Heel X is traag (op een P1 100 Mhz met 32 MB RAM is Windows 95 snel en responsief, ik heb nog geen enkele Linux-distro met welke Windowsmanager dan ook hier lekker op zien draaien).
Daarnaast hebben Windowmanagers c.q. Desktop Environments zoals Gnome en KDE ook nog eens een enorme memory-footprint, zodat die 128 MB RAM van de topicstarter al snel vol zit, waarna er geswapt wordt, en dus je harddisk als (virtueel) intern geheugen wordt ingezet.
De enige oplossingen zijn je intern geheugen uitbreiden of zoals Bigs zegt inderdaad een lichtere windowmanager gebruiken, maar met dat laatste ben je dus wel heel wat gebruiksgemak kwijt.
KDE en Gnome draai ik hier (net) lekker op een laptop met een Celeron 366 met 256 MB RAM, maar XP - met classic theme en nog wat tweaks om services uit teschakelen) draait veel lekkerder. Helaas, want ik heb geen zin een andere laptop te kopen om Linux _op_de_desktop_ te draaien...
Ik zou willen dat ze een keer een andere GUI ontwikkelden voor Linux, maar dat is waarschijnlijk een onbegonnen zaak, gezien alle software die er voor X al bestaat.
[
Voor 6% gewijzigd door
pinockio op 20-06-2003 10:13
]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.