(W98+2000)netwerkproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Almaddin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 11:07
Er draait een netwerk bij ons op school, elke afdeling heeft zijn eigen subnetwerk. Nu draaien op onze afdeling win98 en win2000 systemen. Echter sinds 1,5 maand liggen deze systemen finaal plat bijna.
Ik heb vastgesteld dat er sowieso een variant van het melisa virus of iets dergelijks actief moet zijn. De lokale virusscanner(MCafee) en die op het netwerk is duidelijk omzeild of uitgeschakeld. Word is geinfecteerd, er komen op willekeurige momenten woorden in documenten te staan en bij bepaalde woorden zoals proces. :(
Andere problemen die zich voordoen is dat de bootprocedure wel eens 12 minuten kan duren.
Printeropdrachten worden ook niet meer verwerkt of slecht. Half afgedrukte documenten of na twee of meer docjes, krijg je de foutmelding dat er een fout zit in een wpd file.
Schijfjes worden ook al aangetast. Alle data erop is onbenaderbaar en er wordt gevraagd of je de diskette wil formatteren. Dit wil helaas dan niet om een of andere reden.
Netwerkschijven zijn inmiddels ook niet meer benaderbaar of slecht.
Mijn vermoeden is dat er een of meer virussen actief zijn. Maar door deze vele symptonen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Helaas werkt de helpdesk ook niet mee, want volgens hen is er niks aan de hand. Of in het ergste geval wordt er tegen ons gezegd dat we er niks vanaf weten.
Er wordt dus niks gedaan aan het hele gedoe.
Dit is zeer problematisch allemaal.
Maar misschien als ik met een heldere beschrijving naar de helpdesk ga wat er nou volgens andere ICT'ers aan de hand is dat ze meer bereid zijn te helpen.
Wie wat er mogelijk aan de hand is?
Ja ik heb gegoogled en verscheidene antivirus databases nagekeken, zoals die van symantec en Mcafee.
Dat is ook de reden dat ik vermoed dat er sowieso een melisa variant aanwezig moet zijn en een eventueel bootvirus die de schijfjes beschadigt.
Once again pls help.

I did not go where I intended to go but I think I ended up where I wanted to be(Douglas Adams) mijn specs:http://specs.tweak.to/6310

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 09:16
Al is via internet een virusscan gedraaid? Probeer ook is AdAware

Whoop!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Heb je niet alleen in databases van andere virusscanner gekeken, maar je ze ook geprobeerd? Er zijn tal van gratis online virusscanners beschikbaar of trialversies van non-online scanners.

Daarnaast zijn er ook ongetwijfeld tooltjes die zich puur richten op het verwijderen van Melissa-varianten.

[ Voor 14% gewijzigd door DUX op 20-06-2003 00:59 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Almaddin
De pc's slaan vast, een virusscan is bijna onmogelijk, een gemiddelde pc loopt 10 minuten zonder vast te slaan. zelfs als het zou werken dan zitten nog steeds alle andere pc's met problemen. de enige werkende pc zou binnen een dag weer besmet zijn vermoed ik.
De helpdesk wil het niet geloven en als je zegt loop maar mee, dan hebben ze geen tijd.
Adaware is een mooi programma maar spybot werkt beter. dat heb ik al geprobeerd, maar dat helpt tijdelijk op slechts 1 pc per keer.
Bedankt voor de rest ik zal eens kijken naar die tooltjes voor melissa varianten.

I did not go where I intended to go but I think I ended up where I wanted to be(Douglas Adams) mijn specs:http://specs.tweak.to/6310

• DUX

DUX

Als de PC's hetzelfde zijn ingericht hoef je er maar eentje schoon te maken en dan zou je misschien kunnen gaan Ghosten. Op zich is dat in bedrijfsopzicht gezien nog niet eens zo'n gek plan: een Ghost-image aanmaken voor situaties als dit. Iets mis met de PC? Ghost erover en alles werkt weer en je bent hoogsten een kwartiertje bezig (op voorwaarde dat niet loopt te klungelen natuurlijk :) ).

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47
Kun je niet beter alle PC's eerst loshalen van het netwerk? Of hebben ze de data om te draaien allemaal van de server? Je zegt zelf dat als er 1 weer goed is hij naar een tijdje weer geinfecteerd is.

• Almaddin
Punt 1, Ik als user mag die pc volgens de policies op school niet eens aanraken, net zo als de printers etc. Bij alle hardwareproblemen moet ik naar de helpdesk.
Punt 2, Met ghosten ben ik het eens, maar ik ben niet de systeembeheerder, dus die taak ligt niet bij mij.
Ik wou dat het anders was anders had ik allang enkele pc's gefixed.

• MJ85
  • Laatst online: 25-08 19:59
Tsja, uit je laatste post blijkt maar eens te meer dat het weer een stelletje bureaucraten zijn, kun jij niets aan doen..

Wat je wel kan doen is alles 1-voor-1 afgaan en beginnen bij de Master-serv d.w.z. complete reinstall (incl. de benodigde software zoals firewall, etc) en je dan maar helemaal de hierarchie afwerken, een andere oplossing zie ik niet. Of je kunt gewoon er helemaal niets aan doen, ziet de school ook in dat ze fout bezig zijn.

.

• DUX

DUX

TS, als jij gewoon een user bent mag jij dan wel dingen herinstalleren zoals d0z3r zegt? Zo niet, dan zit er niet veel meer op dan er een melding van te maken bij de systeembeheerder en/of de directie van de school met eventueel een plan van verbetering (waarin je eventueel het idee van Ghost aanhaald).

• Almaddin
Ik zal es kijken wat ik kan doen, een plan van aanpak zal het vast goed doen. Weet niet of systeembeheer er wat mee doet maar jah dat is mijn zaak niet

Pagina: 1