel afspeelt).

Wat ik bedoelde met dat stukje over de ac3 decoder, is dat als je die hebt geinstalleerd, het roet in het eten kan gooien voor het afspelen van dvd's, maar die heb je blijkbaar niet.

succes

• Possible
KinG PopLa schreef op 20 June 2003 @ 12:13:
Ik zou SP/DIF in Pdvd en Windvd uitzetten en op 6channel/5.1 zetten. Op deze manier wordt het geluid door de programma's gedecodeerd en doorgestuurd naar je versterker. (die gewoon op PCM/meerkanaals geluid moet staan, niet PL2), en zijn er geen synchronisatieproblemen (dvd die te snel afspeelt).

Wat ik bedoelde met dat stukje over de ac3 decoder, is dat als je die hebt geinstalleerd, het roet in het eten kan gooien voor het afspelen van dvd's, maar die heb je blijkbaar niet.

succes
Ok doe ik dat maar met Power dvd kan ik maar geen 5.1 kiezen (bij tabblad Audio)
staat alleen 2 luitsprekers hoe kan ik daar zeg maar 5.1 van kiezen ?
ik kan alleen kiezen tussen 2 luidsprekers en S/PDIF

Met Windvd wil het wel maar het geluid klopt totaal niet als ik Direct 6 ch doe. De stemmen enzo komen komen niet uit de front maar uit de linker achterste :?

[ Voor 15% gewijzigd door Possible op 20-06-2003 12:27 ]

• KinG PopLa
Terratec FUN! :)

Kijk even bij geluidsopties in windows of de speakerinstellingen op 5.1 staan, wil nog wel eens dwarsliggen. Als dat niet zo was, denkt Pdvd nog wel eens dat je alleen stereo hebt. Heb jij je decoder op PCM staan (en niet een of andere upmix modus)?

Is trouwens "het dvd-flip veels te snel" opgelost als je hem op software zet?

• Possible
Nope in windows staat de surround op 5.1 dus dat zit wel goed en me decoder staat gewoon op: Input = Direct
Effect L 6 Channels Direct
dat is gewoon PCM zo niet waar kan ik dat vinden dan ?

Dat dvd flip veel te snel :) is opgelost alleen in Windvd heb ik nu dat ik de stemmen en bijna al het andere geluid uit de linker achter box hoor :( en dus niet in Center

[ Voor 32% gewijzigd door Possible op 20-06-2003 13:04 ]

• KinG PopLa
PCM zal wel hetzelfde zijn als direct, dus dat staat wel goed. Is er in de control panel van de terratec een optie voor DD/DTS decodering? Zo ja, dan moet je dat even uitzetten.

Heb je eigenlijk geen problemen met meerkanaals geluid in spellen? of speel je die niet?

• Possible
Nope die zit er helaas niet bij maar bij de specs enzo staat wel er wel bij dat ie AC3 (dus dd 5.1) en DTS ondersteund want het rare is en vriend van mij heeft dus ook dit logitech setje maar met een Terratec 5.1 SKY en op zijn control center (van de logitech Z-680) komt te staan van:
Input = Optical
Effect = Digital en bij een DTS audio track komt er te staan Effect = DTS
heel raar allemaal.
Ik speel wel spelletjes alleen niet met meerkanaals geluid

Ps : Zijn Control panel van Terratec is gelijk aan die van mij

[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 20-06-2003 13:20 ]

• KinG PopLa
Dat er staat dat jou kaart het ondersteunt, daar bedoelen ze waarschijnlijk mee dat de kaart het signaal onbewerkt (via de spdif) kan doorsturen (tja :) ). Hmm beetje corny, maar kan proberen wat het setje doet als je het analoog aansluit? Of misschien via een sp/dif tulp kabel?

• Possible
KinG PopLa schreef op 20 juni 2003 @ 13:25:
Dat er staat dat jou kaart het ondersteunt, daar bedoelen ze waarschijnlijk mee dat de kaart het signaal onbewerkt (via de spdif) kan doorsturen (tja :) ). Hmm beetje corny, maar kan proberen wat het setje doet als je het analoog aansluit? Of misschien via een sp/dif tulp kabel?
Ik heb hem al aangelosten via een Optische kabel :)
daardoor kan ik alleeen kiezen voor DD PL2 :)

• KinG PopLa
neej maar kan je hem niet even met minijacks aansluiten (die 3 kabels die je nooit meer hoopte te gebruiken, analoog), en kijken wat hij dan doet

• Possible
Dat heb ik nu net dus gedaan en het werkt nu perfect :)
Maar zit er dan zo weinig verschil tussen die 3 kabels of gewoon een optische kabel ?
Dus het maakt niet veel uit of je hem nou analoog of optisch aansluit je behoud altijd Dolby Digital 5.1 ?

[ Voor 28% gewijzigd door Possible op 20-06-2003 13:56 ]

• KinG PopLa
Het verschil tussen een optische kabel en "de drie" is dat bij een optische kabel, de geluidsinformatie digitaal wordt verstuurd. Op deze manier gaat er geen informatie, "helderheid" van verloren. Als je analoge "die 3 :P" kabels gebruikt, dan wordt die informatie analoog verstuurd, wat inhoudt dat als de kabels niet goed contact maken, of slecht geleiden, er wat van de zuiverheid van het signaal verloren kan gaan. Hierdoor heb je kans op ruis. Maar bij zo'n dure set, kan je er vanuit gaan dat er "redelijke" :P kabels zijn en je hier geen last van zal hebben.

Ik zou het gewoon nu zo laten, en genieten van je setje. Mocht je heel graag via de optische kabel geluid willen luisteren....wacht op driverupdates en probeer het opnieuw. Ik denk dat het hier gaat om gewoon slechte drivers.

Have fun (en denk om de buren hé ;))

• Possible
Ja bedankt iig ik merk wel een geluidsverschil hoor met optisch en analoog vooral pistool schoten hoor je echt veel realistscher met een optische kabel maar ja, ik moet maar even wachten op drivers :) iig bedankt! :)

• KinG PopLa
np O-)
Pagina: 1