Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Neon (in de auto!)

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 12:15
IK ben de aller aller aller grootste n00b wat betreft electronica maar ik heb hulp nodig!!!

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/sjakie198/ALFA33/Schakelaarveraf.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/sjakie198/ALFA33/schakelaardichtbij.JPG

Dit is de schakelaar die later in het verhaal aan bod komt!

Ik wil een neon lampie MET Sigarettenaanstekeraansluiting (Scrabble!) dus niet via mijn sigarettenaanstekeraansluiting aansluiten want er komen er meer en niet alles kan daarop en staat slordig vind ik. Nu heb ik een schakelaar gekocht (en niet gevraagd hoe ik het moet aansluiten dom dom dom [V] [V] [V])
maar hoe kan ik dat neon lampie nou aansluiten op de schakelaar en in de auto??

Ik zoek dus een uitgebreide how to en of tekening/Pic hoe ik het geheel moet aansluiten??

En ik zoek echt een tekening of het liefst foto's die mij kunnen uitleggen wat er gedan moet worden!

ehhhh..HOI

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
ok middelste is in, en rechts en links zijn uit

je hebt 2 draadjes
+ en -
draadje + gaat direct van lampje naar neon
draadje - gaat naar middelste pootje van schakelaar en dan gaat het linkse (of het rechtse) pootje naar de neon

ik zelf zou een andere schakelaar nemen met maar 2 standen (aan of uit) die heeft ook maar 2 pootjes
uit je cigarettenlighter komt alleen 9 V (als ik het goed heb) en je neon heeft 12 nodig (dus dat is een probleempje)

verder zou ik zo niet weten of die inverter graag wil dat je + en - goed heb. en uitproberen zou zonde zijn als het mis gaat (dus ff voltmeter er bij)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Helaas kan ik je hiermee niet helpen maar let wel even op de wegenverkeerswet. Die staat namelijk niet alle verlichting in de auto toe. Met onze ijverige dienders langs de weg heb je zo een boete aan je broek (en ben je je verlichting kwijt). :)

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• BasieP
je mag geen externe verlichting die afleid van de verkeersregels idd (dus geen gekleurde lampen onder je auto)

dit af kunnen leiden van de signaallampen (remlichten enzo)

en lampen IN je auto is beetje gevaarlijk, want licht heeft de leuke eigenschap dat het weerkaatst als jij 's nachts neon in de auto aan doet zie je niks meer (buiten dan) omdat het licht van de neon weerkaatst in je ruit

Verwijderd

Ik kan je ook niet helepen maar ik heb wel een tip:
-denk dat het het beste is dat je de neon in een plexy buis doet. anders is ze naar 2minuten al stuk denk ik. (voor als je het nog niet wist)

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

BasieP: dit geldt helaas niet alleen voor externe verlichting. Tot deze categorie moet ook worden gerekend alle verlichting die door de ramen zichtbaar is (denk aan dashboard, ramen etc).

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 12:15
Thnx voor de replys's en bezorgdheid...

Ik kan jullie verzekeren de neon's zouden alleen aan gaan wanneer de auto stil stond voor een show....staat spectaculair en trouwens tijdens het rijden heb je er niks aan..dus ze gaan dan toch niet aan!

Alleen ik zit even met die 9v/12v ...Wat te doen?

En wat is een inverter? @ Basie P

En is de schakelaar niet aan te raden? Of kan deze toch wel gebruikt worden?

ehhhh..HOI

• BasieP
even voor de duidelijkheid: je bedoelt een CCFL? of een echte neon (die zijn duur en vreten iets meer volt)

als het een CCFL is (dun glazen buisje van +/- 6mm dia):

je hebt je buisje (de neon zelf) en een klein stukje electronica erbij (als het goed is)
dit laatste is de inverter. die zorgt voor VEEL stroom van een beetje stroom (12V)
als je die niet heb kan je [url=http://http://www.stuutenbruin.com/stuutorderform.html]hier[/url] bestellen (met de post dus geen verzendkosten)
even invullen dat je ALLEEN een inverter wil voor een CCFL

er komen 2 draadjes uit die inverter de + en de -
daar HOORT 12 V op, maar volgens mij doet het met 9 ook wel
met 5 doet ie het namelijk ook alleen superzwak (dat kan je wel uitproberen)

ik zit meer in over de + en de -
ik weet niet of die omgedraait mogen worden. je zou een voltmeter moeten gebruiken om te kijken wat wat is

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb nog nooit gehoord dat uit je sigarettenaansteker 9 volt zou komen in plaats van 12. Waarom zou je voor zoiets simpels als het heet stoken van een gloeispiraal de spanning om gaan vormen? Dat zou alleen het apparaat vele malen duurder maken. Maar meten is weten :)

Deze schakelaar is niet bruikbaar. Hij is veel te licht en te klein. Ga een degelijke aan/uit schakelaar halen, geschikt voor 12 volt, 3 ampere. Bij en automaterialenzaak hebben ze vast ook wel schakelaars die beter bij je interieur passen.

En nog een puntje van bezorgdheid: de verlichting mag niet in/aan de auto aangebracht zijn als je op de openbare weg bent. Aan of uit doet er niet toe, het mag gewoon niet aanwezig zijn (ook gebruiksklaar in de auto hebben liggen mag niet). De verlichting (alle verlichting, zelfs het lampje in je kofferbak) maakt deel uit van de typegoedkeuring. Verander je daar wat aan vervalt de typegoedkeuring voor je auto met alle gevolgen van dien. Zo is je auto niet meer goedgekeurd en niet meer verzekerd tenzij je hem weer door de RDW laat goedkeuren. (en met een paarse TL onder de moterkap zal dat niet gebeuren.)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Ik snap dat iedereen wil helpen maar hij heeft al gezegd dat hij er geen verstand van heeft. Ga dan ook niet over voltmeters en + en - beginnen :?

TIP: zoek iemand op die er wel verstand van heeft. Als jij shows bezoekt ken jij ongetijfeld mensen die hier verstand van hebben.

Verwijderd

Wat heeft dit eigenlijk te maken met Casemodding ????.
Daar zijn toch andere forums voor !

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 20 juni 2003 @ 01:24:
Wat heeft dit eigenlijk te maken met Casemodding ????.
Daar zijn toch andere forums voor !
offtopic:
Dit forum heet ook niet voor niets: Casemodding & Elektronica ;)

Verwijderd

megaleo schreef op 20 June 2003 @ 01:29:
[...]

offtopic:
Dit forum heet ook niet voor niets: Casemodding & Elektronica ;)
Daar heb je gelijk aan. Maar het moet wel computer gerelateerd zijn. Afgezien van een boardcomputer hebben auto's weinig te maken met pc's

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.tpub.com/neets/book3/32NE0296.GIF

Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/pcmods-light-kit.jpg
ipv de molex moet je het sigarettenaanstekercontact denken, met de middenpen daarvan aangesloten op de gele draad en de zwarte draad v/d molex/sig.contact aangesloten op de buitenring/V-veer.
Op de plek van de 2 roze plugjes moet je de schakelaar indenken, met 1 aangesloten op de middenpen, de ander op 1 van de buitenste.

Verdere tips over aansluiten van de schakelaar/neon zijn allemaal al gegeven. :+

Uit een sigarettenaanstekercontact komt 12V bij een auto (24V bij een vrachtwagen, of 6V als het een oldtimer-automobiel betreft).

Via Google: neon verlichting in of onder je auto geeft de 1e hit: (http://www.ampcentre.nl/neon.htm) in ieder geval een prachtige guide over hoe je het één en ander moet aansluiten/inbouwen (een andere guide: http://www.teamibiza.nl/report/neon2.htm)

Of dit nu in auto of PC gaat, maakt voor een guide niet uit, echter hier in CME willen we het liefste computergerelateerde topics zien, zie: Moderatiepolicy CME

Het rijden met ingeschakelde neon is niet toegestaan op de openbare weg. Of het wel ingebouwd mag zijn zou ik niet weten, maar om bepaalde redenen zien we ook liever geen lasertopics, dus ik kan mij voorstellen dat deze tegen, danwel over de rand is.

Tips voor de toekomst:
  • neem op je gemak eerst Het 3-stappenplan van CME door voordat je een topic opent.
  • Mocht het hierna nog niet lukken, dan raad ik je aan een (beter een goede buur als een verre vriend) in te schakelen die het verschil weet tussen een 1 en een 2 polige schakelaar (oplossing raadsel: jouw schakelaar is een 1 polige, 2 standen [of 3 indien er ook een uit-stand is] met 3 pennen).
In ieder geval veel succes gewenst met je eerste schreden op electrogebied. :)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 18:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.