Toon posts:

Sata op A7N8X Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

omdat ik graag spellen speel en graag veel performance van mijn pc eis wil ik graag iet supgraden. Nu heb ik bijna lles al. Alleen zit er nu nog een maxtor 20gb 7200 rpm in.

Omdat mijn moederbord sata in raid 0 ondersteunt wil ik dit wel graag. Maar mijn vraag is nu: waar merk ik het? Met het opstarten van spellen en laden van bijv levels? Dan word thet zeker ook sneller in windows en mijn pc in het algemeen?

Beetje aan het freaken omdat het best wel veel gel dis. Gaarne zou ik 2 x maxtor 80gb Sata willen kopen. (offtopic: iemand ervaring met deze schijven?)

Oh ja.. wat is de meest geschikte grootte voor de chunk size?

Search heeft niet echt vele geholpen. Faq wel een beetje, maar wil graag meer info...

:)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

Waar merk je het? In alles wel zo'n beetje. Er wordt sneller gelezen en geschreven op je RAID schijven, het laden van levels zal wel wat sneller gaan ook. Maar om voor zulke simpele dingen nou RAID 0 te nemen? De winst weegt imho niet echt op tegen de kosten, die je zelf al noemt in je startpost.

Het verschil is er wel in snelheid natuurlijk, maar zogauw een game geladen is, wordt er zowat geen HDD I/O meer gedaan. En savegames zijn zelfs tegenwoordig niet zo groot dat je lang moet wachten tot ze gesaved zijn, zeker met de wat nieuwere HDDS van 80GB of meer.

Check www.storagereview.com eens voor resultaten met gewone setups en RAID setups, en weeg de plus- en de minpunten eens af. Ook gewoon via www.google.com specifiek naar resultaten van de hdd die jij op het oog hebt zoeken ("blabla hard disk review of anders performance results") zal denk ik wel nuttige info opleveren :).

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik heb nu 2x40GB Maxtors in normale IDE RAID 0 en moet zeggen dat ik er alleen wat van merk bij het uitpakken van grote rar bestanden. Dan heb je wel fatsoenlijke tijdswinst maar voor games e.d. is het echt niet merkbaar.

Ik zou lekker voor een normale snelle enkele schijf gaan. Scheelt je ook weer wat herrie. Mocht je nou nog een backup mogelijkheid willen hebben dan kun je er nog een klein oud schijfje naast hangen waar je af en toe je spullen naar kopieert en daarna weer de voeding los haalt, heb je er ook geen herrie van.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 14:03
Daar sluit ik me bij aan, koop anders de Raptor van WD, deze is Sata, 10.000 rp/m
Leest ruim 60Mb/s en heeft lage toegangstijden..

Is eigenlijk de beste optie, ik heb er eentje voor mijn windows, applicaties en spellen, en mijn backups / downloads staan op een SeagateB V Schijf van 80 Gb..
Met Raid0 kan je niet backuppen want je bent alles kwijt als de array een keer verrot gaat of 1 schijf stuk gaat..

Verwijderd

exact, een paar belangrijke nadelen en een voordeel dat nauwelijks de moeite is.

Verwijderd

Topicstarter
Dank dank...

denk dat ik dus een 120 gb sata koop. Die van Raptor is helaas nog maar 36 gb. Aleen 10k of 7200... Daar zit dus waarschijnlijk net zoveel snelheids verschil in als een 5400 en een 7200? Zelf merkte ik er niet zoveel van...

Edit: Niet alleen voor spelletjes. Maar ook gewoon voor een algemene snelheids winst. Dus opstarten van windiws, films etc. Dat gaat dus dan sneller?!

Dan kan ik, als geld geen rol sp[eelt, het beste Sata in raid gaan configureren?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 17:36 ]

Pagina: 1