ASUS MEL-C + SBPCI128(CT1379), tikken bij IDE activiteit

Pagina: 1
Acties:

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik heb in m'n oude pc 'n ASUS MEL-C mobo hangen. Toen ik 'n upgrade naar win2k had gedaan, had ik geen seriële poorten. ASUS raadde me toen aan om te flashen van BIOS rev. 1008 naar BIOS rev. 1009. Sindsdien werken m'n seriële poorten maar heb ik last van tikken en kraken bij IDE-activiteit (zowel van HDD als van CD, op beide kanalen) als ik met geluid bezig ben. In 'n andere PC geeft de SBPCI geen problemen. IK heb al van alles geprobeerd om het probleem te verhelpen, zoals het aan of juist uitschakelen van de UDMA33 ondersteuning, updaten van drivers, kaart in ander PCI-slot, andere kaarten in ander PCI slot, etc. De kaart heeft geen mogelijkheid om hem aan te sluiten op de SBLink connector v/h mobo, zoals in de handleiding van m'n mobo staat. Wat kan ik doen om het probleem op te lossen (terug flashen naar BIOS rev. 1008 werkt niet, en is bovendien geen optie want ik heb m'n COM-poort nodig voor communicatie met een custom-device. :(. In WinXP heb ik precies dezelfde problemen.

<EDIT>
In w98 en eerder heb ik geen problemen, maar ik heb w2k/xp nodig zodat m'n broer met software voor school kan werken
</EDIT>

[ Voor 15% gewijzigd door csteelooper op 20-06-2003 09:59 . Reden: toevoeging van informatie ]

Verwijderd

Probeer eens een andere geluidskaart zou ik zeggen :)

wh00ps, kheb bril nodig .. niet goed gelezen 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 11:30 ]

• csteelooper
Ik heb diverse geluidskaarten geprobeerd, zowel PCI als ISA, en kwam tot de ontdekking dat ISA kaarten vrijwel zonder problemen werkten, met uitzondering van compatibiliteitsproblemen (de geprobeerde kaart was niet SB-compatible). PCI kaarten wisselden per kaart. Ik heb het idee dat er iets met de southbridge van 't bord niet helemaal in de haak is, maar ik heb zelfs al eens de BIOS danwel SETUP defaults geladen... Zelfs een CMOS-clear heeft nix uitgehaald. 't Mag dan niet zo belangrijk zijn voor mij (heb n nieuwe PC), maar de pc is voor m'n broer en die heeft weinig verstand van dit soort dingen... :(

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Lijkt me eerder een irq probleem of iets dergelijks. Heb je alle pci sloten al geprobeerd?

Tweakers Discord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweakduke schreef op 20 June 2003 @ 12:22:
Lijkt me eerder een irq probleem of iets dergelijks. Heb je alle pci sloten al geprobeerd?
kaart in ander PCI-slot
:z

Probeer anders PnP aware OS te veranderen- aan als het uit staat of omgekeerd- en sowieso de ESCD resetten (vaak 'Reset Configuration Data' - staat meestal direct onder de PnP Aware OS kop)

Oslik blyat! Oslik!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Heb je _alle_ sloten eigenlijk al een keer geprobeerd :?

• csteelooper
Heb nu alle sloten geprobeerd, zelfs een complete herplaatsing van de kaarten (als in: NIC op ander slot, ISDN-adapter op ander slot, etc). Ik heb in m'n bios géén aparte optie 'RESET ESCD data' o.i.d., ook niet na het uitzetten van P&P OS Installed. Overigens is het modelnummer van de SB-kaart ES1370, in tegenstelling tot wat in de topictitle staat. Deze kaart heeft geen officiële ondersteuning meer bij Creative :?. In Windows wordt Vermeldt: "Creative AudioPCI (ES1370) SB64/128", wat volgens creative een oude identifier was voor SBPCI kaartjes. iig heeft deze ID tot gevolg dat ik geen drivers voor de SoundBlaster PCI128 kaart kan installen... Als ik probeer om op de 'ouderwetse manier m'n device driver bij te werken, herkent windows m'n kaart, maar werkt ie NIET, en krijg ik vervolgens de melding "Windows has detected and solved a hardware-related problem. Please restart your system to restore full functionallity". Na de door Windows aangeraadde driver terug te zetten, zijn we vervolgens weer terug bij af.

Zoals ik (bij mijn weten) al hab vermeld, heb ik ook al andere kaarjes geprobeerd. een ISA kaart deed het perfect, alleen had ik met die kaart het probleem, dat-ie niet soundBlaster compatible was. Bij PCI kaarten wisselde het resultaat van kaart tot kaart.

In de pc is ook een cd brander geïnstalleerd, en Nero CD Speed meldt bij het opstarten af en toe iets in de strekking van: "audio stream inacurate" Dat is met name zo als er veel activiteit v/d. harde schijven komt tijdens het lezen van de CD. Waar ik hiermee heen wil, is dat de geluidskaart niet 't enige apparaat is met strubbelingen (Gebruikte CD-recorder: HP CD ReWriter+ 9100i, rev 1.0c) De CDOM is een MITUSUMI CDROM FX240S Rev B. Ik heb ook hiervoor andere devices (en kabels) geprobeerd en dat bracht weinig tot geen verschil. Als ik een van beide CD-spelers via de kotelefoon-ingang van de spelers gebruik om 'n cd te luisteren, gaat dat goed. Als ik een CD analoog luister via m'n pc (optie 'Enable digital audio for this device' uitgeschakeld) dan gaat het redelijk (naar mijn idee omdat de snelheid van de speler dan niet boven 4x uit komt en er dus weinig IDE-activiteit is, want met digital Audio aan is het veel slechter. Het probleem doet zich overigens tijdens de start van het systeem in heel ernstige mate voor, dan als het systeem loopt is het redelijk, en als 't de halve dag gedraait heeft wordt 't weer steeds erger. Opvallend hierbij is dat de CPU-temperatuur nauwelijks stijgt :?)

Ik zou 't ff niet meer weten. Moet 't alleen nog maar 's proberen met P&P OS INSTALLED in de BIOS op disabled. Alleen dan doet m'm parallelle poort het weer nie goed |:( .
Pagina: 1