Toon posts:

Linux op Powermac draait langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Powermac 7300/200... met daarop Yellowdog icm KDE3.0. Het draait op zicht allemaal wel, maar het is ontzettend traag. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Systeem:

Powermac 7300 met 200 Mhz RISC processor
128 MB intern
3 GB SCSI drive
SCSI Zip drive
SCSI Cd-rom drive

Mocht het hier niet soepel op kunnen lopen, zou Gnome dan een betere keuze kunnen zijn?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik weet niet wat je al allemaal geprobeerd hebt, en ik heb geen verstand van Mac's.. maar dit is zeker het proberen even waard:

klik

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Volgens mij werkt hdparm alleen met IDE harde schijven en zo te zien heeft hij alles SCSI...

Misschien dat je op het forum van Gentoo iets kunt vinden over het verbeteren van de snelheid...

http://forums.gentoo.org

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 23:37 ]

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-04 09:09

peace, love & linux

De 7300 is zo onderhand ook echt wel een klassieker. (begin '97) Op een 486 draait KDE 3.0 toch ook niet fatsoenlijk?

Hedendaagse software op klassieke hardware is gewoon de slimste keuze. Je kunt van linux echt geen wonderen verwachten op zoiets.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
KDE3 draait op mijn K6-2/350 al niet meer lekker :) Laat staan op zo'n Mac. Ik zou dan eerder Windowmaker of IceWM draaien. Of Gnome, dat schijnt ook lichter te zijn (maarja is ook butt-ugly vergeleken met KDE's Keramik theme)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
(maarja is ook butt-ugly vergeleken met KDE's Keramik theme)
ik kon het niet helpen te reageren: grapje zeker?

* blouweKip wil geen gnome-kde flame starten maar keramik vind ik wel het lelijkste theme ooit...

[ Voor 5% gewijzigd door blouweKip op 20-06-2003 01:17 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

http://macspeedzone.com/a...0-500-PCIPowerLogix.shtml zoeken, en een Nvidia TNT PCI kaartje kopen. Vergelijk 'm met een P200. Ook geen racemonster, dus.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ik heb naast mijn main pc waar ik windows op draai (eerst ook linux maar die is gecrahed die takke ibm hdd) ook nog een 1ghz pctje met 128 mb ram ddr er in... hier op draai ik linux en wel debian 3.0 dit is met kernel 2.4 en xfs. XFS is van zich zelf al redelijk snel, maar omdat ik 128 mb ram heb merk ik dat linux toch behoorlijk trager loopt als toen op mijn duron met 512 mb ram. Misschien zou je eens een geheugen update moeten doen. ik weet niet wat er in zo'n mac gaat als jij hebt maar ik heb een imac gehad waar so dimms in moesten van dat notebook geheugen.

Misschien de moeite waard om een upgrade te doen dus. Swapspace maakt ook nog al uit. ik gebruik iets van 160 mb ofzo... moet ruim voldoende wezen

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

[start flame] Kde is, net zoals Gnome, bloated en traag.
Ze zijn eigenlijk allebei gewoon uitgevonden om een windows-look-alike omgeving te maken voor mensen die eigenlijk stiekem toch niks van GNU/Linux afkennen, maar toch willen pronken dat ze "SuSe/RH/..." draaien. [end flame]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Heel X is traag (op een P1 100 Mhz met 32 MB RAM is Windows 95 snel en responsief, ik heb nog geen enkele Linux-distro met welke Windowsmanager dan ook hier lekker op zien draaien).

Daarnaast hebben Windowmanagers c.q. Desktop Environments zoals Gnome en KDE ook nog eens een enorme memory-footprint, zodat die 128 MB RAM van de topicstarter al snel vol zit, waarna er geswapt wordt, en dus je harddisk als (virtueel) intern geheugen wordt ingezet.

De enige oplossingen zijn je intern geheugen uitbreiden of zoals Bigs zegt inderdaad een lichtere windowmanager gebruiken, maar met dat laatste ben je dus wel heel wat gebruiksgemak kwijt.

KDE en Gnome draai ik hier (net) lekker op een laptop met een Celeron 366 met 256 MB RAM, maar XP - met classic theme en nog wat tweaks om services uit teschakelen) draait veel lekkerder. Helaas, want ik heb geen zin een andere laptop te kopen om Linux _op_de_desktop_ te draaien...

Ik zou willen dat ze een keer een andere GUI ontwikkelden voor Linux, maar dat is waarschijnlijk een onbegonnen zaak, gezien alle software die er voor X al bestaat.

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 20-06-2003 10:13 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb een 8500/180, en m.u.v X draait dat prima. Op deze machine, en ik denk die van jou ook, zit geen videokaart waar X accelerated op kan draaien. Daardoor lijkt het geheel wat trager te zijn dan leuk is voor een 200MHz ppc. Prik er wat meer geheugen in (veel geluk daarmee btw, ik probeer er ook aan te komen), en een accelerated videokaart (ATi MACH64, of RAGE128 als je er niet al te duur aan kunt komen werken wel lekker) in, en ik denk dat het al wat sneller zal gaan. Overigens heb ik 64M geheugen, dus ik sta vooraan in de rij, ok? :P

Over GNOME vs. KDE: KDE is (naar mijn mening) idd lelijk (hoi blouweKip :Y)) maar ook, en dat is hier belangrijk, een stuk trager dan GNOME2. Qua snelheid moet je het ongeveer zo zien, van lanzaam naar snel:
kde3.* -> gnome1.* -> gnome2.*

ik _geloof_, maar dat weet ik niet zeker, dat gnome ook iets minder geheugen hapt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

"Prik er wat meer geheugen in (veel geluk daarmee btw, ik probeer er ook aan te komen)"
http://www.eshop.macsales...ent=714&Title=1Template=1

Gewoon te koop dus voor redelijke prijzen (128 mb voor 22 dollar ex btw).
Heb zelf prima ervaringen met deze shop.

edit:
op deze site staat ook beschreven hoe je OSX kunt installeren op deze 'old world' Mac.
Heb ik zelf geprobeerd en gaat, zij het wat traag, ook op een 7500/200.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 10:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 10:03:
[start flame] Kde is, net zoals Gnome, bloated en traag.
Ze zijn eigenlijk allebei gewoon uitgevonden om een windows-look-alike omgeving te maken voor mensen die eigenlijk stiekem toch niks van GNU/Linux afkennen, maar toch willen pronken dat ze "SuSe/RH/..." draaien. [end flame]
[rant]
bespeur ik hier enige negativiteit t.o.v. newbie linux gebruikers?
wat is er mis met linux te runnen zonder verder enige kennis te hebben van de linux core? hoeveel windowsgebruikers kennen een dos commando?
ik vind kde en gnome wel zeer degelijk grote toevoegingen aan het linux OS [/rant]

mja, die mac van jou is misschien iets te traag, probeer misschien eens wat meer ram in je box te duwen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 10:55:
"Prik er wat meer geheugen in (veel geluk daarmee btw, ik probeer er ook aan te komen)"
http://www.eshop.macsales...ent=714&Title=1Template=1

Gewoon te koop dus voor redelijke prijzen (128 mb voor 22 dollar ex btw).
Heb zelf prima ervaringen met deze shop.

edit:
op deze site staat ook beschreven hoe je OSX kunt installeren op deze 'old world' Mac.
Heb ik zelf geprobeerd en gaat, zij het wat traag, ook op een 7500/200.
Erg interessant, alleen is shipping een beetje duur. Ze FexEx-en alles namelijk. Ik heb eerder al eens een HD besteld daar, dat gaat wel qua verzendkosten. Maar voor een of twee reepjes geheugen is $30 verzendkosten wel wat veel :|

OSX op deze mac ben ik niet in geinteresseerd, ben blijer met Linux ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

yellowdog is ontwikkeld voor de G3 processor, het zal vast wel werken op een oudere Mac maar niet optimaal...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch eerst nog even een andere window manager gebruiken. Ik heb niet zoveel functionaliteit nodig, op mijn opleiding programmeren we gewoon in de shell van Linux. Het lijkt me alleen handig als ik meerdere shells kan openen... e-mail en, tekst verwerken en internetten doe ik wel op een Windows machiene.

Ik heb linux alleen echt nodig om (beter dan in Windows) met pipes te kunnen werken... Ik zet mijn bevindingen met Gnome hier neer :)
Pagina: 1