Toon posts:

TV bromt bij het tonen van ondertiteling

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht niet geheel de plek om de vraag te stellen, maar ik ken geen betere. Ik heb nl. een raar probleem:

Op m'n oude TVtje hoor je bij sommige zenders een brom door het geluid heen, op het moment dat de ondertiteling weergegeven wordt. Als de ondertiteling verdwijnt, en er wordt nog gesproken is de brom weg. Nu gebeurt dit niet op alle zenders, en niet op alle zenders in de zelfde mate.

Herkent iemand dit probleem. De oplossing zal wel zijn om een nieuwe TV te kopen, maar ik kan er gewoon niet bij. Heeft iemand een verklaring :? 8)7

Verwijderd

Toevallig een tv met handmatige tuning? (met wieltjes oid) Lijkt me een probleem in de fijnafstemming op de zender.

Verwijderd

De draaggolf van het audio ligt 5,5 hoger als de video draagolf.
Als deze te ver naar beneden zakt komt het in de video draagolf terrecht.
Video draaggolf word breedbandiger bij meer wit en begint te storen op het audio.
Afregelen is een optie of misschien is er iets anders verlopen in dat cirquit.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

In TV's zit een extra spoel bij de beeldbuis die ervoor zorgt dat de ondertitels een beetje gehighlight worden. Misschien stoort deze op het audiosignaal.

[ Voor 4% gewijzigd door -bolio- op 19-06-2003 23:27 ]

Verwijderd

-bolio- schreef op 19 June 2003 @ 23:27:
In TV's zit een extra spoel bij de beeldbuis die ervoor zorgt dat de ondertitels een beetje gehighlight worden. Misschien stoort deze op het audiosignaal.

Nog nooit van gehoord.
Is dat weer iets nieuws ofzo?

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Echt nieuw is het niet. Ik heb het een keer tijdens mijn stage bij Philips gehoord.
Om het elektronen kanon zit dan een spoel. Deze spoel zorgt ervoor dat het kanon bij een overgang van zwart naar wit (rand ondertiteling naar ondertiteling) iets langzamer van links naar rechts "beweegt" zodat er meer elektronen op deze plek geschoten worden. Hierdoor wordt het beeld iets gehighlight op die plekken en lijkt het net alsof de ondertiteling van je scherm afspringt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 22:41:

Herkent iemand dit probleem. De oplossing zal wel zijn om een nieuwe TV te kopen, maar ik kan er gewoon niet bij. Heeft iemand een verklaring :? 8)7
Ik heb dit probleem ook met een oude Sony (trinitron) TV, het lijkt erop dat de tuner niet helemaal meer goed is. Hij springt namelijk dan ook van stereo af. Ik heb maar een videorecorder aangesloten als tuner via scart, en het probleem is over.

welk merk is het eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een COSMEL. Hij tuned digitaal (tenminste, met zo'n on-screen balkje), maar fine-tunen zit er niet in :'(

Ik heb 'm ook wel 's via de video, en dan is het goed. Maar ja, de video heeft ook een probleem. Als die een tijdje aanstaat gaat ie continu de band ejecten en dan weer terugnemen.

Misschien moet ik die rotzooi gewoon 's weggooien ;)
Pagina: 1